Αποχώρησε επικαλούμενη «λόγους ανωτέρας βίας». Η Μόνικα Μπελούτσι. Από το Φεστιβάλ του Σαν Ρέμο. Και κατάφερε ακόμη ένα πλήγμα στον πιο δημοφιλή διαγωνισμό τραγουδιού της Ιταλίας μόλις δύο εβδομάδες πριν από την έναρξή του. Αφ’ ότου την προηγούμενη εβδομάδα ανακοινώθηκε με κάθε επισημότητα πως επρόκειτο να είναι μία από τις έντεκα γυναίκες που θα στέκονται στο πλευρό του Αμαντέους, του παρουσιαστή και καλλιτεχνικού διευθυντή του SanRemo 2020, η απόλυτη ντίβα του σύγχρονου ιταλικού κινηματογράφου ξεκαθάρισε πως τελικά δεν θα δώσει «το παρών».
«Ο κύριος Αμαντέους και εγώ συναντηθήκαμε πριν από μήνες με το ενδεχόμενο να συνεργαστούμε. Ωστόσο για λόγους ανωτέρας βίας δεν επιτύχαμε τον στόχο μας» εξήγησε η Μόνικα Μπελούτσι, μέσω εκπροσώπου της, ευχόμενη, συγχρόνως, «καλό φεστιβάλ» στον Αμαντέους και τους συνεργάτες του. Αλλά η επιτυχία του φεστιβάλ είναι κάθε άλλο παρά δεδομένη.
Διότι την προηγούμενη εβδομάδα ο 57χρονος Αμαντέους, κατά κόσμον Αμεντέο Ουμπέρτο Ρίτα Σεμπαστιάνι, ένα από τα πιο γνωστά πρόσωπα της πληθωρικής ιταλικής τηλεόρασης, προκάλεσε ο ίδιος θύελλα αντιδράσεων στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, επειδή τόλμησε –ξεχνώντας πως πλέον ζούμε στην εποχή του #MeToo– να δηλώσει ότι οι γυναίκες που θα τον περιβάλλουν στη σκηνή του Teatro Ariston στο Σαν Ρέμο από τις 4 έως τις 8 Φεβρουαρίου «είναι πανέμορφες».
Και στη συνέχεια ο Αμαντέους θέλησε να εξηγήσει γιατί μεταξύ των πανέμορφων συμπαρουσιαστριών του συγκαταλέγεται και η Φραντσέσκα Σοφία Νοβέλο, σύντροφος του διάσημου ιταλού παγκόσμιου πρωταθλητή του ΜotoGP Βαλεντίνο Ρόσι, δηλώντας πως «την επέλεξα για την ομορφιά της αλλά και για την ικανότητά της να στέκεται δίπλα σε έναν μεγάλο άνδρα, παραμένοντας ένα βήμα πίσω». Πλήθος ανώνυμων Ιταλίδων και Ιταλών έσπευσαν να εκφράσουν τη δυσφορία τους στο Διαδίκτυο, κατηγορώντας τον Αμαντέους για σεξισμό, ενώ μια ομάδα γυναικών βουλευτών από όλες τις πολιτικές δυνάμεις της Ιταλίας τού ζήτησαν μέσω ανοιχτής επιστολής να ζητήσει δημόσια συγγνώμη.
«Λυπάμαι που εξελήφθη κακόβουλα η φράση μου, παρερμηνεύτηκα» απολογήθηκε εκείνος. Και πρόσθεσε πως «εκείνο το “βήμα πίσω” αναφερόταν στην επιλογή της Φραντσέσκα να παραμείνει μακριά από τους προβολείς της διασημότητας, οι οποίοι είναι αναγκαστικά στραμμένοι σε έναν πρωταθλητή σαν τον Βαλεντίνο. Ηθελα να κάνω ένα κομπλιμέντο. Και θα το έκανα ξανά».
Κατά του διάσημου στην Ιταλία ραδιοφωνικού και τηλεοπτικού παραγωγού ξεσηκώθηκαν και οι επικεφαλής πολλών φεμινιστικών οργανώσεων. Τον υπερασπίστηκε, ωστόσο, η ίδια η Φραντσέσκα Σοφία Νοβέλο. «Δεν θεωρώ πως είναι το βήμα μπροστά ή το βήμα πίσω που διασφαλίζει τον ρόλο μιας γυναίκας. Ολο αυτό το σούσουρο μου προκαλεί το γέλιο, αλλά αποτελεί μέρος του παιχνιδιού. Το SanRemo του Αμαντέους, επικεντρώνεται στην ανάδειξη των διαφορετικών όψεων των γυναικών» επισήμανε από την πλευρά της η περιζήτητη στην Ιταλία (ως influencer και μοντέλο) σύντροφος του Βαλεντίνο Ρόσι.
Ο Αμαντέους, ωστόσο, καλείται να αντιμετωπίσει ακόμα ένα πρόβλημα με πρωταγωνιστή τον Junior Cally. Η ανακοίνωση της συμμετοχής –κατ’επιλογή του Αμαντέους ως καλλιτεχνικού διευθυντή- του δημοφιλούς ιταλού ράπερ στο διαγωνιστικό τμήμα του φεστιβάλ προκάλεσε επίσης έντονες αντιδράσεις, επειδή κάποια παλαιότερα κομμάτια του 28χρονου εναλλακτικού καλλιτέχνη είναι «γεμάτα βία, σεξισμό και μισογυνισμό», σύμφωνα, τουλάχιστον, με όλα όσα ανέφεραν στην επιστολή τους οι 29 βουλευτινές.
Νωρίτερα δεκάδες οργανώσεις προάσπισης των δικαιωμάτων των γυναικών είχαν ήδη εκφράσει τα παράπονά τους στην Rai που φέρει την ευθύνη της διοργάνωσης του φεστιβάλ, γεγονός που οδήγησε τον πρόεδρο της Ιταλικής Ραδιοτηλεόρασης Μαρτσέλο Φόα να εμπλακεί προσωπικά στην υπόθεση, χαρακτηρίζοντας την παρουσία του επίμαχου καλλιτέχνη στον διαγωνισμό τραγουδιού «ηθικά απαράδεκτη» και ζητώντας από τον Αμαντέους να ακυρώσει τη συμμετοχή του, ούτως ώστε να «επαναφέρει το φεστιβάλ στη σωστή του διάσταση».
Τον ιταλό ράπερ και τη δουλειά του υπερασπίστηκε σύσσωμος ο καλλιτεχνικός κόσμος της Ιταλίας βροντοφωνάζοντας «όχι στη λογοκρισία», ενώ κανένας δεν γνωρίζει τι μέλλει γενέσθαι όσον αφορά τη συμμετοχή του στο φεστιβάλ, δεδομένου ότι ο Αμαντέους, παρότι βαλλόμενος πανταχόθεν, εμμένει στην επιλογή του.
Αίσθηση έχει προκαλέσει, ωστόσο, στη γειτονική χώρα και η δημόσια παρέμβαση του επικεφαλής του Δημοκρατικού Κόμματος της Ιταλίας Νικόλα Τζινγκαρέτι, ο οποίος, σχολιάζοντας την αμφίβολη, πλέον, συμμετοχή του Junior Cally στο φεστιβάλ, θέλησε να σημειώσει στο Twitter πως «αυτήν τη χρονιά το Σαν Ρέμο μεταδίδει ένα άσχημο μήνυμα που προσβάλλει τις γυναίκες. Πρέπει να αντιδράσουμε όλοι. Από το Σαν Ρέμο και από τη Rai αναμένουμε βήματα προς τα εμπρός, όχι βήματα προς τα πίσω».
Κατά του ράπερ στράφηκε και ο Ματέο Σαλβίνι, ο πρώην αντιπρόεδρος της ιταλικής κυβέρνησης και επικεφαλής της ακροδεξιάς και ξενοφοβικής Λέγκας. Υπέπεσε, ωστόσο, σε γκάφα ολκής. Γιατί επικρίνοντας τον Junior Cally για το γεγονός ότι παρουσιάζει τις γυναίκες ως αντικείμενα εκμετάλλευσης, ανέφερε, μεταξύ άλλων: «Αυτά να τα κάνεις στο σπίτι σου, όχι σε απευθείας μετάδοση στη Rai».