Κυριακή 17 Δεκεμβρίου, λίγα λεπτά μετά τις 8 το απόγευμα. Ασθμαίνοντας κάποιες γυναίκες φτάνουν στη Λυρική Σκηνή μέσα στο Κέντρο Πολιτισμού. Μια από αυτές φωνάζει στο φουαγιέ: «Είναι η τελευταία φορά που έρχομαι. Ποτέ ξανά». Είχαν μόλις βιώσει και αυτές την εμπειρία της οδού Πεισιστράτου: είναι ο κεντρικός δρόμος, διπλής κυκλοφορίας, μονίμως με δύο σειρές παρκαρισμένων αυτοκινήτων, που οδηγεί στην είσοδο του Κέντρου Πολιτισμού Ιδρυμα Σταύρος Νιάρχος – με εξαίρεση όσους έρχονται από τα νότια προάστια και την Αθήνα που μπαίνουν συνήθως από την είσοδο αμέσως μετά την Συγγρού.
Για μια ακόμα φορά η οδός Πεισιστράτου στην Καλλιθεα ήταν απροσπέλαστη. Αν και η εμπειρία που έχω συνήθως Σαββατοκύριακα, βράδυ, με παραστάσεις στη Λυρική είναι αυτή του απόλυτου μποτιλιαρίσματος, των καυγάδων, της απελπισίας οδηγών που απλά δεν μπορούν να ελιχθούν για να προχωρήσουν τα αυτοκίνητα, το βράδυ της 17ης Δεκέμβρη, ζήσαμε μία νέα εμπειρία. Η Τροχαία ήταν εκεί για να διακόπτει ανά 15 λεπτά την ροή των αυτοκίνητων μονοδρομώντας εκ περιτροπής την οδό Πεισιστράτου ανά κατεύθυνση. Εγώ, όπως και πολλοί άλλοι ήμασταν από αυτούς που δεν τους επετράπη να μπουν στην Πεισιστράτου και να προσεγγίσουν το ΚΠΙΣΝ, είκοσι λεπτά πριν την παράσταση. Χάος. Ολοι οι παρακείμενοι δρόμοι μπλοκαρισμένοι και η «Μποέμ» να μας κουνάει ήδη το μαντήλι (η Μιμή θα πέθαινε στη σκηνή χωρίς εμάς να την χειροκροτούμε).
«Ζητώ προσωπικά συγνώμη»
Δεν ήταν η πρώτη φορά που συμβαίνει αυτό στην Πεισιστράτου. Εξάλλου, τις ημέρες αυτές των γιορτών έχει εκδηλωθεί έντονα και ένα ακόμα φαινόμενο: αυτοκίνητα παρκαρισμένα στη δεξιά πλευρά του δρόμου που συνδέει την Συγγρού με την παραλιακή λεωφόρο με κατεύθυνση προς τον Πειραιά. Καθώς τα αυτοκίνητα στρίβουν με ταχύτητα το σημείο αυτό του δρόμου γίνεται πραγματική παγίδα. Το πρόβλημα φαντάζει αδιανόητο, σουρεαλιστικό σχεδόν σε σχέση με την εμπειρία που έχει ο επισκέπτης μέσα στο ΚΠΙΣΝ, όταν με το καλό φτάσει. Το Ιδρυμα Σταύρος Νιάρχος χρηματοδότησε κυκλοφοριακή μελέτη για να λυθεί το πρόβλημα, φως δεν φαίνεται στον ορίζοντα και η ταλαιπωρία συνεχίζεται. Αναζητήσαμε απαντήσεις για το κυκλοφοριακό πρόβλημα που απειλεί να σαμποτάρει το ίδιο το ΚΠΙΣΝ.
Η Εθνική Λυρική Σκηνή που άρχισε την επίσημη λειτουργία της στο ΚΠΙΣΝ στις 15 Οκτωβρίου και σημειώνει συνεχή sold out με τις παραστάσεις στις δυο σκηνές της, βιώνει το πρόβλημα έντονα και με αίσθημα ευθύνης καθώς όλοι οι επισκέπτες της πληρώνουν εισιτήριο για να δουν παραστάσεις που αρχίζουν συγκεκριμένη ώρα. Δεν πηγαίνουν στην Καλλιθέα απλώς για να δουν μια δωρεάν δράση ή να απολαύσουν την βόλτα τους στο υπέροχο πάρκο ή το κανάλι.
«Πριν από όλα, θα ήθελα να ζητήσω προσωπικά συγνώμη στους θεατές που έχουν ταλαιπωρηθεί με τα προβλήματα που προκαλούνται κατά την είσοδο και την έξοδο τους από το πάρκινγκ του ΚΠΙΣΝ και ειδικά στην οδό Πεισιστράτου του Δήμου Καλλιθέας», λέει στο Protagon ο Γιώργος Κουμεντάκης, διευθυντής της Εθνικής Λυρικής Σκηνής χωρίς καμία προσπάθεια να στρογγυλέψει τις αιχμηρές γωνίες του προβλήματος.
«Τον τελευταίο χρόνο έχουν γίνει πολλές συζητήσεις όλων των εμπλεκόμενων πλευρών, καθώς και μεγάλες προσπάθειες για να αντιμετωπιστούν τα κυκλοφοριακά προβλήματα γύρω από το ΚΠΙΣΝ. Είναι προς τιμήν του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος το γεγονός ότι, εκτός από την σπουδαία δωρεά για την κατασκευή του ΚΠΙΣΝ, πλήρωσε ακόμα και για την κυκλοφοριακή μελέτη με στόχο να υπάρχει απρόσκοπτη πρόσβαση του κοινού, από την πλευρά της Καλλιθέας. Δυστυχώς, έως σήμερα η μελέτη δεν έχει πραγματοποιηθεί και τα προβλήματα παραμένουν, προκαλώντας μεγάλη ανησυχία και ενόχληση στο κοινό της ΕΛΣ, το οποίο στηρίζει τον οργανισμό μας, κάνοντας όλες μας τις παραστάσεις sold out».
Σημειώνουμε ότι από τη στιγμή που διαπιστώθηκαν τα προβλήματα στην προσέγγιση στο ΚΠΙΣΝ στην δοκιμαστική περίοδο λειτουργίας, κυρίως από την οδό Πεισιστράτου, ο δήμος Καλλιθέας ζήτησε από το Ιδρυμα Σταύρος Νιάρχος να χρηματοδοτήσει μια μελέτη για την κυκλοφοριακή πρόσβαση. Δεν αφορά μόνο στην Πεισιστράτου αλλά και σε γύρω δρόμους. Η μελέτη έγινε όμως ακόμα βρίσκεται στην αποκεντρωμένη περιφέρεια, δεν έχει καν προχωρήσει για να δημοσιευθεί σε ΦΕΚ.
«Το ΚΠΙΣΝ έχει ήδη προκαλέσει μεγάλη και ιδιαιτέρως θετική αλλαγή στην περιοχή της Καλλιθέας» σημειώνει ο Γιώργος Κουμεντάκης. «Ελπίζουμε όλοι οι εμπλεκόμενοι στην τοπική αυτοδιοίκηση να το συνειδητοποιήσουν και να προχωρήσουν στις απαιτούμενες ενέργειες, προκειμένου να μην δημιουργείται πρόβλημα στην πρόσβαση των χιλιάδων φίλων της ΕΛΣ και του ΚΠΙΣΝ, αλλά και στη ζωή των κατοίκων της Καλλιθέας. Θα ήθελα να παρακαλέσω θερμά για την κατανόηση των φίλων της ΕΛΣ και να τους διαβεβαιώσω ότι τα όποια προβλήματα πρόσβασης θα αντιμετωπιστούν αποτελεσματικά».
Οι πρώτες αλλαγές τα επόμενα Χριστούγεννα
Από την ΑΕ (Ανώνυμη Εταιρεία) του ΚΠΙΣΝ η απάντηση είναι διπλωματική. «Δεδομένης της διαρκώς αυξανόμενης ανταπόκρισης του κόσμου στα προγράμματα και τις εκδηλώσεις που φιλοξενούνται στο ΚΠΙΣΝ και με γνώμονα την ομαλή πρόσβαση των επισκεπτών αλλά και την απρόσκοπτη κυκλοφορία των περιοίκων, το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος χρηματοδότησε μελέτη κυκλοφοριακών παρεμβάσεων στην περιοχή του ΚΠΙΣΝ. Η μελέτη έχει ολοκληρωθεί και υποβλήθηκε στο Δήμο Καλλιθέας ο οποίος με τη σειρά του ολοκλήρωσε τη διαδικασία ενημέρωσης και διαβούλευσης με τους δημότες. Η μελέτη έχει ήδη εγκριθεί από το Δημοτικό Συμβούλιο της Καλλιθέας». Μας επισημαίνουν μάλιστα τον αριθμό ρεκόρ επισκεπτών: περισσότερα από 2,5 εκατομμύρια άτομα από τον Αύγουστο του 2016 ως σήμερα.
Όταν επιμείναμε, λέγοντας πως η απάντηση δεν παίρνει θέση για το πρόβλημα, υπογράμμισαν από την ΑΕ πως αν δεν υπήρχε το πρόβλημα δεν θα υπήρχε λόγος να γίνει η κυκλοφοριακή μελέτη… Η μελέτη έχει βγει σε διαβούλευση ήδη από τον Ιούνιο, η διαδικασία ολοκληρώθηκε, ο δήμαρχος και συνεργάτες του ενημέρωσαν σχετικά περισσότερες από μια φορές τους κατοίκους. Όμως φως δεν φαίνεται στην άκρη της Πεισιστράτου, με τον δήμαρχο Καλλιθέας να λέει στο Protagon ότι οι πρώτες ήπιες αλλαγές θα φανούν περίπου του χρόνου τα Χριστούγεννα.
Ο Δημήτρης Κάρναβος, ο οποίος ως δήμαρχος Καλλιθέας είναι και μέλος στο ΔΣ της ΚΠΙΣΝ ΑΕ επισημαίνει εξαρχής πως όταν έγινε η σύμβαση της πολιτείας με το Ιδρυμα για την κατασκευή του ΚΠΙΣΝ προβλεπόταν η δημιουργία σταθμού μετρό στην περιοχή που θα διευκόλυνε την πρόσβαση και θα μείωνε την ανάγκη χρήσης αυτοκινήτου. Αυτό δεν έγινε ποτέ. Όπως όμως και δεν προβλέφθηκε από το Δήμο ήδη από τις πρώτες μέρες του εργοταξίου η ανάλογη ρύθμιση της κυκλοφορίας στους δρόμους που επρόκειτο να δεχθούν το μεγάλο βάρος των οχημάτων.
Πανό εναντίον Κέντρου και Ιδρύματος
«Το γεγονός ότι δεν έγιναν εγκαίρως οι απαραίτητες παρεμβάσεις έχει έντονες κυκλοφοριακές και περιβαλλοντικές επιβαρύνσεις στις γύρω γειτονιές. Σκεφτείτε πόσο δυσκολεύεται κάποιος να μπει στο σπίτι του», μας λέει ο κ. Κάρναβος. «Είναι μια περιοχή χωρίς σήμανση, χωρίς ειδικά διαμορφωμένα πεζοδρόμια και οδεύσεις». Μας εξηγεί σε ποια φάση βρίσκεται η μελέτη που χρηματοδότησε το Ιδρυμα. «Εχει εγκριθεί από το υπουργείο Μεταφορών, τον ΟΑΣΑ, έχουν γίνει δυο διαβουλεύσεις στο Δήμο, έχει διαβούλευση και από το ΤΕΕ και πλέον η απόφαση είναι στην αποκεντρωμένη περιφέρεια. Μας ζήτησαν κάποιες επουσιώδεις διευκρινήσεις, τις στείλαμε και τώρα περιμένουμε να πάρουμε το πράσινο φως για να δημοσιευθεί σε ΦΕΚ. Αμέσως θα μπορέσουμε να προχωρήσουμε έτσι σε κάποιες μονοδρομήσεις».
Βέβαια η μελέτη είναι αρκετά εκτενής και προβλέπει πλήθος παρεμβάσεων, κυρίως στην οδό Πεισιστράτου. Τι προβλέπει; «Θα διαπλατυνθεί το οδόστρωμα στην Πεισιτράτου, θα περικοπούν τα πεζοδρόμια (θα μείνουν έκαστο γύρω στα 2,80 μέτρα). Θα σώσουμε τα περισσότερα από τα 70 δέντρα που έχει ο δρόμος και ίσως χρειαστεί να αφαιρεθούν γύρω στις πέντε ελιές, που όμως θα μεταφυτευθούν μέσα στο κέντρο» επισημαίνει. Η μελέτη επίσης προβλέπει διάνοιξη της οδού Σαχτούρη προκειμένου να καταλήγει στην παραλιακή, αλλά και να ανοίξει το ρεύμα που είναι ακόμα κλειστό στο ρεύμα της οδού Δοϊράνης –είχε φτιαχτεί έτσι ώστε να περνάνε παλαιότερα τα άλογα προς τον Ιππόδρομο. Και παρέμεινε έτσι και μετά το 2004 που ο Ιππόδρομος μεταστεγάστηκε στο Μαρκόπουλο.
Ο δήμαρχος αποκαλύπτει στο Protagon ότι σε πρόσφατο δημοτικό συμβούλιο δεσμεύτηκε κονδύλι 500.000 ευρώ στο τεχνικό πρόγραμμα για την εκτέλεση των έργων (ποσό που προφανώς δεν αρκεί παρά μόνο για μια πρώτη ήπια φάση σήμανσης, μονοδρομήσεων κλπ). Για τα μεγαλύτερα τεχνικά έργα που απαιτούνται θα γίνει δημοπράτηση, διαγωνισμός, θα συσταθεί φορέας υλοποίησης. Με τον φόβο των ενστάσεων πάντα ορατό. Ετσι η πιο αισιόδοξη πρόβλεψη είναι ότι θα αρχίσουμε να βλέπουμε πιο καθαρά μια ελάφρυνση της κυκλοφορίας του χρόνου τα Χριστούγεννα!
Είναι χαρακτηριστικό ότι κάποιοι κάτοικοι αντιδρούν και εναντιώνονται στην υλοποίηση των αλλαγών, μάλιστα κάποια στιγμή αναρτήθηκε και πανό εναντίον του ΚΠΙΣΝ και του Ιδρύματος. Ενδιαφέρουσα αντίδραση, αν σκεφτεί κανείς ότι η δημιουργία του κέντρου έχει ήδη αυξήσει σημαντικά την αξία των ακινήτων στην περιοχή και τον οικονομικό τζίρο στα μαγαζιά γύρω από τα κέντρο, όπως παραδέχεται ο δήμαρχος Καλλιθέας. Και με δεδομένο ότι οι αλλαγές θα φέρουν αναστάτωση στην αρχή, αλλά μετά όπως λέει ο δήμαρχος θα κάνουν τη ζωή όλων ευκολότερη.
Οσο για το θέμα των αυτοκινήτων που είναι παρκαρισμένα ακόμα και πάνω στη στροφή της Πεισιστράτου δυσχεραίνοντας την είσοδο, ή για αυτά που είναι παρκαρισμένα… κάθετα στο δρόμο στενεύοντας τον ακόμα περισσότερα, ο δήμαρχος αρκέστηκε να μας πει ότι έχει μόνο πέντε άτομα στη Δημοτική Αστυνομία. Προφανώς δεν μπορούν να χρησιμοποιηθούν λοιπόν για να κόβουν κλήσεις ή να ελέγχουν την κατάσταση του δρόμου. Το σημαντικό πλέον είναι να εξασφαλισθεί και η ασφάλεια στην είσοδο από την Συγγρού λόγω των παρκαρισμένων αυτοκινήτων αυτές τις ημέρες της γιορτής.