Τρεις επαρχιακές γαλλικές πόλεις προσπαθούν να κερδίσουν την εύνοια ενός ελβετού δισεκατομμυριούχου που υποσχέθηκε να χαρίσει σε μία από αυτές ένα εντυπωσιακό μουσείο τέχνης, το οποίο θα μπορούσε να συναγωνιστεί το Γκούγκενχαϊμ στο Μπιλμπάο, σύμφωνα με ρεπορτάζ των Times του Λονδίνου.
Ο Ζαν-Κλοντ Γκαντίρ, ένας μεγιστάνας του πετρελαίου, επέλεξε το Μπορντό, το Στρασβούργο και την Καν ως πόλεις-φιναλίστ σε έναν τετραετή διαγωνισμό για τη στέγαση μιας τεράστιας συλλογής, που κυμαίνεται από την αρχαία ελληνική γλυπτική έως τους μεταπολεμικούς εξπρεσιονιστές.
Το Ιδρυμα Γκαντίρ για τις Τέχνες ιδρύθηκε ως μη κερδοσκοπικός οργανισμός από τον επιχειρηματία το 2010, προκειμένου να διασφαλίσει την πρόσβαση του κοινού στις παγκοσμίου φήμης συλλογές του. Με έδρα τη Γενεύη της Ελβετίας, η αποστολή του Ιδρύματος είναι να διατηρεί, να τεκμηριώνει, να εμπλουτίζει και να εκθέτει τις συλλογές του σε μουσεία και άλλους διάσημους χώρους ,στην Ελβετία και στο εξωτερικό.
Γεννημένος στο Γκρας το 1949, ο Γκαντίρ σπούδασε νομικά και πολιτικές επιστήμες στο Πανεπιστήμιο της Λοζάνης και Ιστορία στη Σορβόνη. Συλλέκτης έργων τέχνης, επιχειρηματίας και φιλάνθρωπος, προεδρεύει του Ιδρύματος Addax & Oryx, που ιδρύθηκε το 1996 – ενός μη κερδοσκοπικού οργανισμού που χρηματοδοτεί πρότζεκτ τα οποία στοχεύουν στην εξάλειψη των βαθύτερων αιτίων της φτώχειας στην Αφρική και στη Μέση Ανατολή.
Ο 74χρονος Γκαντίρ, ο οποίος ξεκίνησε τη συλλογή του τη δεκαετία του 1970, θα πληρώσει τον εκτιμώμενο λογαριασμό των 30 εκατ. ευρώ για ένα αρχιτεκτονικά εξαιρετικό κτίριο σε μια κεντρική αστική τοποθεσία, και θα πληρώσει τα περισσότερα από τα λειτουργικά έξοδά του. «Χρειάζομαι 25.000 τ.μ. σε έναν μεγάλο χώρο πρασίνου, αν είναι δυνατόν κοντά στο νερό. Πρέπει να έχει έναν όμορφο κήπο, όπου οι οικογένειες θα μπορούν να κάνουν πικνίκ» είπε.
Οι δήμαρχοι των υποψήφιων πόλεων ελπίζουν σε μια ώθηση παρόμοια με αυτή που απολαμβάνει το Μπιλμπάο της Ισπανίας, μετά τη δημιουργία του φουτουριστικού Μουσείου Γκούγκενχαϊμ, σχεδιασμένο από τον Φρανκ Γκερί, που εγκαινιάστηκε το 1997 – και έχουν κάνει ότι περνάει από το χέρι τους για να γοητεύσουν τον συλλέκτη και να κερδίσουν την εύνοιά του.
Η Καν έχει δημιουργήσει στενή σχέση με τον Γκαντίρ, ο οποίος γεννήθηκε στη Γαλλία και έχει ένα αρχοντικό στη Νορμανδία. Το περασμένο καλοκαίρι, μια επίδειξη γαλλικής ποπ αρτ της δεκαετίας του 1960 από τη συλλογή του οργανώθηκε μέσω του Caen Memorial, του δημοφιλούς κέντρου που τιμά τη συμμαχική απόβαση στη Νορμανδία το 1944, και μνημονεύει τις διεθνείς συγκρούσεις μετά τον πόλεμο.
Ο Ζοέλ Μπρινό, δήμαρχος της Καν, υποστηρίζει ότι με την παράδοση για τον εορτασμό της απόβασης η πόλη θα εγγυηθεί μια μεγάλη ροή «αγγλοσαξόνων» επισκεπτών, λόγω των τουριστικών δεσμών της με τους συγγενείς των πεσόντων. Το Στρασβούργο, από την πλευρά του, προσφέρει γη σε μια πολυσύχναστη γειτονιά της πόλης, με πληθώρα αιθουσών συναυλιών, πολιτιστικών κέντρων και καφέ.
Τόσο το Μπορντό όσο και το Στρασβούργο διοικούνται από το οικολογικό κόμμα των Πρασίνων, αλλά ο πλούτος του Γκαντίρ, που προέρχεται κυρίως από το εμπόριο πετρελαίου στην Αφρική, δεν έχει προκαλέσει αντιδράσεις για το σχέδιό του, όπως θα ανέμενε κανείς από τους περιβαλλοντολόγους στη Βρετανία και αλλού.
«Γεννημένος σε μια οικογένεια ευαίσθητη στην τέχνη, είχα την τύχη να εξοικειωθώ με την ευρωπαϊκή, την ανατολική και τη νοτιοαμερικανική τέχνη από μικρή ηλικία» δηλώνει ο δισεκατομμυριούχος. Ο Γκαντίρ αναμένεται να αποφασίσει την τοποθεσία του νέου μουσείου τον προσεχή Δεκέμβριο.