Η κόντρα ανάμεσα στην Γαλλία και τη Γερμανία για τη θεσμοθέτηση κανόνων πράσινης ενέργειας σκοντάφτει μονίμως στα εκατέρωθεν εθνικά οικονομικά συμφέροντα. Παρότι και οι δύο ευρωπαϊκές χώρες υποστηρίζουν με πάθος τη μετάβαση σε πιο περιβαλλοντικά καθαρές μορφές ενέργειας, η καθεμιά τους επιχειρεί να προβάλει εξαιρέσεις που εξυπηρετούν την εγχώρια βιομηχανία τους.
Η εξαίρεση που διεκδικεί πεισματικά το Βερολίνο αφορά στους κανόνες της απόσυρσης ενεργοβόρων οχημάτων που προσπαθούν να εγκρίνουν το Ευρωκοινοβούλιο και οι εταίροι για το 2035. Η Γερμανία απαιτεί την εξαίρεση των αυτοκινήτων που χρησιμοποιούν ηλεκτρονικά καύσιμα – μια συνθετική εναλλακτική λύση στα ορυκτά καύσιμα, η οποία θα ωφελούσε την αυτοκινητοβιομηχανία της.
Το γερμανικό αίτημα έχει ήδη απορριφθεί δύο φορές από το Ευρωκοινοβούλιο και τα κράτη-μέλη δεν υποστήριξαν μια δεσμευτική νομοθετική εξαίρεση για τέτοιου είδους καύσιμα στις μακρές διαπραγματεύσεις για το τελικό προσχέδιο που πραγματοποιήθηκαν πέρυσι. Τώρα, το Βερολίνο μπλοκάρει την τελευταία στιγμή τη μετάβαση, με την υποστήριξη συμμάχων χωρών, όπως η Ιταλία.
Η Γαλλία επικρίνει έντονα το μπλοκ της Γερμανίας και των συμμάχων της, ενώ ταυτόχρονα προσπαθεί να προωθήσει τις δικές της εξαιρέσεις για την πυρηνική ενέργεια στους «πράσινους» κανόνες της ΕΕ – γεγονός που έχει προκαλέσει τον εκνευρισμό του Βερολίνου, σύμφωνα με το ρεπορτάζ του Politico.
Η Γαλλία ήθελε να συμπεριλάβει μια αναφορά στα συμπεράσματα της συνόδου κορυφής της ΕΕ που θα έδινε έμφαση στη σημασία της πυρηνικής ενέργειας για την απεξάρτηση της βιομηχανίας από τον άνθρακα, δηλώνουν δύο διπλωμάτες. Αλλά αυτό είναι απαγορευτικό για την κυβέρνηση συνεργασίας του γερμανού καγκελαρίου Oλαφ Σολτς, η οποία περιλαμβάνει το κόμμα των Πρασίνων, που αντιτίθεται στην χρήση πυρηνικής ενέργειας.
Αν και η αμφισβητούμενη παράγραφος-αναφορά δεν συμπεριλήφθηκε στο σχέδιο συμπερασμάτων που κυκλοφόρησε το βράδυ της Δευτέρας από τον πρόεδρο του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου, Σαρλ Μισέλ, το Παρίσι συνεχίζει να πιέζει για να συμπεριλάβει την πυρηνική ενέργεια στη νομοθεσία της ΕΕ για καθαρή τεχνολογία.
Τις τελευταίες ημέρες, η Γαλλία όχι μόνο άσκησε πιέσεις για να συμπεριληφθεί η πυρηνική ενέργεια στο «Net Zero Industry Act» –μια νομοθετική δέσμη που στοχεύει να ενισχύσει την παραγωγή καθαρής τεχνολογίας του μπλοκ–, αλλά επιχειρεί να προσδώσει μεγαλύτερο ρόλο και στο πυρηνικό υδρογόνο, στη διαδικασία επίτευξης των στόχων της ΕΕ όσον αφορά στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας.
Το γεγονός ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, υπό την πίεση του Βερολίνου, υποβάθμισε τον ρόλο της πυρηνικής ενέργειας στο «Net Zero Industry Act» πριν παρουσιαστεί, την περασμένη εβδομάδα, εξόργισε το Παρίσι, σύμφωνα με ευρωπαίους διπλωμάτες. Εν τω μεταξύ, το Βερολίνο συνεχίζει τις εντατικές διαπραγματεύσεις με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή σχετικά με τα αυτοκίνητα, για μια πιθανή συμφωνία για την έγκριση συνθετικών (ή ηλεκτρονικών) καυσίμων, βάσει της νομοθεσίας της ΕΕ.
Ο Σολτς θέλει να επιλυθεί το ζήτημα πριν από τη σύνοδο κορυφής της Πέμπτης, για να αποφευχθεί μια ευρύτερη πολιτική συζήτηση μεταξύ των ηγετών, αποκαλύπτουν τρεις ευρωπαίοι αξιωματούχοι. Οι συζητήσεις των ευρωπαίων ηγετών θα επικεντρωθούν στην ανταγωνιστικότητα της ευρωπαϊκής οικονομίας και στον περεταίρω εξοπλισμό της Ουκρανίας.
Αλλά ακόμα κι αν μια συμφωνία επιτευχθεί εγκαίρως, είναι πιθανό να επισκιαστεί από την αντίσταση της Γαλλίας και του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου. Ο γάλλος υπουργός Μεταφορών Κλεμάν Μπον χαρακτήρισε την ώθηση των γερμανικών ηλεκτρονικών καυσίμων «επικίνδυνη» και είπε ότι το θέμα θα μπορούσε να συζητηθεί στο περιθώριο της συνόδου κορυφής.
Σε επιστολή της τη Δευτέρα προς το Συμβούλιο της ΕΕ, η πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου Ρομπέρτα Μέτσολα διαμαρτυρήθηκε για την προσπάθεια της Γερμανίας να αλλάξει την τελευταία στιγμή τη νομοθεσία για τα οχήματα, που έχει ήδη συμφωνηθεί. Η Μέτσολα προειδοποίησε ότι θα μπορούσε «να υπονομεύσει την αξιοπιστία της νομοθετικής διαδικασίας [της ΕΕ]», σύμφωνα με αξιωματούχο που είδε την επιστολή.
Το μεγάλο πρόβλημα της Γερμανίας είναι ότι η αμφιλεγόμενη εμμονή της στα ηλεκτρονικά καύσιμα κινδυνεύει να αποτύχει. «Δεν είναι αποδεκτό να συμβιβάζεται η ενέργεια έναντι των οχημάτων και η Γαλλία θα πρέπει να επιμείνει στα δημόσια “όπλα” της και να αγωνιστεί για τη σταδιακή κατάργηση του κινητήρα εσωτερικής καύσης το 2035» δήλωσε η Τζούλια Πολισκάνοβα, από τον περιβαλλοντικό όμιλο Transport & Environment.
Δυο αξιωματούχοι στο Βερολίνο εκδήλωσαν την ανησυχία τους ότι ο αποκλεισμός της γερμανικής νομοθεσίας για τα οχήματα όχι μόνο θα υπονόμευε την αξιοπιστία του Βερολίνου, αλλά θα αποδυνάμωνε και την ικανότητά του να απωθήσει τα πυρηνικά σχέδια της Γαλλίας. «Αν λέμε την τελευταία στιγμή “υπομονή, θέλουμε να αλλάξουμε τη νομοθεσία γιατί έχουμε βασικό συμφέρον εδώ”, είναι πιο δύσκολο να πούμε “όχι” αν κάνουν και άλλοι το ίδιο» είπε ένας εξ αυτών.
Πριν από τη συνάντηση των υπουργών υποθέσεων της ΕΕ για την προετοιμασία της συνόδου κορυφής, η γερμανίδα υφυπουργός για θέματα ΕΕ, Αννα Λέρμαν, δήλωσε ότι ελπίζει πως το μπλοκ του Βερολίνου στη νομοθεσία για τα οχήματα δεν θα δώσει κίνητρα σε άλλες χώρες να δοκιμάσουν αντίστοιχες κινήσεις για να προστατεύσουν τα βασικά εθνικά τους συμφέροντα.
«Είναι σημαντικό η Γερμανία να θεωρείται αξιόπιστος διαπραγματευτικός εταίρος στις Βρυξέλλες και να ενεργεί έγκαιρα και συνεκτικά. Αυτό πρέπει να γίνει με καλύτερο τρόπο» δήλωσε η Λέρμαν στο Politico. «Αυτό το αδιέξοδο πρέπει να τερματιστεί άμεσα και γρήγορα» προσέθεσε.