Καλό μήνα, αλλά να θυμίσουμε ότι προχθές έπρεπε να έχει ολοκληρωθεί η παραλαβή από τη Fraport των 14 περιφερειακών αεροδρομίων, με ναυαρχίδα αυτό της Θεσσαλονίκης, κάτι που δεν έγινε. Το χρονοδιάγραμμα προέβλεπε την διαδικασία να λαμβάνει χώρα από τον Νοέμβριο 2016 έως το τέλος Ιανουαρίου 2017, με τη σταδιακή παραλαβή των αεροδρομίων, όπως είχε ανακοινωθεί στη Θεσσαλονίκη από τη Fraport, τον Οκτώβριο του 2016.
Ακολούθως, κι ενώ καμιά παραλαβή δεν είχε γίνει, η επίσημη γραμμή ήταν ότι η παραλαβή θα γίνει στις τελευταίες ημέρες του Ιανουαρίου. Αιφνιδίως, και χωρίς να έχει προηγηθεί κάτι σοβαρό, ανακοινώθηκε ότι η παραλαβή των αεροδρομίων θα πραγματοποιηθεί στα μέσα Μαρτίου. Επισήμως, η καθυστέρηση αποδίδεται σε τεχνικές λεπτομέρειες της συμφωνίας που επιλύονται με κάποια καθυστέρηση, όπως π.χ. η σύμβαση της Fraport με την Πυροσβεστική Υπηρεσία, η οποία θα αμείβεται για τις υπηρεσίες που θα παρέχει στα αεροδρόμια.
«Μα, είναι δυνατόν να καθυστερήσει τόσο πολύ μια σύμβαση με την Πυροσβεστική Υπηρεσία;» θα ενώσει ο καλόπιστος αναγνώστης την απορία του με τη δική μας. Αυτό λέγεται επισήμως, αγαπητέ αναγνώστη, και να σε πληροφορήσουμε ότι προς το παρόν γίνεται ανάλογη διαπραγμάτευση με το ΕΚΑΒ, η οποία μπορεί στο μέλλον να αποτελέσει δικαιολογία για περαιτέρω καθυστέρηση. Ορεξη να έχει κάποιος και θα βρίσκει λόγους για τους οποίους δεν γίνεται η παραλαβή. Η οποία παραλαβή, να μην ξεχνιόμαστε, συνεπάγεται από την πλευρά της Fraport, την καταβολή τιμήματος 1.234.000.000 ευρώ προς το ελληνικό κράτος. Κι αυτό καθυστερεί με διάφορες δικαιολογίες που αφορούν διαπραγμάτευση ως προς «τεχνικές λεπτομέρειες» οι οποίες, πάντως, ήταν γνωστές εδώ και χρόνια και δεν προέκυψαν τον τελευταίο μήνα.
Για παράδειγμα, αντικείμενο διαπραγμάτευσης αποτελεί η συνεργασία της Fraport με την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας. Συζητείται η μέχρι τον Νοέμβριο «συλλειτουργία» της εταιρείας με την υπηρεσία, σε μια βάση η οποία μένει να συμφωνηθεί αλλά πάντως θα προβλέπει αμοιβή της ΥΠΑ από τη Fraport. Αύριο μεθαύριο, πιθανώς κι αυτό θα μπορούσε να αποτελούσε μια αιτιολογία καθυστέρησης, γιατί όχι;
Τι συμβαίνει στην πραγματικότητα; Από την πλευρά της εταιρείας γίνεται προσπάθεια εφησυχασμού: λέγεται ότι οι καθυστερήσεις οφείλονται αποκλειστικά σε συμφωνία ως προς τεχνικές λεπτομέρειες. Ομως, οι φήμες στη Θεσσαλονίκη οργιάζουν. Κι επειδή δεν πρόκειται μόνο για φήμες αλλά για διασταυρωμένες από πολλές πλευρές πληροφορίες, να το πούμε καθαρά: υπάρχει ζήτημα χρηματοδότησης της Fraport. Συγκεκριμένα, η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΙΒ), το International Finance Corporation (IFC) του World Bank Group, η European Bank for Reconstruction and Development (EBRD) και η Alpha Bank είχαν αναλάβει τη χρηματοδότηση της εταιρείας προκειμένου να πραγματοποιήσει την επένδυση της αποκρατικοποίησης των 14 περιφερειακών αεροδρομίων της Ελλάδας. Ομως, σύμφωνα με τις διασταυρωμένες κι απολύτως αξιόπιστες πληροφορίες του Protagon, η διαπραγμάτευση με τους χρηματοδότες δεν έχει ολοκληρωθεί, ενώ αναμενόταν αυτό να έχει γίνει τον Δεκέμβριο. Υπάρχει ζήτημα εξασφαλίσεων των δανείων, κάτι για το οποίο ακόμη δεν έχει βρεθεί λύση. Eτσι, εδώ και αρκετές μέρες, στελέχη της Fraport μαζί με συμβούλους του ΤΑΙΠΕΔ και της Alpha Bank βρίσκονται στο Λονδίνο, προκειμένου να λυθεί το ζήτημα των εξασφαλίσεων και να προχωρήσει η επένδυση.
Αν και επισήμως η εξέλιξη αυτή δεν συνδέεται με το κλείσιμο της δεύτερης αξιολόγησης για την Ελλάδα, κυκλοφορεί ευρέως το σενάριο της γενικότερης ανασφάλειας που προκαλεί η εκκρεμότητα. Ταυτόχρονα, είναι γνωστό στη Θεσσαλονίκη ότι πολύ υψηλά ιστάμενος παράγοντας της Πολιτικής Αεροπορίας διαβεβαίωσε συνδικαλιστές του χώρου ότι το ελληνικό Δημόσιο είναι έτοιμο να εγγυηθεί για τα δάνεια της Fraport προκειμένου να γίνει η αποκρατικοποίηση.