Τα σωστικά συνεργεία που αναζητούν τους έξι αγνοούμενους από το ναυάγιο του πολυτελούς γιοτ Bayesian, στα ανοιχτά των ακτών της Ιταλίας, αντιμετωπίζουν πολύ δύσκολες συνθήκες, όπως το πολύ σύντομο «παράθυρο» κατάδυσης και τα διάσπαρτα συντρίμμια στο πλοίο, όπως εξήγησε ένας ειδικός στο BBC.
Οι δύτες εδώ και δύο ημέρες προσπαθούν να αποκτήσουν πρόσβαση σε σημεία όπου μπορεί να βρίσκονταν οι επιβάτες. Το «Bayesian» μετέφερε 22 άτομα όταν βυθίστηκε κάτω από φρικτές καιρικές συνθήκες, τα ξημερώματα της Δευτέρας 19 Αυγούστου. Ενας άνδρας έχει επιβεβαιωθεί ότι έχασε τη ζωή του στο ναυάγιο και η έρευνα για τους έξι ανθρώπους που εξακολουθούν να αγνοούνται συνεχίζεται, καθώς η ιταλική ακτοφυλακή πιστεύει ότι μπορεί να είναι ακόμα παγιδευμένοι στο βυθισμένο γιοτ.
Η ιταλική πυροσβεστική υπηρεσία είπε ότι οι δύτες της αρχικά δυσκολεύτηκαν να εισχωρήσουν στο σκάφος, καθώς έπιπλα που επιπλέουν εμπόδιζαν τη δίοδο. Αλλά και η θέση του κύτους του πλοίου –με κλίση σε γωνία 90 μοιρών– προκαλεί επιπλέον δυσκολίες, εξήγησε ο επικεφαλής της μονάδας καταδύσεων, Μάρκο Τιλότα, μιλώντας στο πρακτορείο Reuters.
Το βασικό πρόβλημα για τους διασώστες είναι πως όταν ένα πλεούμενο πέφτει σε ανεμοστρόβιλο, όποιο αντικείμενο μέσα σε αυτό δεν είναι στερεωμένο θα αρχίσει να επιπλέει και πιθανώς θα κλείσει τις διόδους.
«Γνωρίζουμε ότι το σκάφος βυθίστηκε γρήγορα» είπε ο εκπρόσωπος της ιταλικής ακτοφυλακής Βιντσάνο Ζαγκαρόλα στο πρακτορείο ειδήσεων PA, «και υποθέτουμε ότι οι έξι άνθρωποι που αγνοούνταν μπορεί να μην είχαν χρόνο να βγουν έξω».
«Το να μπεις σε όλες τις καμπίνες», συμπλήρωσε ο Τιλότα, «είναι μια πραγματικά δύσκολη δουλειά».
Λόγω του βάθους στο οποίο βρίσκονται τα συντρίμμια –περίπου 50 μέτρα κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας– οι δύτες έχουν πολύ περιορισμένο χρόνο στη διάθεσή τους για να παραμείνουν κάτω από το νερό.
Αφού κατεβούν στον βυθό και προσεγγίσουν το κύτος, έχουν μόνο 10 λεπτά για να ψάξουν το «Bayesian» προτού χρειαστεί να ξαναβγούν στην επιφάνεια, σύμφωνα με τον επικεφαλής επικοινωνίας έκτακτης ανάγκης του τμήματος πυροσβεστικής και διάσωσης της Ιταλίας, Λούκα Κάρι.
Κατά την κατάδυση σε τέτοιο βάθος το ανθρώπινο σώμα αρχίζει να συσσωρεύει άζωτο και ο δύτης θα πρέπει να ανεβεί ξανά στην επιφάνεια προτού η συσσώρευση καταστεί μοιραία για τον ίδιο. Εάν ένας δύτης επιστρέψει στην επιφάνεια πολύ γρήγορα, οι φυσαλίδες αζώτου δεν έχουν χρόνο να διαλυθούν, οδηγώντας σε μια επικίνδυνη κατάσταση γνωστή ως ασθένεια αποσυμπίεσης ή νόσο των δυτών.
Οταν ρωτήθηκε για την πιθανότητα να βρεθεί ζωντανός στο σκάφος κάποιος από τους έξι ανθρώπους που αγνοούνται, ο Ζαγκαρόλα δεν ήταν αισιόδοξος: «Ποτέ μη λες ποτέ, αλλά λογικά η απάντηση είναι όχι» είπε.
Το πολυτελές Bayesian εκτιμάται, σύμφωνα με τους Times, ότι βυθίστηκε από ένα φρικτό καιρικό φαινόμενο που αποκαλείται «μαύρος κύκνος»: Ο απροσδόκητος σχηματισμός ενός ανεμοστρόβιλου έδωσε στον καπετάνιο και στους τρομοκρατημένους επιβάτες ελάχιστο ή και καθόλου χρόνο για να συνειδητοποιήσουν ότι η καλοκαιρινή καταιγίδα επρόκειτο να εξελιχθεί σε καταστροφή.
Τα καιρικά φαινόμενα αυτού του είδους ήταν μέχρι πρότινος εξαιρετικά σπάνια, θεωρούνται εντελώς απρόβλεπτα και έχουν σοβαρές επιπτώσεις. Παλαιότερα παραδείγματα ανάλογων φαινομένων περιλαμβάνουν τον κυκλώνα Κατρίνα, που έπληξε το 2005 τον Κόλπο του Μεξικού.
Μαρτυρίες και δορυφορικά δεδομένα συνάδουν με τη θεωρία ότι το σούπεργιοτ χτυπήθηκε από ένα τεράστιο κύμα νερού και μια στενή στήλη περιστρεφόμενου αέρα, λίγα δευτερόλεπτα πριν ανατραπεί και εξαφανιστεί κάτω από τη θάλασσα.
♦ Διαβάστε: Από την αθώωση στην κρουαζιέρα του τρόμου
«Αυτό το νερό έχει σημαντικό όγκο και βάρος» εξήγησε στους Times ο Μάθιου Σανκ, πρόεδρος του Συμβουλίου Ναυτικής Ερευνας και Διάσωσης. «Και αν ένα τέτοιου όγκου υδάτινο φορτίο πέσει στο σκάφος, θα προκαλέσει σημαντική ζημιά».
Οι δύτες που επιχειρούν να μπουν στο ναυάγιο του σούπεργιοτ παρομοίασαν το έργο τους με την είσοδο στο κρουαζιερόπλοιο Costa Concordia, αλλά ακόμη πιο δύσκολο.
Το 2012, το Costa Concordia, ένα κρουαζιερόπλοιο 114.000 τόνων που μετέφερε περισσότερους από 4.000 επιβάτες, προσέκρουσε σε βράχο στις ακτές της Isola del Giglio κοντά στην Τοσκάνη και ανατράπηκε, με συνέπεια 32 άνθρωποι να χάσουν τη ζωή τους.
«Το Bayesian είναι σαν ένα μίνι Costa Concordia, αλλά είναι πιο δύσκολο να μπεις μέσα γιατί οι χώροι είναι πολύ στενοί και μπλοκαρισμένοι από έπιπλα και ηλεκτρικές καλωδιώσεις» εξήγησε στους Times ο Λούκα Κάρι, μέλος της ιταλικής πυροσβεστικής υπηρεσίας.
Οι εισαγγελικές έρευνες
Οι εισαγγελείς στη Σικελία ξεκίνησαν έρευνα για τα αίτια της ξαφνικής βύθισης του «Bayesian», εστιάζοντας στην πιθανότητα οι καταπακτές του σκάφους να αφέθηκαν ανοιχτές από το πλήρωμα. Η έρευνά τους αναμένεται να διαρκέσει μήνες.
Ο Αντρέα Ρέτι, καθηγητής Ναυτικού Σχεδιασμού στο Πολυτεχνείο του Μιλάνου, είπε ότι ένα σκάφος στο μέγεθος του συγκεκριμένου σούπεργιοτ θα μπορούσε να βυθιστεί τόσο γρήγορα μόνο εξαιτίας πρόσληψης μιας τεράστιας ποσότητας νερού. Πιθανολόγησε ότι ένα ή περισσότερα φινιστρίνια, παράθυρα ή άλλα ανοίγματα έσπασαν, επιτρέποντας στο νερό να εισέλθει στο σκάφος.
Ωστόσο, ένας εμπειρογνώμονας του κλάδου με έδρα το Ηνωμένο Βασίλειο είπε ότι θα χρειάζονταν ώρες για να γεμίσει το Bayesian με τόσο νερό ώστε να βυθιστεί. «Δεν νομίζω ότι η βιομηχανία έχει αντιμετωπίσει ποτέ κάτι τέτοιο. Είναι μια ιστορία τρόμου» τόνισε χαρακτηριστικά.
Οι εισαγγελείς θα εξετάσουν επίσης αν ελήφθησαν τα κατάλληλα μέτρα για την αντιμετώπιση μιας πιθανής καταιγίδας, όπως είναι η χρήση της αναδιπλούμενης καρίνας του γιοτ, η οποία προσδίδει επιπλέον σταθερότητα και λειτουργεί ως αντίβαρο στον μεγάλο ιστό.
Την Τρίτη, ο Λούκα Μερκάλι, πρόεδρος της Ιταλικής Μετεωρολογικής Εταιρείας, είπε, σύμφωνα με την Telegraph, ότι μετά τις προειδοποιήσεις για τον καιρό το πλήρωμα του γιοτ θα έπρεπε να είχε ξυπνήσει τους επιβάτες και να τους δώσει σωσίβια.
Το Τμήμα Διερεύνησης Ναυτικών Ατυχημάτων του Ηνωμένου Βασιλείου, που έστειλε ανακριτές στο σημείο, αναμένεται επίσης να συνδράμει στις έρευνες.