Το πρόγραμμα αγωγής του πολίτη και μαθημάτων ηθικής εκπαίδευσης στα γαλλικά δημοτικά σχολεία είναι ευρύ και ποικίλο. Διδάσκει στους μαθητές έννοιες όπως το δικαίωμα στην ιδιωτική ζωή, την ανάγκη υπακοής στους κοινωνικούς κανόνες και τα οφέλη μιας «αρμονικής σχέσης» με τους συνανθρώπους τους.
Τώρα, όπως αναφέρει δημοσίευμα των Times του Λονδίνου, ένα νέο μάθημα προστέθηκε στο πρόγραμμα διδασκαλίας παιδιών ηλικίας έξι ετών: ο σεβασμός στα κατοικίδια. «Ο στόχος είναι να συνειδητοποιήσουν τα μικρά παιδιά ότι τα ζώα δεν είναι αντικείμενα, αλλά ζωντανά όντα» γράφει χαρακτηριστικά η εφημερίδα Le Figaro.
Η κίνηση αυτή έρχεται εν μέσω αντικρουόμενων τάσεων στη γαλλική κοινωνία. Από τη μία πλευρά, η καλή διαβίωση των ζώων γίνεται ολοένα και πιο σημαντικό ζήτημα, ιδίως για τις νεότερες γενιές, που είναι πιο εξοικειωμένες με την αγγλοσαξονική και τη γερμανική κουλτούρα – όπου το ζήτημα θεωρείται παραδοσιακά κομβικό.
Από την άλλη, η χώρα αντιμετωπίζει έναν αυξανόμενο αριθμό περιστατικών σκληρότητας και εγκατάλειψης ζώων. Τα κατοικίδια χαρακτηρίστηκαν επίσημα ως ζωντανά όντα από τη γαλλική νομοθεσία μόλις το 2015. Μέχρι τότε θεωρούνταν «προσωπική ιδιοκτησία» – στο ίδιο επίπεδο με τα αυτοκίνητα ή τα έπιπλα.
Μια νομοθετική μεταρρύθμιση του 2021 αύξησε τη μέγιστη ποινή για τη σκληρότητα ή την εγκατάλειψη ζώου στα τρία χρόνια φυλάκισης, από δύο. Ο νόμος όριζε επίσης ότι η «ευημερία των ζώων» πρέπει να διδάσκεται στο σχολείο – αν και η οδηγία αγνοήθηκε από το υπουργείο Παιδείας μέχρι τον περασμένο μήνα, όταν τελικά πρόσθεσε το μάθημα στο σχολικό πρόγραμμα και δημοσίευσε υλικό για να βοηθήσει τους δασκάλους να το εξηγήσουν στα παιδιά.
Εγγραφο που έχει εγκριθεί από το υπουργείο αναφέρει ότι η καλή μεταχείριση των ζώων εξαρτάται από τη «θετική σωματική αλλά και ψυχική» κατάστασή τους. «Η ευημερία ενός ζώου βασίζεται στην ικανότητά του να αισθάνεται. Μια διαδοχή αρνητικών συναισθημάτων μπορεί να το οδηγήσει σε κατάσταση θλίψης» αναφέρεται, ενώ τονίζεται ότι τα ζώα είναι άτομα που αντιδρούν στις εξωτερικές συνθήκες, όπως οι άνθρωποι.
Σύμφωνα με το έγγραφο, τα παιδιά πρέπει να διδάσκονται ότι δεν αρκεί να είναι ευγενικά, και ότι ορισμένες καλοπροαίρετες πράξεις μπορεί να είναι βλαβερές για τα κατοικίδια τους, όπως «όταν δίνουμε στο ζώο μας ένα γλυκό που είναι επιβλαβές για την υγεία του ή όταν του φοράμε ένα μάλλινο ρούχο για να το προστατεύσουμε από το κρύο, ενώ αυτό φοβάται περισσότερο τη ζέστη».
Η φιλοζωική οργάνωση Ιδρυμα Δικαίου για τα Ζώα θεωρεί ότι ο σεβασμός απέναντι στα κατοικίδια είναι πιθανό να οδηγήσει τους μαθητές σε καλύτερη συμπεριφορά εντός του σχολείου. Εκφράζει, ωστόσο, την απογοήτευσή της που η καλή μεταχείριση των ζώων δεν περιλαμβάνεται και στο πρόγραμμα σπουδών της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
Η νομοθετική πρωτοβουλία έρχεται μετά από μια αύξηση 30% στα καταγεγραμμένα περιστατικά σκληρότητας απέναντι σε ζώα μεταξύ 2016 και 2021. Η αστυνομία δεν είναι βέβαιη αν αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι υπάρχουν περισσότερες πράξεις σκληρότητας ή αν οι αυτόπτες μάρτυρες είναι πλέον πιο πιθανό να τις καταγγέλλουν.
Η μη κερδοσκοπική φιλοζωική οργάνωση Κοινωνία Προστασίας των Ζώων δηλώνει ότι αντιμετωπίζει κρίση, καθώς τα καταφύγιά της είναι υπερπλήρη και οι εθελοντές και υπάλληλοί της έχουν εξαντληθεί. Πέρυσι η εταιρεία ανακοίνωσε ότι έλαβε υπό την προστασία της 44.844 ζώα –μια αύξηση κατά 1,5% από την προηγούμενη χρονιά–, ενώ συνολικά 40.587 κατοικίδια υιοθετήθηκαν την ίδια περίοδο – μια πτώση κατά επίσης 1,5% από το 2022.
Το πρόβλημα επιδεινώθηκε από τους 6.500 βελγικούς ποιμενικούς σκύλους που προσέλαβαν ιδιωτικές εταιρείες ασφαλείας κατά τη διάρκεια των Ολυμπιακών Αγώνων του Παρισιού, κάποιοι από τους οποίους εκτιμάται ότι εγκαταλείφθηκαν μετά το τέλος της διοργάνωσης. Η κυβέρνηση και το περιφερειακό συμβούλιο του Παρισιού έδωσαν μπόνους ύψους 2.000 ευρώ σε όσες εταιρείες διέθεταν σκύλους για την ασφάλεια – με το ποσό να αυξάνεται για τους χειριστές των ζώων.