Eνα γαλλικό μπιστρό με το όνομα «Petits Plats de “Mamama”» πήρε πέρυσι μια τολμηρή απόφαση: απαγόρευσε τα smartphones στα τραπέζια του. Οι ιδιοκτήτες πήραν ένα τεράστιο ρίσκο, καθώς δεν ήταν καθόλου βέβαιοι για τις αντιδράσεις των πελατών τους.
Δώδεκα μήνες αργότερα, η Σάντρα και ο Ολιβιέ Χολτζμάν, που διευθύνουν το εστιατόριο στο χωριό Ροτό της Αλσατίας, αισθάνονται απόλυτα δικαιωμένοι. Οχι μόνο είναι ακόμη «γεμάτοι», αλλά σερβίρουν περισσότερα επιδόρπια από ποτέ, καθώς οι πελάτες καθυστερούν στα γεύματά τους για να ολοκληρώσουν τις συζητήσεις που δεν είχαν πουθενά αλλού την ευκαιρία να κάνουν.
«Ο κανόνας που βάλαμε, έχει λειτουργήσει άψογα», είπε ο Ολιβιέ Χολτζμάν στους Times. «Προκαλεί το ενδιαφέρον και την περιέργεια των ανθρώπων και τους κάνει να μιλάνε. Αυτό είναι υπέροχο, διότι ακόμη και η ίδια η απαγόρευση τους προσφέρει ένα θέμα να συζητήσουν. Κάποιοι είναι υπέρ και άλλοι είναι κατά».
Δεν είναι οι μόνοι ιδιοκτήτες γαλλικών εστιατορίων που έχουν κουραστεί από τη χρήση smartphones από πελάτες και σερβιτόρους. Οι σεφ συχνά παραπονιούνται ότι οι συσκευές καταστρέφουν την ατμόσφαιρα στις τραπεζαρίες, σκοτώνοντας τις συζητήσεις αλλά και την εκτίμηση των πιάτων τους.
Ομως, οι περισσότεροι δεν ξέρουν πώς να ανταποκριθούν. Μια συζήτηση ξεκίνησε πριν από μερικά χρόνια σχετικά με την πιθανή εγκατάσταση παρεμβολών σε εστιατόρια, αλλά ήταν βραχύβια. Οι δικηγόροι αποφάσισαν ότι κάτι τέτοιο θα ήταν παράνομο και ότι οι ιδιοκτήτες θα αντιμετώπιζαν έξι μήνες φυλάκιση εάν το έκαναν.
Γίνεται επίσης συχνά λόγος για απαγορεύσεις των συσκευών, αλλά στην πράξη, μόνο λίγα εστιατόρια τόλμησαν να τις εφαρμόσουν. Το ένα, το εστιατόριο στο καζίνο «Royat Chamalières» στην κεντρική Γαλλία, για παράδειγμα, εισήγαγε την πολιτική απαγόρευσης τηλεφώνου για μια εβδομάδα αυτήν την άνοιξη, αλλά μόνο ως σύσταση και με κίνητρο. Οι επισκέπτες έπαιρναν μάρκες για το καζίνο, ισόποσες του 30% του λογαριασμού, αν έβαζαν τα smartphones τους σε ένα κουτί όσο έτρωγαν.
Στην Ιταλία, το εστιατόριο «Al Condominio» στη Βερόνα δωροδοκεί επίσης τους πελάτες του: παίρνουν ένα μπουκάλι κρασί δωρεάν, εάν αφήσουν τα τηλέφωνά τους στην άκρη.
Η CHR, μια εξειδικευμένη ιστοσελίδα εστιατορίων, προειδοποίησε ότι οι πελάτες κινδύνευαν να φύγουν από εγκαταστάσεις που τους εμπόδιζαν να χρησιμοποιήσουν τα κινητά τους τους. Αλλοι ειδικοί πιστεύουν ότι θα ήταν καλό τα εστιατόρια να ενθαρρύνουν τη χρήση τηλεφώνου, δεδομένου ότι η συνήθεια δημοσίευσης φωτογραφιών των εδεσμάτων στο Instagram είναι μια αστείρευτη πηγή δωρεάν δημοσιότητας για αυτά.
Ωστόσο, η αντίληψη ότι είναι αδύνατο να απογαλακτιστούν οι πελάτες από τις ψηφιακές συσκευές μπορεί να αλλάξει μετά την επιτυχία της κίνησης στο Ροτό, όπου το 95% των πελατών του «Mamama» εγκρίνει την απαγόρευση, σύμφωνα με έρευνα που πραγματοποιήθηκε από τους ιδιοκτήτες. Προσθέτουν ότι οι παραγγελίες επιδορπίων έχουν αυξηθεί κατά περίπου 30% από τότε που τέθηκε σε ισχύ η απαγόρευση.
Οι ίδιοι σκέφτηκαν πρώτη φορά την απαγόρευση την ημέρα του Αγίου Βαλεντίνου πριν από έξι χρόνια. «Είχαμε επτά ζευγάρια εκείνο το βράδυ και το 100% από αυτά ήταν διαρκώς στα τηλέφωνά τους», είπε ο Ολιβιέ Χολτζμάν στο France 3, τον κρατικό τηλεοπτικό σταθμό. «Κάποια στιγμή, στάθηκα στη μέση της τραπεζαρίας και τους είπα ότι ήταν η τελευταία φορά που θα άνοιγα το εστιατόριό μου για την ημέρα του Αγίου Βαλεντίνου».
Κράτησε τον λόγο του, αλλά η σύζυγός του είπε ότι δεν ήταν μόνο την ημέρα του Αγίου Βαλεντίνου που τα smartphones προκαλούσαν προβλήματα. «Εγινε ανησυχητικό. Οταν έπαιρνες παραγγελία, θα έπρεπε να επιστρέψεις δύο ή τρεις φορές επειδή το άτομο ήταν στο τηλέφωνο ή έλεγχε ένα email», είπε. «Ηταν πρόβλημα».
Οι ιδιοκτήτες του μπιστρό λένε ότι πάλευαν πολύ καιρό για να πείσουν τους πελάτες να εγκαταλείψουν τα τηλέφωνά τους ενώ δοκίμαζαν πιάτα όπως κουνέλι με γογγύλια, κρεμμύδια, νέες πατάτες, λαδόνια και μανιτάρια, με κύμινο και σαλάτα.
«Δοκιμάσαμε την καλοσύνη, τον εκβιασμό και την αυστηρότητα», είπε ο Χολτζμάν. «Τίποτε δεν λειτούργησε, οπότε αποφασίσαμε την απαγόρευση».
Το εστιατόριο έχει μια ταμπέλα έξω που ενημερώνει τους πελάτες ότι τα κινητά τηλέφωνα πρέπει να παραμένουν «στην τσέπη ή στην τσάντα, αλλά όχι στο τραπέζι». Οι ιδιοκτήτες του εστιατορίου υπενθυμίζουν στους πελάτες τον κανόνα όταν τηλεφωνούν για να κλείσουν τραπέζι.
Ο Χολτζμάν πρόσθεσε: «Οι άνθρωποι άρχισαν να μιλάνε ξανά μεταξύ τους. Μια Κυριακή, ένας πελάτης άρχισε να παίζει ακορντεόν. Μια άλλη φορά, άνθρωποι σε δύο διαφορετικά τραπέζια άρχισαν μια συζήτηση και λίγες ημέρες αργότερα ήρθαν ξανά στο εστιατόριο, αυτήν τη φορά μαζί».
Συμπλήρωσε ότι η απαγόρευση έγινε ευρέως αποδεκτή, εκτός από τους άνω των 65 ετών. «Σε αυτή την ηλικία, οι άνθρωποι σου απαντούν ότι δεν θα τους πει κανείς τι να κάνουν. Ετσι έφυγαν δύο, πολύ ευγενικά, όταν κατάλαβαν ότι δεν θα υποχωρούσα, ενώ άλλους δύο αναγκάστηκα να τους διώξω».