Η δήμαρχος της Αμιέν, στη βόρεια Γαλλία, ζήτησε από τη «βασίλισσα της ποπ» Μαντόνα να δανείσει στην πόλη της έναν πίνακα του 19ου αιώνα, ο οποίος είχε χαθεί κατά τον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο, σύμφωνα με άρθρο των βρετανικών Times.
Πρόκειται για το έργο του Ζερόμ-Μαρντέν Λανγκλουά «Αρτεμις και Ενδυμίων», φιλοτεχνημένο το 1822, το οποίο συμβολίζει τη γυναικεία σεξουαλική επιθυμία, καθώς αναπαριστά τη θεά του κυνηγιού να προτάσσει το χέρι της προς το μέρος του βοσκού με την απαράμιλλη ομορφιά, ο οποίος, σύμφωνα με την ελληνική μυθολογία, είναι καταδικασμένος από τον Δία σε αιώνιο ύπνο, επειδή τον είχε ερωτευτεί η Σελήνη.
Η δήμαρχος θεωρεί ότι ο πίνακας που κατέχει η βασίλισσα της ποπ, η οποία τον αγόρασε σε δημοπρασία του οίκου Sotheby’s έναντι του ποσού των 1,3 εκατ. δολαρίων, είναι το διάσημο έργο του Λανγκλουά που είχε εξαφανιστεί από το μουσείο της Αμιέν το 1918, κατά τη διάρκεια βομβαρδισμού.
Την ελαιογραφία είχε παραγγείλει στον Λανγκλουά ο Λουδοβίκος ΙΗ’ για να τοποθετηθεί στο Σαλόνι της Αρτέμιδος, στο παλάτι των Βερσαλλιών. Η έμπνευση από την ελληνική αρχαιότητα είναι προσφανής – άλλωστε ο Λανγκλουά ανήκε στο νεοκλασικό καλλιτεχνικό ρεύμα. Ο πίνακας ολοκληρώθηκε το 1822 και αποκτήθηκε από τη Γαλλική Δημοκρατία το 1873. Αρχικά εκτέθηκε στο Musée des Beaux-Arts (νυν Musée de Picardie) και στη συνέχεια, από το 1878, στην Αμιέν.
Ωστόσο, τον Μάρτιο του 1918 η πόλη καταστράφηκε από σφοδρούς βομβαρδισμούς: στην προσπάθειά τους να σπάσουν τις συμμαχικές γραμμές, οι Ναζί σφυροκοπούσαν την Αμιέν με οβίδες και βόμβες επί 28 μέρες και νύχτες. Τότε, μαζί με μεγάλο μέρος της πόλης, καταστράφηκε και τμήμα του μουσείου, τα εκθέματα του οποίου, πάντως, είχαν μεταφερθεί σε ασφαλές σημείο.
Μετά τον πόλεμο, έγινε αντιληπτή η απουσία του πίνακα του Λανγκλουά. Ετσι, καταγράφηκε αρχικά ως «μη ανιχνεύσιμο μετά την επιστροφή των αφαιρεθέντων έργων το 1918» και στη συνέχεια ως «κατεστραμμένο από πτώση βόμβας στο μουσείο».
Ο συγκεκριμένος πίνακας αναγνωρίστηκε από έναν ειδικό με καταγωγή από την Αμιέν, όταν, το 2015, διάβασε ένα ρεπορτάζ για τη Μαντόνα στο γαλλικό περιοδικό Paris Match, που έγινε στο σπίτι της. Η τραγουδίστρια είχε φωτογραφηθεί με φόντο έναν μεγάλο πίνακα ζωγραφικής που εμφανίζει τη γυμνή θεά του κυνηγιού να πετάει προς τον βοσκό Ενδυμίωνα.
Η δήμαρχος της Αμιέν, Μπριζίτ Φουρέ, αποφάσισε να απευθυνθεί στη Μαντόνα μέσω βίντεο το οποίο ανήρτησε στο Facebook, λέγοντας ότι «δεν αμφισβητεί με κανέναν τρόπο τη νόμιμη αγορά του έργου, αλλά η Αμιέν είναι υποψήφια για τον τίτλο της “Ευρωπαϊκής Πολιτιστικής Πρωτεύουσας του 2028”». Επομένως, όπως εξηγεί στο βίντεο, «η ίδια θα ήθελε να τους δανείσει η Μαντόνα τον πίνακα, έτσι ώστε οι κάτοικοι της Αμιέν να μπορέσουν να απολαύσουν ξανά το έργο».
Παρά τις εκκλήσεις της Φουρέ, δεν έχει γίνει γνωστό εάν ο πίνακας που αγόρασε η Μαντόνα σε δημοπρασία του Sotheby’s είναι ο πρωτότυπος, από τον οποίο έχουν αφαιρεθεί η ημερομηνία και η υπογραφή, ή ένα πιστό αντίγραφο. Σύμφωνα με το δημοσίευμα της βρετανικής εφημερίδας, πάντως, ο πίνακας της Μαντόνα είναι κατά τρία εκατοστά μικρότερος από το έργο τέχνης που εξαφανίστηκε στην Αμιέν. Επίσης, παρότι το μουσείο έχει ασκήσει αγωγή κατά αγνώστων για την κλοπή του πίνακα, αυτή δεν αφορά τη Μαντόνα, ισχυρίζεται η δήμαρχος της Αμιέν.
«Ο αρχικός στόχος μου ήταν να επικοινωνήσω με τρόπο κάπως χιουμοριστικό, για να κάνω τον κόσμο να μιλήσει για την πόλη μου, ειδικά αυτή τη χρονική στιγμή, που γίνεται η προεπιλογή για την Ευρωπαϊκή Πολιτιστική Πρωτεύουσα», εξηγεί η Φουρέ. «Σκέφτηκα ότι θα ήταν καλή ιδέα να ρωτήσω τη Μαντόνα αν θα μπορούσαμε απλώς να δανειστούμε τον πίνακα, που δεν τον έχουμε δει από τον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο».