Γενική άποψη του δωματίου που βρίσκεται κάτω από τη Βασιλική του Σαν Λορέντζο στη Φλωρεντία, με τα σχέδια που θεωρείται ότι σχεδίασε ο Μικελάντζελο | Roberto Serra - Iguana Press/Getty Images
Επικαιρότητα

Φλωρεντία: «Μυστικές» τοιχογραφίες του Μικελάντζελο κάτω από εκκλησία ανοίγουν στο κοινό

Βρέθηκαν το 1975 σε ένα μικρό δωμάτιο, όπου πιστεύεται ότι ο ιταλός αναγεννησιακός καλλιτέχνης κρυβόταν επί δύο μήνες για να αποφύγει την θανατική ποινή των Μεδίκων. Δημιούργησε έναν κατάλογο των έργων του, μη γνωρίζοντας αν θα έβγαινε από εκεί ζωντανός
Protagon Team

Ο  Μιχαήλ Αγγελος (1475 – 1564) έχει αφήσει το στίγμα του στην ιστορία, με μία σειρά από «καλλιτεχνικά θαύματα» όπως το άγαλμα του Δαβίδ και τις μεγαλειώδεις τοιχογραφίες που κοσμούν την οροφή της Καπέλα Σιστίνα.

Τώρα, όμως, όπως γράφει η Αντζελα Τζουφρίντα στον Guardian, ανοίγει επίσημα για πρώτη φορά στο κοινό μια λιγότερο γνωστή πτυχή του έργου του ιταλού δασκάλου της Αναγέννησης.

Πρόκειται για ένα «μυστικό» δωμάτιο στη Φλωρεντία, οι τοίχοι του οποίου είναι γεμάτοι με σχέδια που πιστεύεται ότι δημιούργησε ο Μικελάντζελο αποφεύγοντας τη θανατική καταδίκη που διέταξε ο Πάπας Κλήμης Ζ’ εν μέσω της διαμάχης του με την ισχυρή οικογένεια των Μεδίκων.

Ο Μικελάντζελο θεωρείται πως πέρασε περίπου δύο μήνες κρυμμένος στο μικροσκοπικό δωμάτιο κάτω από τα παρεκκλήσια των Μεδίκων στη Βασιλική του Σαν Λορέντζο το 1530, κάνοντας δεκάδες σχέδια που θυμίζουν προηγούμενα έργα του, συμπεριλαμβανομένου ενός σχεδίου της Λήδας και του κύκνου, ενός πίνακα που φιλοτεχνήθηκε την ίδια χρονιά και αργότερα χάθηκε.

Η ύπαρξη των σχεδίων από κάρβουνο και κιμωλία παρέμεινε άγνωστη μέχρι το 1975, όταν ο Πάολο Νταλ Πογκέτο, τότε διευθυντής των παρεκκλησίων των Μεδίκων, ενός από τα πέντε μουσεία που απαρτίζουν τα Μουσεία Μπαρτζέλο, αναζητούσε έναν κατάλληλο χώρο για να δημιουργήσει μια νέα έξοδο για το μουσείο.

Βρήκε μια καταπακτή κάτω από μια ντουλάπα που οδηγούσε στο δωμάτιο μήκους 10 μέτρων και πλάτους τριών μέτρων. Τα σκίτσα αποκαλύφθηκαν μετά την απογύμνωση των τοίχων του θαλάμου, ο οποίος μέχρι το 1955 χρησιμοποιούνταν για την αποθήκευση κάρβουνου προτού σφραγιστεί για τις επόμενες δύο δεκαετίες.

Η είσοδος στο δωμάτιο μέσα από τη Βασιλική του Σαν Λορέντζο (Roberto Serra – Iguana Press/Getty Images)

Η Πάολα ντ’ Αγκοστίνο, η διευθύντρια των μουσείων Μπαρτζέλο, δήλωσε ότι ήταν σαν ο καλλιτέχνης να ήθελε να δημιουργήσει έναν κατάλογο των έργων του, χωρίς να γνωρίζει αν θα βγει από τον θάλαμο νεκρός ή ζωντανός.

«Ζωγράφισε πράγματα από το παρελθόν σαν να έκανε ένα ταξίδι στις αναμνήσεις… ήταν σαν να είχε ένα άλμπουμ με τα έργα του», δήλωσε η διευθύντρια καθώς συνόδευε δημοσιογράφους σε μια επίσκεψη στο δωμάτιο την Τρίτη, σύμφωνα με το βρετανικό Μέσο.

Μια επισκέπτρια φωτογραφίζει ένα από τα σχέδια που μοιάζει με τον Δαβίδ (Roberto Serra – Iguana Press/Getty Images)

Κάποια σχέδια θυμίζουν κάποιες από τις γυμνές μορφές που ζωγράφισε ο Μικελάντζελο στην Καπέλα Σιστίνα. Ενα είναι παρόμοιο με το άγαλμα του Δαβίδ ενώ άλλα μοιάζουν με τις μορφές που κοσμούν τον τάφο της οικογένειας των Μεδίκων, ο οποίος δημιουργήθηκε από τον Μικελάντζελο και βρίσκεται στο Νέο Σκευοφυλάκιο πάνω από το δωμάτιο.

Πιστεύεται ευρέως ότι ο Μικελάντζελο αναζήτησε καταφύγιο στο δωμάτιο αυτό για να κρυφτεί από τους Μεδίκους, τους πρώην προστάτες του, όταν οι ηγεμόνες επέστρεψαν στη Φλωρεντία. Είχαν εξοριστεί το 1527 μετά από μια λαϊκή εξέγερση στην οποία είχε συμμετάσχει ο καλλιτέχνης.

Κατά τη διάρκεια της εξορίας της οικογένειας, ο Μικελάντζελο υπηρέτησε ως επόπτης των οχυρώσεων της πόλης για τη βραχύβια δημοκρατική κυβέρνηση. Ο Πάπας Κλήμης Ζ΄, μέλος της οικογένειας των Μεδίκων, ήταν έξαλλος με τον καλλιτέχνη και διέταξε τον θάνατό του. Ο ηγούμενος της Βασιλικής του Σαν Λορέντζο, όπου ο Μικελάντζελο εκτελούσε έργα, πιστεύεται ότι του υπέδειξε την κρυψώνα.

Η μόνη πηγή φωτός στο δωμάτιο προέρχεται από ένα μικροσκοπικό καφασωτό παράθυρο, από όπου ο Μικελάντζελο μπορούσε να ρίξει μια ματιά στον δρόμο από πάνω.

Τελικά του δόθηκε χάρη από τους Μεδίκους και η ποινή του άρθηκε από τον Πάπα, ώστε ο καλλιτέχνης να μπορέσει να ολοκληρώσει το έργο του στην Καπέλα Σιστίνα και στον τάφο της οικογένειας των Μεδίκων. Ο Μικελάντζελο έφυγε από τη Φλωρεντία για τη Ρώμη το 1534.

Μέχρι τώρα, η αίθουσα, η οποία θα ανοίξει για το κοινό στις 15 Νοεμβρίου, ήταν ως επί το πλείστον προσβάσιμη μόνο σε μελετητές της τέχνης, γράφει η ιταλίδα ανταποκρίτρια του Guardian. Οι επισκέπτες θα περιορίζονται σε τέσσερις κάθε φορά για να βοηθήσουν στη διατήρηση του χώρου και των έργων.