Επικαιρότητα

Φίλης για την τηλεκπαίδευση: Γιατί η κυρία Κεραμέως δεν φέρνει στη Βουλή τη σύμβαση με τη Cisco;

Κλιμακώνεται η κριτική της αντιπολίτευσης –αξιωματικής και ελάσσονος– προς την υπουργό Παιδείας για το φιάσκο της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, η οποία είχε προβλήματα και για δεύτερη ημέρα
Protagon Team

Καθώς για δεύτερη ημέρα διαπιστώθηκαν προβλήματα στη –λόγω κορονοϊού– εξ αποστάσεως εκπαίδευση χιλιάδων μαθητών Γυμνασίου και Λυκείου, ο ΣΥΡΙΖΑ κλιμακώνει την κριτική του προς την αρμόδια υπουργό Παιδείας, Νίκη Κεραμέως.

Χαρακτηριστικά τα όσα ανέφερε από το πρωί της Τρίτης ο βουλευτής, τομεάρχης Παιδείας του ΣΥΡΙΖΑ και πρώην υπουργός, Νίκος Φίλης, ο οποίος μάλιστα άφησε εκ νέου αιχμές για τη σύμβαση με την εταιρεία Cisco, η οποία παρέχει (δωρεάν) το σύστημα της τηλεκπαίδευσης στη χώρα μας, μέσω της πλατφόρμας Webex.

«Μήπως η σύμβαση είναι… προφορική και γράφεται τώρα, ώστε να ταιριάζει στις εξελίξεις;» αναρωτήθηκε χαρακτηριστικά ο κ. Φίλης σε μια από τις ραδιοφωνικές συνεντεύξεις που έδωσε. Ο ίδιος έθεσε εκ νέου θέμα παραίτησης της κυρίας Κεραμέως, μιλώντας για «κεφαλαιώδη αποτυχία» της.

Είπε ο κ. Φίλης: «Από το πρωί διαπιστώνω ότι διακινείται (σε ορισμένα τουλάχιστον από τα ΜΜΕ που έχω μιλήσει με αφορμή τα σοβαρά προβλήματα στο δίκτυο τηλεκπαίδευσης) το σενάριο “η Cisco είχε πανευρωπαϊκό πρόβλημα, δεν φταίει η υπουργός Παιδείας”… Πρώτα απ’ όλα, από τεχνικής πλευράς θα περιμένω να διαβάσω τι ακριβώς έχει συμβεί από τους ειδικούς, όχι από τους εκπροσώπους της κυβέρνησης. Ήδη, άνθρωποι που γνωρίζουν πολύ καλά το ζήτημα και το Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο, είχαν προειδοποιήσει από μέρες ότι θα συνέβαινε αυτό που συνέβη. Σε λίγες άλλες χώρες υπήρξαν προβλήματα, αλλά όχι ολικό “blackout”. Μήπως γιατί εκεί οι αρμόδιοι δεν είχαν βάλει όλα τα αυγά σε ένα καλάθι; Μήπως γιατί αυτές είχαν ενισχύσει, με το ξέσπασμα της πανδημίας, το σχολικό τους δίκτυο;

»Αλλά και σήμερα υπάρχουν για δεύτερη μέρα σοβαρά προβλήματα, με πολλούς εκπαιδευτικούς να μην μπορούν να συνδεθούν στις τάξεις τους και να τους περιμένουν τα παιδιά αδίκως.

»Επί οκτώ μήνες το υπουργείο Παιδείας έμεινε προσκολλημένο στη σύμβαση με τη Cisco, την οποία μάλιστα έχει αρνηθεί να φέρει στο Κοινοβούλιο για ενημέρωση των βουλευτών. Δεν έχει προηγούμενο στη νεότερη κοινοβουλευτική ιστορία, να ζητά μια σύμβαση (ακόμα και αν υποτίθεται ότι είναι χωρίς κόστος) η αντιπολίτευση και να την κρύβει σε ένα συρτάρι υπουργός. Έχουν συναίσθηση ότι το κράτος δεν είναι τσιφλίκι τους, ότι δίνουν λόγο, ότι έχουν υποχρεώσεις τόσο θεσμικές όσο και πολιτικές;

»Σημειωτέον, δεν έχει ζητήσει μόνο ο ΣΥΡΙΖΑ τη σύμβαση, αλλά και άλλα κόμματα της αντιπολίτευσης -μέχρι και η Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα (ΑΠΔΠΧ). Τι ακριβώς κρύβουν; Ποιο τμήμα του περιεχομένου της; Μήπως η σύμβαση είναι… προφορική και γράφεται τώρα, ώστε να ταιριάζει στις εξελίξεις; Αφήνω κατά μέρος ότι το «δωρεάν» είναι πολύ σχετικό, όταν μια εταιρία μπορεί να αξιοποιήσει εμπορικά τα προσωπικά δεδομένα άνω του ενός εκατομμυρίου μαθητών και εκπαιδευτικών. Για αυτό εξάλλου ζητάει τη σύμβαση και η ΑΠΔΠΧ, για να εξετάσει αυτό το στοιχείο και όχι για να… σκοτώσει το χρόνο της.

»Το γεγονός παραμένει: Ενα –μα ένα!– καθήκον είχε η κυρία Κεραμέως από τον Απρίλιο, να ανοίξει με ασφάλεια τα σχολεία. Σπατάλησε, αντίθετα, έξι μήνες να νομοθετεί για την ιδιωτική εκπαίδευση και να δίνει μάχες για τα συμφέροντά της. Πολύ λίγοι πολιτικοί θα είχαν παραμείνει αγκιστρωμένοι στη θέση τους, μετά από μια τέτοια κεφαλαιώδη αποτυχία».

Να φέρει τη σύμβαση με τη Cisco, εταιρεία πάροχο της τηλεκπαίδευσης, στη Βουλή ζήτησε και ο Αλέξης Τσίπρας, υιοθετώντας και αυτός τη θεωρία περί προσωπικών δεδομένων, ενώ και το Κίνημα Αλλαγής έχει ζητήσει το ίδιο.

Χαρακτηριστικά τα όσα ανέφερε ο εκπρόσωπος του ΚΙΝΑΛ Παύλος Χρηστίδης:

«1. Η σύμβαση δεν έχει αναρτηθεί στην Διαύγεια 2. Η υπουργός αρνείται να την προσκομίσει εδώ και μήνες στη Βουλή 3. Η Αρχή Προστασιας Δεδομένων την έχει ζητήσει και δεν την έχει λάβει επίσης. 4. Μιλάμε για προσωπικά δεδομένα 1,5 εκατ. ανθρώπων. 5. Για plan b ούτε λόγος».

Από το ΚΚΕ ανέφεραν: «Δεν είναι για γέλια αυτό που συμβαίνει και σήμερα με την τηλεκπαίδευση των μαθητών Γυμνασίων και Λυκείων, σε όλη τη χώρα. Το σύστημα σέρνεται, εκπαιδευτικοί δεν μπορούν να μπουν στο σύστημα, μαθητές πετιούνται εκτός. Κι όλα αυτά μετά τις δηλώσεις των κυβερνητικών στελεχών ότι σήμερα δε θα υπάρχει πρόβλημα. Δεν πάει άλλο! Η κατάσταση αυτή οξύνει ακόμα περισσότερο τις τεράστιες κοινωνικές και μορφωτικές ανισότητες, οι μαθητές σε μια πολύ κρίσιμη ηλικία για τη συγκρότησή τους, χάνουν τη σειρά τους και τη συγκροτημένη επαφή με τη σχολική γνώση», σημείωσε σε ανακοίνωσή του την Τρίτη ο Περισσός.

Διευκρινίσεις από το υπ. Παιδείας

Από το υπουργείο Παιδείας, πάντως, δόθηκαν νέες διευκρινίσεις για την πλατφόρμα Webex που χρησιμοποιείται για την τηλεκπαίδευση:

– Έχουν υλοποιηθεί ενέργειες ενίσχυσης του συστήματος από τον πάροχο της πλατφόρμας προκειμένου να πραγματοποιηθούν οι προγραμματισμένες ψηφιακές τάξεις.

– Μετά το πέρας της σημερινής σχολικής ημέρας, ο πάροχος θα προβεί σε περαιτέρω ενέργειες για τη θωράκιση του συστήματος. Κατόπιν αυτών, ένα ποσοστό εκ των εκπαιδευτικών δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης θα ενημερωθεί μετά το τέλος των σχετικών διαδικασιών για τον νέο, ατομικό τους σύνδεσμο ψηφιακής τάξης, ο οποίος θα πρέπει να αποσταλεί εν συνεχεία στους μαθητές τους. Οι υπόλοιποι εκπαιδευτικοί και μαθητές θα εξακολουθήσουν να χρησιμοποιούν το σύνδεσμο που είχαν μέχρι τώρα.

– Εξαιτίας διαπιστωμένης υπερχρήσης του συστήματος, επισημαίνεται ότι μόνο εκπαιδευτικοί που έχουν μάθημα καλούνται να συνδέονται στο σύστημα.

Και καταλήγει το υπουργείο:

«Η πανδημία έχει επιφέρει διεθνώς μια σειρά από επιπτώσεις και μας έχει υποχρεώσει να αλλάξουμε τον τρόπο ζωής και λειτουργίας μας συνολικά σε μικρό χρόνο. Οι συνθήκες είναι σαφώς πρωτόγνωρες για όλους, παρόλα αυτά από την πρώτη μέρα της υγειονομικής κρίσης, από κοινού Πολιτεία και εκπαιδευτική κοινότητα εργαζόμαστε για την όσο το δυνατόν πιο απρόσκοπτη συνέχιση της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Έτσι και σήμερα καλούμαστε να προσαρμοστούμε στις συνθήκες διαδικτυακής φόρτωσης που είναι πρωτοφανείς για όλον τον κόσμο».