Τρακτέρ έχουν κλείσει αυτοκινητόδρομο κοντά στο Παρίσι | REUTERS/Sarah Meyssonnier
Επικαιρότητα

Γαλλία: Εξω από το Παρίσι τα μπλόκα των αγροτών – πονοκέφαλος για Μακρόν και Ατάλ

Μετά από μία εβδομάδα ταραχών στην υπόλοιπη χώρα, τα συνδικάτα περικύκλωσαν τη γαλλική πρωτεύουσα, με μία σειρά από ποικίλα αιτήματα που δεν έχουν εύκολες λύσεις για την κυβέρνηση
Protagon Team

Αντιμέτωπος με την πρώτη μεγάλη δοκιμασία της πρωθυπουργικής του θητείας βρίσκεται ο Γκαμπριέλ Ατάλ, καθώς εξοργισμένοι αγρότες έχουν κλείσει από τη Δευτέρα τους κύριους δρόμους προς και από το Παρίσι.

Την περασμένη εβδομάδα ο Αττάλ επισκέφθηκε τις αγροτικές περιοχές της νότιας Γαλλίας μοιράζοντας παροχές και υποσχέσεις, καθώς προσπαθούσε να αποτρέψει τις διαδηλώσεις στους δρόμους από τους αγρότες σε όλη τη χώρα. Ομως, οι προσπάθειές του δεν απέφεραν τα αποτελέσματα που θα ήθελε η κυβέρνηση.

Οι γάλλοι αγρότες διαμαρτύρονται ότι οι εισαγωγές αγαθών τούς προκαλούν ζημιά, ότι οι μισθοί είναι πολύ χαμηλοί και ότι οι κανονισμοί τόσο από την γαλλική κυβέρνηση όσο και από την Ευρωπαϊκή Ενωση έχουν γίνει ασφυκτικοί.

Αλλά, επισημαίνουν οι New York Times, τα πολλά και ποικίλα αιτήματά τους προκαλούν πονοκέφαλο στην κυβέρνηση Μακρόν, καθώς δεν έχουν εύκολες λύσεις.

«Είμαι αποφασισμένος να προχωρήσω μπροστά», δήλωσε ο Ατάλ την Κυριακή, αφού επισκέφθηκε αγρότες στην περιοχή Ιντρ-ε-Λουάρ της κεντρικής Γαλλίας. Αλλά προειδοποίησε επίσης, ότι «υπάρχουν πράγματα που δεν μπορούν να αλλάξουν από τη μια μέρα στην άλλη».

Εκατοντάδες αγρότες έχουν πλέον συγκεντρωθεί στη γαλλική πρωτεύουσα για αυτό που αποκαλούν πολιορκία απροσδιόριστης διάρκειας, μια σημαντική κλιμάκωση μετά από μια εβδομάδα διαμαρτυριών και οδοφραγμάτων σε όλη τη χώρα.

Αγρότες μπροστά στα τρακτέρ τους, στο μπλόκο του Μποβέ , στη βόρεια Γαλλία – REUTERS/Stephanie Lecocq

Ο Αττάλ, ο οποίος συναντήθηκε με τις κυριότερες ενώσεις αγροτών το βράδυ της Δευτέρας, αναμένεται να προβεί σε νέες ανακοινώσεις την Τρίτη, σημειώνουν οι NYT.

Αλλά δεν ήταν σαφές αν θα έπειθε τους αγρότες να διαλύσουν τα πρόχειρα στρατόπεδα που μόλις είχαν στήσει σε ράμπες αυτοκινητοδρόμων, βενζινάδικα και χώρους ανάπαυσης γύρω από την πρωτεύουσα, με κυλιόμενες βάρδιες που θα διαρκέσουν τουλάχιστον αρκετές ημέρες.

Οι διαδηλωτές έχουν στήσει οδοφράγματα σε οκτώ μεγάλους δρόμους σε ακτίνα 8-45 χιλιομέτρων γύρω από το Παρίσι, χρησιμοποιώντας τρακτέρ και μπάλες από άχυρο για να εμποδίσουν την κυκλοφορία, στήνοντας σκηνές, ηλεκτρικές γεννήτριες και φορητές τουαλέτες και ανάβοντας φωτιές για να ζεσταθούν.

Σε ορισμένους δρόμους γύρω από την πρωτεύουσα δημιουργήθηκαν χιλιόμετρα μποτιλιαρίσματος, αλλά τα προβλήματα στο Παρίσι ήταν περιορισμένα μέχρι το βράδυ της Δευτέρας.

Τα κυριότερα συνδικάτα δήλωσαν ότι δεν ήθελαν να αποκλείσουν εντελώς την πόλη.

«Στόχος μας δεν είναι να ενοχλήσουμε τους Γάλλους ή να καταστρέψουμε τη ζωή τους», δήλωσε ο Αρνό Ρουσό, επικεφαλής της FNSEA, του μεγαλύτερου συνδικάτου αγροτών της Γαλλίας, στο ραδιόφωνο RTL. «Στόχος μας είναι να ασκήσουμε πίεση στην κυβέρνηση».

Οι αρχές ανέπτυξαν 15.000 αστυνομικούς και χωροφύλακες σε όλη τη Γαλλία, καθώς αγρότες διέκοψαν επίσης την κυκλοφορία κοντά σε πόλεις όπως η Λυών.

Η κυβέρνηση του Εμανουέλ Μακρόν έχει κινηθεί προσεκτικά μέχρι στιγμής στην απάντησή της στις κινητοποιήσεις, οι οποίες απολαμβάνουν την υποστήριξη πάνω από το 80% του γαλλικού λαού, σύμφωνα με δημοσκοπήσεις.

«Δεν είμαστε εδώ για να δούμε ποιος είναι ο πιο δυνατός», δήλωσε την Κυριακή ο Ζεράλ Νταρμανέν, υπουργός Εσωτερικών της Γαλλίας και πρόσθεσε ότι οι δυνάμεις ασφαλείας θα υιοθετήσουν μια «αμυντική στάση» για να εμποδίσουν τους αγρότες να εισέλθουν σε μεγάλες πόλεις, να μπλοκάρουν αεροδρόμια ή να διαταράξουν τη Ρουνγκίς, μια από τις μεγαλύτερες αγορές χονδρικής πώλησης τροφίμων στον κόσμο, ακριβώς νότια του Παρισιού.

Όπως γράφουν οι NYT, ο Αττάλ έχει ήδη υποσχεθεί να απλοποιήσει τη γραφειοκρατία, να παραδώσει γρήγορα την επείγουσα βοήθεια και να επιβάλει τους νόμους που προορίζονται να εγγυηθούν έναν ικανοποιητικό μισθό διαβίωσης για τους αγρότες στις διαπραγματεύσεις τιμών με τους πωλητές και τους διανομείς.

Η κυβέρνηση ακύρωσε επίσης σχέδια για τη μείωση των επιδοτήσεων για το πετρέλαιο κίνησης που χρησιμοποιείται στα φορτηγά και άλλα μηχανήματα.

Γάλλοι αγρότες σε ένα από τα μπλόκα, στο Ζοσινί, κοντά στο Παρίσι, το βράδυ της Δευτέρας – REUTERS/Yves Herman

Αλλά αυτό δεν έχει καταφέρει μέχρι στιγμής να καταπνίξει μια βαθιά οργή. Πολλοί δεν πιστεύουν ότι όσα λέει ο γάλλος πρωθυπουργός, θα πραγματοποιηθούν.

Οι αμπελουργοί, οι κτηνοτρόφοι, οι αγρότες σιτηρών και άλλοι παραγωγοί έχουν πολλά παράπονα για τις πολύπλοκες διοικητικές δυσκολίες, τους περιβαλλοντικούς κανονισμούς, τον αθέμιτο ξένο ανταγωνισμό, καθώς και για την εκτίναξη των τιμών της ενέργειας και των λιπασμάτων στα ύψη, που προκλήθηκε από τον πόλεμο στην Ουκρανία.

Αλλα προβλήματα είναι πιο συγκεκριμένα -από την πρόσβαση στο νερό μέχρι τις επιδημίες βοοειδών- και οι αγρότες έχουν δώσει έναν μακρύ κατάλογο αιτημάτων στην κυβέρνηση, αν και ορισμένα από αυτά μπορούν να αντιμετωπιστούν μόνο σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ενωσης.

Οι αγρότες διαμαρτύρονται, μεταξύ άλλων, γιατί οι διανομείς επιλέγουν φθηνότερα προϊόντα, εισαγόμενα από την Ισπανία και αλλού χωρίς τους ίδιους αυστηρούς περιβαλλοντικούς κανόνες που ισχύουν στη Γαλλία. Την περασμένη εβδομάδα, ορισμένοι διαδηλωτές άδειασαν οργισμένοι, φορτηγά που μετέφεραν ξένα προϊόντα.

Πάντως, όπως επισημαίνει το δημοσίευμα της αμερικανικής εφημερίδας, δεν είναι σαφές για πόσο καιρό τα συνδικάτα μπορούν να διατηρήσουν ένα ενιαίο μέτωπο.

Ο Εντουάρ Λιντς, ιστορικός που ειδικεύεται στη γεωργία, δήλωσε στους New York Times ότι οι διαδηλώσεις επηρεάζονται από τον ανταγωνισμό ανάμεσα στα συνδικάτα ενόψει των εκλογών του Γεωτεχνικού Επιμελητηρίου.

Οι αγρότες ανέβασαν επίσης την ένταση εν όψει της επερχόμενης συνόδου κορυφής της Ευρωπαϊκής Ένωσης στις Βρυξέλλες.

Ορισμένοι αισθάνονται ότι στοχοποιούνται άδικα από τις νέες περιβαλλοντικές υποχρεώσεις που προκύπτουν από την Πράσινη Συμφωνία της ΕΕ.

Ο Μαρκ Φενό, υπουργός Γεωργίας της Γαλλίας, δήλωσε ότι θα πιέσει να διατηρηθεί η εξαίρεση από έναν κανόνα της ΕΕ που έχει ως στόχο τη διατήρηση της βιοποικιλότητας και που αναγκάζει τις μεγαλύτερες γεωργικές εκμεταλλεύσεις να αφήνουν το 4% της καλλιεργήσιμης γης σε αγρανάπαυση ή να το αφιερώνουν σε άλλα «μη παραγωγικά» χαρακτηριστικά, όπως τα άλση, αν θέλουν να λαμβάνουν κρίσιμες γεωργικές επιδοτήσεις.