Μέχρι το Πάσχα ή την αμέσως επόμενη εβδομάδα θα έχει ολοκληρωθεί το πόρισμα της Επιτροπής Εμπειρογνωμόνων για το σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη, όπως έκανε γνωστό σε συνάντησή του με δημοσιογράφους, την Παρασκευή, στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, ο αρμόδιος για τις Μεταφορές υπουργός Επικρατείας, Γιώργος Γεραπετρίτης.
Παράλληλα με την εν εξελίξει δικαστική έρευνα, ανέφερε ο υπουργός, θα γίνει και ανεξάρτητη έρευνα από τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Σιδηροδρόμων, για την ολοκλήρωση της οποίας εκτιμάται ότι θα απαιτηθεί περίπου ένα εξάμηνο.
Ο κ. Γεραπετρίτης ανακοίνωσε επίσης ότι μέχρι τα τέλη Ιουνίου θα έχει ολοκληρωθεί το σύστημα τηλεδιοίκησης του βόρειου άξονα του σιδηροδρομικού δικτύου από τη Λάρισα και πάνω και στο τέλος Σεπτεμβρίου το υπόλοιπο τμήμα από Οινόη μέχρι Τιθορέα.
Από τις αρχές Οκτωβρίου εκτιμάται ότι θα λειτουργήσει το σύνολο της τηλεδιοίκησης και τα Κέντρα Ελέγχου.
Ο υπουργός ανέφερε ότι καταβάλλονται μεγάλες προσπάθειες να προχωρήσουν γρήγορα τα συγκεκριμένα έργα. Ειδικά για το σύστημα ETCS έχει γίνει και απευθείας επαφή με μεγάλο ιαπωνικό όμιλο που κατασκευάζει αυτά τα συστήματα επικοινωνίας που λειτουργούν πάνω από τα τρένα και όχι μόνο από το έδαφος. Αυτό το σύστημα θα το εγκαταστήσει η ΓΑΙΑΟΣΕ που έχει την ιδιοκτησία των τρένων.
Oπως σημείωσε, κατά την πρόσφατη επίσκεψή του στη Γαλλία ζήτησε από τον gάλλο υπουργό Μεταφορών να συμβάλει στην επίσπευση αυτών των έργων, δεδομένου ότι είναι γαλλικές οι δύο εταιρείες που κατασκευάζουν τα έργα της τηλεδιοίκησης.
Παράλληλα, ανακοίνωσε ότι τις επόμενες ημέρες θα υπογραφεί μνημόνιο συνεργασίας ανάμεσα στον ΟΣΕ και τους γαλλικούς σιδηρόδρομους, που είναι υπερσύγχρονοι και με τεράστιο δίκτυο για να βοηθήσουν στη εκπαίδευση του προσωπικού του ΟΣΕ και γενικότερα στον εκσυγχρονισμό του, δεδομένης της μεγάλης εμπειρίας τους.
Ο κ. Γεραπετρίτης επανέλαβε ότι στη Λάρισα λειτουργούσε και λειτουργεί τοπικό σύστημα τηλεχάραξης, μήκους 8,5 χλμ, το οποίο είναι ένα σύστημα τηλεδιοίκησης και ο σταθμάρχης Λάρισας τη μοιραία νύχτα γνώριζε να το λειτουργεί.
Μάλιστα, όπως είπε, στις 22.00 – λίγη ώρα πριν συμβει το πολύνεκρο δυστύχημα- είχε υπάρξει χάραξη δρομολογίου και ουδείς γνωρίζει γιατί δεν χρησιμοποίησε το σύστημα και με το Intercity.
Σε κάθε περίπτωση, τόνισε, υπήρξε αποδεδειγμένα μία σειρά ανθρωπίνων παραλείψεων που θα αξιολογηθούν από τη Δικαιοσύνη.
Οπως προαναφέρθηκε, ο κ. Γεραπετρίτης σημείωσε ότι εκτός από το πόρισμα της Επιτροπής με γοργό ρυθμό προχωρούν και οι δικαστικές διαδικασίες και στο σημείο αυτό, ανέφερε ότι ήδη τέσσερις οικογένειες συγγενών θυμάτων είχαν εισπράξει από την Hellenic train τα χρήματα της αποζημίωσης των 42.000 ευρώ ανά θύμα (το ποσό -όπως είπε- είναι διπλάσιο από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο), ενώ έχει δρομολογηθεί η εισπράξη και για άλλες 15 περιπτώσεις.
Σύμφωνα πάντα με τον υπουργό, μέχρι το Πάσχα θα αποκατασταθούν τα δρομολόγια του Προαστιακού έως το Κιάτο, καθώς ολοκληρώνονται τα έργα ηλεκτροφωτισμού στις σήραγγες, ενώ ήδη από την Παρασκευή (7 Απριλίου) έχει δρομολογηθεί και δεύτερο τρένο Ιnercity στο δίκτυο Αθήνα-Θεσσαλονίκη-Αθήνα.
Σταδιακά αποκαθίστανται και οι ταχύτητες στα τρένα, με γνώμονα πάντα την ασφάλεια των δρομολογίων. Με το που ολοκληρωθεί το σύστημα της τηλεδιοίκησης το φθινόπωρο και αφού ολοκληρωθεί η συντήρηση του δικτύου, τα τρένα θα καλύπτουν τις διαδρομές με γρήγορες ταχύτητες.
Οπως επίσης έκανε γνωστό ο κ. Γεραπετρίτης, τις επόμενες ημέρες ολοκληρώνονται τα έργα επικοινωνίας και φωτισμού σε όλες τις σήραγγες του δικτύου και μάλιστα έχει επέλθει συμφωνία με την αστυνομία για τη φύλαξή τους.
Προανήγγειλε, τέλος, ανακοινώσεις από την Hellenic Train τις προσεχείς ημέρες για μειωμένο εισιτήριο κατά 50% στα δρομολόγια του Ιntercity για φοιτητές και νέους κάτω των 25 ετών, χωρίς να αποκλείσει κάτι αντίστοιχο και για τον Προαστιακό.
Ο υπουργός Επικρατείας διαβεβαίωσε ότι η συνεργασία με την εταιρεία είναι καλη και δεν αμφισβητείται η σύμβαση που έχει υπογράψει μαζί της το ελληνικό Δημόσιο για τη λειτουργία των σιδηροδρόμων. Εκανε μάλιστα λόγο για κλίμα κατανόησης και από πλευράς της ιταλικής εταιρείας για κάποιες λελογισμένες επαναξιολογήσεις όπου χρειάζεται εξορθολογισμός στη σύμβαση για την επιδότηση των άγονων γραμμών και τα αντισταθμιστικά εκ μέρους της εταιρείας.
Σε κάθε περίπτωση, υπογράμμισε, δεν υπάρχει θέμα ακυρώσης της σύμβασης με την ιταλική εταιρεία και υπογραφή άλλης σύμβασης με τους γαλλικούς ή άλλους ευρωπαϊκούς σιδηροδρόμους.
Σε ό,τι αφορά το προσωπικό του ΟΣΕ, ο κ. Γεραπετρίτης τόνισε ότι θα προσληφθούν 215 άτομα κρίσιμων ειδικοτήτων, σταθμάρχες, κλειδούχοι κ.λπ.Θα παραταθεί η σύμβαση για 200 άτομα που εργάζονται με Δελτίο Παροχής Υπηρεσιών, ενώ γίνεται προσπάθεια να επαναπροσληφθούν 165 φύλακες διαβάσεων, η σύμβαση των οποίων έχει λήξει.
Απαντώντας εξάλλου στις εξαγγελίες Τσίπρα για τις Μεταφορές την Πέμπτη, ο Γιώργος Γεραπετρίτης παρατήρησε ότι και οι δύο βασικές εξαγγελίες του ήδη έχουν ενταχθεί στον σχεδιασμό της ελληνικής κυβέρνησης και υλοποιούνται.
Σε ό,τι αφορά τα μεγάλα έργα, επανέλαβε ότι οι διαδικασίες για το έργο του ΒΟΑΚ στην Κρήτη προχωρούν κανονικά, όπως έχει προγραμματιστεί, ενώ για τη νέα παραχώρηση της Αττικής Οδού είπε ότι δεν έχει εισηγηθεί να μην αλλάξει ο προγραμματισμός και να προχωρήσει κανονικά ο διαγωνισμός.
Τέλος, για τις συνεχιζόμενες κινητοποιήσεις των εργαζομένων στα αστικά λεωφορεία ο κ. Γεραπετρίτης κάλεσε τους εργαζόμενους σε συνάντηση και διάλογο, σημειώνοντας πως η πόρτα του υπουργείου του είναι πάντα ανοιχτή και ο ίδιος τους συναντά όλους.