Οι αποβάθρες του Μετρό του Βερολίνου γέμισαν από κόσμο για τις διαδηλώσεις κατά της AfD. Ομως τώρα οι σιδηρόδρομοι δεν θα λειτουργούν για έξι ημέρες | REUTERS/Sabine Siebold
Επικαιρότητα

Γερμανία: Απεργούν και οι σιδηροδρομικοί – δημοσκοπική κατάρρευση για το SPD

H λαϊκή δυσαρέσκεια για την ακρίβεια πυροδοτεί κινητοποιήσεις και απεργίες που παραλύουν τη μέχρι πρότινος παντοδύναμη γερμανική οικονομία, την ώρα που πολλοί Γερμανοί κατεβαίνουν στους δρόμους για να ορθώσουν το ανάστημά τους απέναντι στην ξενοφοβική AfD. Ομως ο κυβερνητικός συνασπισμός συνεχίζει να υποχωρεί
Protagon Team

Η Γερμανία, η άλλοτε πανίσχυρη και γεμάτη αυτοπεποίθηση οικονομική ατμομηχανή της Ευρώπης, παραλύει καθώς στις κινητοποιήσεις των αγροτών ήρθα και οι σιδηροδρομικοί να κατεβούν σε απεργία –και το πολιτικό της σύστημα καταρρέει εκ των έσω: μεγάλη δημοσκόπηση έδειξε ότι ο τρικομματικός κυβερνητικός συνασπισμός Σοσιαλδημοκρατών, Πρασίνων και Φιλελευθέρων μόλις που ξεπερνά το 31%, ενώ η ακροδεξιά Εναλλακτική για τη Γερμανία (AfD) έχει φτάσει πια το 22% και η πασιονάρια της γερμανικής Αριστεράς Ζάρα Βάγκενκνεχτ έφτασε μόνη της στο 7%.

Η Γερμανία φαίνεται να βρίσκεται σε μια μεταιχμιακή φάση, ίσως σε αυτό να συνετέλεσε και η αποχώρηση από το πολιτικό σκηνικό της Ανγκελα Μέρκελ ή καταλύτης να ήταν οι μύθοι που διαλύθηκαν για το φτηνό φυσικό αέριο από τη Ρωσία και την ηρεμία στην Ευρωπαϊκή Ενωση. Αλλά σε κάθε περίπτωση, η Γερμανία του Ολαφ Σολτς δείχνει να μην μπορεί να βρει τον βηματισμό της και η λαϊκή δυσαρέσκεια για την ακρίβεια να διογκώνεται, με συνέπεια να αποκτούν πολιτικά οφέλη τα κόμματα των άκρων.

H δυναμική της ακροδεξιάς AfD έχει προκαλέσει αντιδράσεις με πλήθη Γερμανών να συμμετέχουν σε διαδηλώσεις διαμαρτυρίας κατά του συγκεκριμένου κόμματος. Την Κυριακή το κέντρο του Βερολίνου γέμισε από πολίτες που δεν επιθυμούν η χώρα τους να κυλήσει στην ξενοφοβία και τον ρατσισμό.

Διαδήλωση έξω από την Μπούντεστανγκ ενάντια στην Εναλλακτική για τη Γερμανία (REUTERS/Liesa Johannssen)

Τη Δευτέρα, το συνδικάτο των μηχανοδηγών GDL κάλεσε τα μέλη του σε απεργία έξι (!) ημερών, απορρίπτοντας τη νέα πρόταση συμβιβασμού που κατέθεσαν την περασμένη Παρασκευή οι Γερμανικοί Σιδηρόδρομοι (DB). Σύμφωνα με την ανακοίνωση της Γερμανικής Ένωσης Μηχανοδηγών (GDL), η απεργία θα ξεκινήσει για τις εμπορευματικές μεταφορές την Τρίτη στις 18:00 και για τα επιβατικά δρομολόγια στις 02:00 της Τετάρτης και θα ολοκληρωθεί την προσεχή Δευτέρα, στις 18:00. Πρόκειται για την τέταρτη και την μεγαλύτερης διάρκειας κινητοποίηση του συνδικάτου στο πλαίσιο της διαμάχης με την εργοδοσία.

Στη νέα πρόταση της Deutsche Bahn προς τους εργαζόμενους, περιλαμβάνεται μείωση του χρόνου εργασίας κατά μία ώρα για τους μηχανοδηγούς από την 1.1.2026, αύξηση 4,8% στους μισθούς από τον Αύγουστο του τρέχοντος έτους, καταβολή μπόνους 5% από τον Απρίλιο του 2025 και εφάπαξ «αποζημίωση πληθωρισμού», αμέσως μετά την επίτευξη συμφωνίας. Σύμφωνα με την πρόταση, η νέα συλλογική σύμβαση εργασίας θα πρέπει να έχει διάρκεια 32 μηνών.

«Με την τρίτη και υποτίθεται βελτιωμένη πρότασή της, η DB δείχνει για άλλη μία φορά ότι δεν αποθαρρύνεται και συνεχίζει στην προηγούμενη πορεία της άρνησης και της αντιπαράθεσης – δεν υπάρχει ίχνος επιθυμίας επίτευξης συμφωνίας», αναφέρεται στην ανακοίνωση – απάντηση του συνδικάτου, νωρίς σήμερα το πρωί.

«Η DB στηρίζεται στους συμβιβασμούς, η GDL οξύνει τη διαμάχη», δήλωσε εκπρόσωπος των Γερμανικών Σιδηροδρόμων μετά τη νέα αρνητική απάντηση των συνδικαλιστών και χαρακτήρισε «ανεύθυνο» το γεγονός ότι το συνδικάτο δεν επιστρέφει στις διαπραγματεύσεις, παρά τη νέα προσφορά των εργοδοτών. «Όποιος δεν έρχεται στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων με μια προσφορά αυξήσεων έως και 13% και την πιθανότητα εβδομάδας 37 ωρών με τον ίδιο μισθό, ενεργεί απολύτως ανεύθυνα», δήλωσε ο εκπρόσωπος της DB, ενώ ο επικεφαλής της διεύθυνσης ανθρώπινου δυναμικού της εταιρίας Μάρτιν Ζάιλερ δήλωσε ότι η GDL «δεν χρησιμοποιεί τις απεργίες ως έσχατη λύση, αλλά ως μέσο αυτοπροβολής».

Οι συνδικαλιστές εμμένουν στα αιτήματά τους για αυξήσεις 555 ευρώ μηνιαίως στους μισθούς, μείωση των ωρών εργασίας από 38 σε 35 την εβδομάδα για όσους εργάζονται σε βάρδιες και καταβολή εφάπαξ «αποζημίωσης πληθωρισμού», ύψους 3.000 ευρώ. Η DB από την πλευρά της θεωρεί ειδικά το αίτημα για μείωση των ωρών εργασίας ανέφικτο να ικανοποιηθεί, καθώς θα χρειαζόταν νέο προσωπικό, τη στιγμή που διαπιστώνεται έλλειψη εξειδικευμένων εργαζόμενων στα σιδηροδρομικά επαγγέλματα.

Στο μεταξύ, οι δημοσκοπήσεις είναι απογοητευτικές για την κυβέρνηση του Σολτς.

Η τελευταία έρευνα του Ινστιτούτου INSA για λογαριασμό της εφημερίδας Bild, κατέγραψε περαιτέρω συρρίκνωση των ποσοστών του κυβερνητικού συνασπισμού και δυναμική είσοδο στις μετρήσεις της κοινής γνώμης για την πρώην αρχηγό της Κοινοβουλευτικής Ομάδας της Αριστεράς Ζάρα Βάγκενκνεχτ. Σταθερά δεύτερη δύναμη η Εναλλακτική για την Γερμανία (AfD).

Σύμφωνα με την δημοσκόπηση, η Χριστιανική Ένωση (CDU/CSU) παραμένει ισχυρότερη δύναμη με 30% και χωρίς μεταβολή στα ποσοστά της, ενώ ακολουθεί η AfD, με 22%, επίσης χωρίς μεταβολή. Σοσιαλδημοκρατικό Κόμμα (SPD) και Πράσινοι μοιράζονται την τρίτη θέση με 13%. Το SPD είναι μάλιστα ο «μεγάλος χαμένος» της έρευνας, καθώς καταγράφει απώλεια δύο μονάδων, ενώ οι Πράσινοι, αντίθετα, κερδίζουν μία μονάδα. Σταθερό στο όριο του 5% παραμένει το Κόμμα των Φιλελευθέρων (FDP), ενώ η νεοσύστατη «Συμμαχία Ζάρα Βάγκενκνεχτ» (BSW) συγκεντρώνει 7%. Το πρώην κόμμα της Βάγκενκνεχτ, η Αριστερά, συρρικνώνεται κατά μία ακόμη μονάδα και περιορίζεται στο 3%.