Ενας φωτογράφος αρνήθηκε να παραλάβει ένα πολύ σημαντικό βραβείο, αφού παραδέχθηκε ότι ο ίδιος έκανε «απατεωνιά» και δημιούργησε τη βραβευμένη του φωτογραφία χρησιμοποιώντας τεχνητή νοημοσύνη.
Ο γερμανός καλλιτέχνης Μπόρις Ελνταγκσεν αποκάλυψε στον ιστότοπό του ότι δεν θα δεχόταν το βραβείο για τη δημιουργική ανοιχτή κατηγορία, το οποίο κέρδισε στα παγκόσμια βραβεία φωτογραφίας της Sony την περασμένη εβδομάδα, σύμφωνα με τον Guardian.
Η φωτογραφία απεικονίζει δύο γυναίκες από διαφορετικές γενιές και είναι ασπρόμαυρη.
Ο Ελνταγκσεν, ο οποίος σπούδασε φωτογραφία και εικαστικές τέχνες στην Ακαδημία Τέχνης του Μάιντζ, εννοιολογική τέχνη και intermedia στην Ακαδημία Καλών Τεχνών της Πράγας και καλές τέχνες στη Σχολή Τέχνης και Επικοινωνιών Sarojini Naidu στο Χαϊντεραμάντ, είπε ότι «έκανε αίτηση ως αναιδής μαϊμού» για να μάθει αν θα δημιουργηθούν διαγωνισμοί για να συμμετάσχουν φωτογραφίες τεχνητής νοημοσύνης. «Δεν έγινε», πρόσθεσε.
«Εμείς, στον κόσμο της φωτογραφίας, χρειαζόμαστε μια ανοιχτή συζήτηση», είπε ο Ελνταγκσεν. «Μια συζήτηση για το τι θέλουμε να θεωρούμε φωτογραφία και τι όχι. Είναι η ομπρέλα της φωτογραφίας αρκετά μεγάλη ώστε να μπορεί να περιλαμβάνει και φωτογραφίες τεχνητής νοημοσύνης, ή αυτό θα ήταν λάθος; Με την άρνησή μου για το βραβείο ελπίζω να επιταχύνω αυτή τη συζήτηση».
Ο Ελνταγκσεν πρότεινε να δωρίσει το βραβείο σε ένα φεστιβάλ φωτογραφίας που φιλοξενείται στην Οδησσό της Ουκρανίας.
Η κίνησή του έρχεται σε μια περίοδο έντονων συζητήσεων σχετικά με τη χρήση και τις επιπτώσεις της τεχνητής νοημοσύνης και κάποιους που προειδοποιούν ότι η τεχνολογία βρίσκεται πολύ κοντά στο να προκαλέσει μη αναστρέψιμη βλάβη στην ανθρώπινη εμπειρία.
Οι πρόσφατες εξελίξεις στη χρήση της τεχνητής νοημοσύνης σε chatbots, αυτοκίνητα χωρίς οδηγό, λογισμικό συγγραφής τραγουδιών και την ανάπτυξη φαρμακευτικών προϊόντων έχουν πυροδοτήσει τη συζήτηση. Ο διευθύνων σύμβουλος της Google, Σούνταρ Πιτσάι, είπε ότι οι ανησυχίες για την τεχνητή νοημοσύνη τον κρατούν ξύπνιο τη νύχτα και προειδοποίησε ότι η τεχνολογία μπορεί να είναι «πολύ επιβλαβής» εάν αναπτυχθεί εσφαλμένα.
Εκπρόσωπος του Παγκόσμιου Οργανισμού Φωτογραφίας είπε σε δήλωσή του ότι ο Ελνταγκσεν είχε αποκαλύψει τη συμμετοχή τεχνητής νοημοσύνης στη δημιουργία της συγκεκριμένης φωτογραφίας πριν κερδίσει το βραβείο.
«Στη μεταξύ μας αλληλογραφία μάς εξήγησε πώς μετά από “δύο δεκαετίες φωτογραφίας, η καλλιτεχνική του εστίαση έχει μετατοπιστεί περισσότερο στην εξερεύνηση των δημιουργικών δυνατοτήτων των γεννητριών τεχνητής νοημοσύνης“ και η περαιτέρω έμφαση στην εικόνα βασίζεται σε μεγάλο βαθμό στον “πλούτο των φωτογραφικών του γνώσεων”.
Η δημιουργική κατηγορία του ανοιχτού διαγωνισμού καλωσορίζει διάφορες πειραματικές προσεγγίσεις στη δημιουργία φωτογραφιών από κυανότυπους και ακτινογράφους έως ψηφιακές πρακτικές αιχμής. Ως εκ τούτου, μετά την αλληλογραφία μας με τον Μπόρις και τις εγγυήσεις που παρείχε, θεωρήσαμε ότι η συμμετοχή του πληρούσε τα κριτήρια για αυτήν την κατηγορία και υποστηρίξαμε τη συμμετοχή του.
Επιπλέον, ανυπομονούσαμε να συμμετάσχουμε σε μια πιο εμπεριστατωμένη συζήτηση σχετικά με αυτό το θέμα και καλωσορίσαμε την επιθυμία του Μπόρις για διάλογο προετοιμάζοντας ερωτήσεις για ένα ειδικό Q&A μαζί του για τον ιστότοπό μας.
Καθώς αποφάσισε τώρα να αρνηθεί το βραβείο του, έχουμε αναστείλει τη συνεργασία μας μαζί του και, σύμφωνα με τις επιθυμίες του, τον απομακρύναμε από τον διαγωνισμό. Δεδομένων των πράξεών του και της επακόλουθης δήλωσής του που σημείωσε τις σκόπιμες προσπάθειές του να μας παραπλανήσει, και ως εκ τούτου ακυρώνοντας τις εγγυήσεις που παρείχε, δεν αισθανόμαστε πλέον ότι μπορούμε να συμμετάσχουμε σε ουσιαστικό και εποικοδομητικό διάλογο μαζί του.
Αναγνωρίζουμε τη σημασία αυτού του θέματος και τον αντίκτυπό του στη δημιουργία εικόνων σήμερα. Ανυπομονούμε να εξερευνήσουμε περαιτέρω αυτό το θέμα μέσω των διαφόρων καναλιών και προγραμμάτων μας και καλωσορίζουμε τη συζήτηση γύρω από αυτό. Ενώ στοιχεία πρακτικών τεχνητής νοημοσύνης είναι σχετικά με καλλιτεχνικά πλαίσια δημιουργίας εικόνων, τα βραβεία ήταν πάντα και θα συνεχίσουν να είναι μια πλατφόρμα για την υπεράσπιση της αριστείας και των δεξιοτήτων των φωτογράφων και των καλλιτεχνών που εργάζονται στο μέσο».