Το πρόβλημα των σκουπιδιών στον πλανήτη έχει φτάσει πλέον σε οριακό σημείο, οπότε είναι πραγματικά ελπιδοφόρο το γεγονός ότι μεγάλες εταιρείες αναλαμβάνουν πρωτοβουλίες που θα μπορούσαν, ίσως, να αναστρέψουν τα πράγματα, έστω και την τελευταία στιγμή. Το μοντέλο της κυκλικής οικονομίας, το οποίο σε αντίθεση με την γραμμική οικονομία του παράγω-καταναλώνω-πετάω-στα-σκουπίδια ό,τι έχω χρησιμοποιήσει, υποστηρίζει την ιδέα της ανακύκλωσης και της αειφόρου ανάπτυξης, ακούγεται όλο και πιο συχνά πλέον.
Θέλοντας, μάλιστα, να διευρύνουν και να επιταχύνουν τη στροφή προς μια κυκλική οικονομία, το βρετανικό Ιδρυμα Ellen MacArthur που εργάζεται για την ανάπτυξη της κυκλικής οικονομίας και της σωτηρίας των ωκεανών και το Πρόγραμμα Περιβάλλοντος των Ηνωμένων Εθνών (U.N.E.P.), το οποίο είναι το βασικό όργανο παρακολούθησης και προώθησης θεμάτων προστασίας του περιβάλλοντος στο πλαίσιο του διεθνούς οργανισμού, υπέγραψαν πρόσφατα στο Νταβός μια νέα σχετική συμφωνία.
Να σημειωθεί ότι οι έξι βασικές προτεραιότητες που έχει θέσει το U.N.E.P., σε σχέση με τις περιβαλλοντικές προκλήσεις του 21ου αιώνα, αφορούν την κλιματική αλλαγή, τις περιβαλλοντικές απειλές από καταστροφές και συγκρούσεις, τη διαχείριση των οικοσυστημάτων, την περιβαλλοντική διακυβέρνηση, τις επιβλαβείς χημικές ουσίες και την αποδοτικότητα των πόρων/βιώσιμη παραγωγή και κατανάλωση.
Την συμφωνία ανακοίνωσαν από κοινού στην Ετήσια Συνάντηση του Παγκόσμιου Οικονομικού Φόρουμ στο Νταβός, η Έλεν Μακ Άρθουρ και ο Έρικ Σολχάιμ, Εκτελεστικός Διευθυντής του U.N.E.P., παράλληλα με την έναρξη της Πλατφόρμας για την Επιτάχυνση της Κυκλικής Οικονομίας (Platform for Accelerating the Circular Economy) του Παγκόσμιου Οικονομικού Φόρουμ. Το PACE φέρνει σε επαφή εταιρείες, οργανισμούς και κυβερνήσεις για τη δημιουργία καινοτόμων συνεργασιών με στόχο δράσεις σε παγκόσμιο και περιφερειακό επίπεδο για την αποσύνδεση της οικονομικής ανάπτυξης από τη χρήση των πόρων.
Τη συνεργασία της με το Ellen MacArthur Foundation ανακοίνωσε πρόσφατα και η Coca Cola Company – είναι ο 100ος εταίρος του ιδρύματος στο πλαίσιο της Κυκλικής Οικονομίας και βασικός συνεργάτης του για τη Nέα Οικονομία των Πλαστικών. Ο βιομηχανικός αυτός γίγαντας των αναψυκτικών με την παγκόσμια σχεδόν παρουσία, αναδιαμορφώνει ουσιαστικά τη συνολική του προσέγγιση για τη συσκευασία των προϊόντων του, θέτοντας ως παγκόσμιο στόχο να συμβάλει στη συλλογή και ανακύκλωση μέχρι το 2030, ποσότητας ίσης με το 100% των συσκευασιών του.
Ο στόχος αυτός είναι ο πυρήνας του νέου οράματος της Coca Cola που προσβλέπει στη δημιουργία ενός κόσμου χωρίς απορρίμματα (World Without Waste) και θα τον υποστηρίξει με μία μακροχρόνια επένδυση από το Σύστημα της Coca-Cola, η οποία θα περιλαμβάνει και δράσεις, που είναι ήδη σε εξέλιξη και έχουν ως στόχο να καταστήσουν τις συσκευασίες της 100% ανακυκλώσιμες. Αφετηρία αυτού του πλάνου είναι να γίνει κατανοητό ότι οι συσκευασίες τροφίμων και ποτών αποτελούν σημαντικό κομμάτι της σύγχρονης ζωής, αλλά και ότι πρέπει και μπορούν να γίνουν πολλά περισσότερα, ώστε να μειωθεί η ποσότητα των συσκευασιών που καταλήγουν στα σκουπίδια.
«Οι συσκευασίες αποτελούν πρόβλημα για τον πλανήτη και, όπως όλες οι εταιρείες, έχουμε ευθύνη να συμβάλουμε στην επίλυση αυτού του προβλήματος», δήλωσε ο Τζέιμς Κουίνσι, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της The Coca-Cola Company. «Έχοντας ως όραμα έναν κόσμο χωρίς απορρίμματα και μέσω του ‘’World Without Waste’’, επενδύουμε στον πλανήτη και στις συσκευασίες μας για να συμβάλουμε στην οριστική επίλυση αυτού του προβλήματος», τόνισε ανακοινώνοντας μελλοντικές δράσεις και στόχους.
Βασικοί στόχοι
Αναλυτικά, η εταιρεία και οι εμφιαλωτές της έχουν θέσει τους εξής βασικούς στόχους:
- «Επενδύοντας στον πλανήτη»: Στόχος της εταιρείας είναι μέχρι το 2030, για κάθε μπουκάλι ή κουτάκι που θα διαθέτει το Σύστημα της Coca-Cola σε παγκόσμιο επίπεδο, άλλο ένα να ανακυκλώνεται, έτσι ώστε κάθε συσκευασία να έχει παραπάνω από μια «ζωή». Η εταιρεία επενδύει στον στόχο της συλλογής και ανακύκλωσης του 100% των συσκευασιών της, μέσω ενεργειών μάρκετινγκ, αλλά και μέσα από την αξιοποίηση των δεξιοτήτων της, για να βοηθήσει τους καταναλωτές να καταλάβουν τι, πώς και πού πρέπει να γίνεται η ανακύκλωση. Επιπλέον θα συνεχίσει να υποστηρίζει την ανάγκη συλλογής συσκευασιών σε όλο το φάσμα της βιομηχανίας, συμπεριλαμβανομένων και των μπουκαλιών ή κουτιών άλλων εταιρειών. Το σύστημα της Coca-Cola θα συνεργαστεί με τις τοπικές κοινωνίες, τους εταίρους του κλάδου, τους πελάτες και τους καταναλωτές για την αντιμετώπιση του προβλήματος των θαλάσσιων ρύπων και των απορριμμάτων που προέρχονται από συσκευασίες.
- «Επενδύοντας στις συσκευασίες»: Για να επιτευχθεί ο στόχος της συγκομιδής συσκευασιών, η Coca-Cola συνεχίζει την προσπάθεια της για παραγωγή 100% ανακυκλώσιμων συσκευασιών, σε παγκόσμιο επίπεδο. Αυτή τη στιγμή, το μεγαλύτερο ποσοστό των συσκευασιών της εταιρείας είναι ανακυκλώσιμο καθώς παράγει βελτιωμένες συσκευασίες, είτε χρησιμοποιώντας μεγαλύτερο ποσοστό ανακυκλώσιμης πρώτης ύλης με βάση τη φυτική ρητίνη, είτε μειώνοντας το ποσοστό πλαστικού σε κάθε μπουκάλι. Έως το 2030, το Σύστημα Coca-Cola έχει επίσης ως στόχο να παράγει μπουκάλια που θα περιέχουν κατά μέσο όρο 50% ανακυκλώσιμη πρώτη ύλη. Σκοπός είναι να θέσει νέες προδιαγραφές, σε παγκόσμιο επίπεδο, για τη συσκευασία των αναψυκτικών και των μη αλκοολούχων ποτών.
- «Κόσμος χωρίς σκουπίδια». Η πρωτοβουλία «World Without Waste» είναι το επόμενο βήμα στο πλαίσιο της σταθερής προσπάθειας της εταιρείας για προώθηση της βιωσιμότητας, αλλά και του επιτυχημένου της προγράμματος για 100 % αναπλήρωση της ποσότητας νερού που χρησιμοποιεί στα αναψυκτικά και στα ροφήματα που διαθέτει στην αγορά. Σήμερα, η εταιρεία αυτή έχει πετύχει και ξεπεράσει τον στόχο που είχε θέσει για αναπλήρωση του νερού το 2015, πέντε χρόνια πριν από το αναμενόμενο.
Αυτές οι προσπάθειες υλοποιούνται στο πλαίσιο της ευρύτερης στρατηγικής της Coca-Cola Company για βιώσιμη ανάπτυξη και εξέλιξή της σε μια «Total Beverage» εταιρεία, που προσφέρει μια ολοκληρωμένη γκάμα προϊόντων σε όλες τις κατηγορίες μη αλκοολούχων ποτών τα οποία ανταποκρίνονται στις ανάγκες των καταναλωτών κατά τη διάρκεια της ημέρας, αλλά και σε όλα τα στάδια της ζωής τους, με υπεύθυνο και σωστό τρόπο.
«Τα μπουκάλια και τα κουτάκια δεν πρέπει να βλάπτουν τον πλανήτη μας. Ένας κόσμος χωρίς απορρίμματα είναι εφικτός», δήλωσε ο κ. Κουίνσι, «Εταιρείες σαν τη δική μας πρέπει να ηγούνται αυτής της προσπάθειας. Οι καταναλωτές σε όλο τον κόσμο είναι ευαισθητοποιημένοι σε θέματα προστασίας του περιβάλλοντος και περιμένουν από τις εταιρείες να αναλάβουν δράση. Αυτό ακριβώς πρόκειται να κάνουμε και προσκαλούμε και άλλους να μας ακολουθήσουν σε αυτό το τόσο σημαντικό ταξίδι».
Για την επίτευξη αυτών των στόχων, η Coca-Cola Company ανακοίνωσε την πρόθεσή της για συνεργασίες σε διεθνές επίπεδο, με συνεργάτες όπως: Το Ellen MacArthur Foundation, μέσω της πρωτοβουλίας του «New Plastics Economy», την The Ocean Conservancy /Trash Free Seas Alliance και το World Wildlife Fund (‘’The Cascading Materials Vision and Bioplastic Feedstock Alliance’’). Θα παρουσιάσει επίσης νέες συνεργασίες σε περιφερειακό και τοπικό επίπεδο, έχοντας παράλληλα ως στόχο να συνεργαστεί με στρατηγικούς της πελάτες για να βοηθήσει στην κινητοποίηση του καταναλωτικού κοινού και στην ανακύκλωση ακόμα περισσότερων συσκευασιών.