Οδηγός SUV στο κέντρο του Παρισιού. Αν δεν είναι κάτοικος της πόλης ίσως χρειαστεί να πληρώσει τα τριπλάσια για πάρκινγκ από ό,τι ο ιδιοκτήτης ενός μικρού ΙΧ. | REUTERS/Benoit Tessier
Επικαιρότητα

Γαλλία: Πρέπει τα SUV να πληρώνουν ακριβότερα το πάρκινγκ;

Οι πράσινοι ακτιβιστές της Γαλλίας ελπίζουν να κερδίσουν το δημοψήφισμα. Το «ναι» μεταφράζεται σε 18 ευρώ την ώρα, ενώ στενά παρακολουθεί τις εξελίξεις το Λονδίνο, με τον δήμαρχο Σαντίκ Καν να περιμένει το αποτέλεσμα κι αν το μέτρο λειτουργήσει να το αντιγράψει
Protagon Team

Η Αθήνα έχει δακτύλιο για τη μείωση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης στο κέντρο της πόλης, Όμως το Παρίσ πάει ένα βήμα παραπέρα. Πράσινοι ακτιβιστές στη γαλλική πρωτεύουσα ασκούν μία τελευταία πίεση για να κερδίσουν ψηφοφορία – ορόσημο η οποία αφορά τον τριπλασιασμό των τελών στάθμευσης για τα SUV.

Οι κάτοικοι του Παρισιού θα κληθούν να ψηφίσουν υπέρ ή κατά ενός ειδικού τιμολογίου στάθμευσης για βαριά, μεγάλα και ρυπογόνα SUV που σταθμεύουν όσοι δεν είναι κάτοικοι της πόλης, καθώς η γαλλική πρωτεύουσα στοχεύει τους πλούσιους οδηγούς εκτός πόλης που εισέρχονται σε αυτήν για να αντιμετωπίση την κλιματική κρίση και την ατμοσφαιρική ρύπανση, αναφέρει ο Guardian.

Η δήμαρχος Ινταλγκό

Στην τελευταία εκστρατεία πριν από την ψηφοφορία της Κυριακής, η σοσιαλίστρια δήμαρχος του Παρισιού, Αν Ινταλγκό, συγκέντρωσε γονείς έξω από ένα δημοτικό σχολείο στο 10ο διαμέρισμα κοντά στο Gare du Nord, όπου η ρύπανση από μεγάλες λεωφόρους, η κυκλοφορία σε μικρούς δρόμους και η έλλειψη χώρου πρασίνου είχαν οδηγήσει πολλούς κατοίκους να ζητούν περιορισμό των αυτοκινήτων.

«Το κάνουμε αυτό για να μειώσουμε τη ρύπανση και να είναι πιο ασφαλή τα παιδιά μας καθώς αυτά τα αυτοκίνητα είναι επικίνδυνα», είπε η Ινταλγκό. «Το Παρίσι μεταμορφώνεται για να επιτρέψει στους ανθρώπους να αναπνέουν καλύτερα και να ζουν καλύτερα».

Στα 18 ευρώ την ώρα

Εάν το Παρίσι ψηφίσει «ναι» στα τιμολόγια στάθμευσης, το κόστος της στάθμευσης στον δρόμο για ένα αυτοκίνητο SUV ή 4×4 θα αυξηθεί σε 18 ευρώ την ώρα στο κέντρο του Παρισιού και 12 ευρώ την ώρα στην υπόλοιπη πόλη. Οι τιμές θα ισχύουν για οχήματα βάρους άνω των 1,6 τόνων με κινητήρα εσωτερικής καύσης ή υβριδικά οχήματα και άνω των 2 τόνων για ηλεκτρικά οχήματα. Η κίνηση δεν θα ισχύει για τη στάθμευση οχημάτων κατοίκων του Παρισιού.

Τον περασμένο Αύγουστο, το Παρίσι διεξήγαγε παρόμοια ψηφοφορία σχετικά με το αν θα απαγορευθούν τα ενοικιαζόμενα ηλεκτρικά σκούτερ και στη συνέχεια έγινε η πρώτη ευρωπαϊκή πρωτεύουσα που τα απαγόρευσε. Η συμμετοχή σε αυτό το δημοψήφισμα ήταν 103.000 άτομα – περίπου το 7% των εγγεγραμμένων ψηφοφόρων στο Παρίσι – με το 89% να εγκρίνει την απαγόρευση. Οι ακτιβιστές ελπίζουν σε μεγαλύτερη προσέλευση στην ψηφοφορία για τα SUV.

Τι λένε οι δημοσκοπήσεις

Μια δημοσκόπηση της Opinionway για τη Le Parisien αυτόν τον μήνα έδειξε ότι το 61% των κατοίκων του Παρισιού υποστήριξε την αύξηση των τελών στάθμευσης για τα SUV. Ομάδες αυτοκινητιστών και δεξιά κόμματα της αντιπολίτευσης επέκριναν τις προτάσεις.

Ο δήμαρχος του Λονδίνου, Σαντίκ Καν, χαιρέτισε το «καινοτόμο» γαλλικό σχέδιο για υψηλότερη χρέωση στάθμευσης των ιδιοκτητών SUV, καθώς πρότεινε ότι το Λονδίνο θα μπορούσε να αντιγράψει τους καθαρούς μηδενικούς φόρους άλλων χωρών στο μέλλον, αναφέρεται στο Telegraph.

Παρακολουθεί το Λονδίνο

Ο δήμαρχος της αγγλικής πρωτεύουσας φάνηκε να επαινεί το σχέδιο της Αν Ινταλγκό λέγοντας ότι τα βαρύτερα οχήματα «καταλαμβάνουν περισσότερο χώρο» και παρουσιάζουν «θέματα σχετικά με τις εκπομπές άνθρακα κ.ά», καθώς μίλησε σε μια εκδήλωση για την προώθηση της δράσης για τη ρύπανση.

Ερωτηθείς για την πολιτική της κας Ινταλγκό από τον Guardian, είπε: «Πάντα εξετάζουμε τις πολιτικές σε όλο τον κόσμο. Πιστεύω ακράδαντα στην αντιγραφή καλών πολιτικών. Αντί να επινοούμε [νέες πολιτικές] άσχημες, εάν φαίνεται ότι άλλες πόλεις εφαρμόζουν σωστές πρακτικές που λειτουργούν, θα τις αντιγράψουμε».