Η σκυτάλη πέρασε αρμονικά από τα χέρια της επί 21 χρόνια καλλιτεχνικής διευθύντριας του Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλάματας στα χέρια της Κατερίνας Κασιούμη που συγκεντρώνοντας γύρω της σημαντικούς έλληνες χορευτές και χορογράφους ως συνεργάτες και υποστηρικτές προχώρησε στην ανακοίνωση του προγράμματος για την 22η διοργάνωση.
Φέτος, από τις 15 ως τις 26 Ιουλίου θα παρουσιαστούν οκτώ διεθνείς και ελληνικές ομάδες σύγχρονου χορού, δύο σεμινάρια, ένα εργαστήρι και δέκα παράλληλες διοργανώσεις, σε είκοσι έξι εκδηλώσεις. Το 22ο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας επικεντρώνεται σε δύο βασικά θέματα που αναδεικνύονται στο κύριο και στο εκπαιδευτικό του πρόγραμμα: πρώτο, στην εκ νέου συνεύρεση με τις αρχές του σύγχρονου χορού, με την έννοια της ανατροφοδότησης της σύγχρονης τέχνης με θεμελιώδεις ιδέες, φιλοσοφίες και πρακτικές και, δεύτερο, στο χορό για όλους, με έμφαση στην προβολή της «διαφορετικότητας» των ιδιωμάτων, ηλικιών και ταυτότητας των καλλιτεχνών, καθώς και στην ταυτόχρονη παρουσία στη χορευτική δράση καλλιτεχνών με και χωρίς αναπηρία.
Και στο 22ο Φεστιβάλ τα εκπαιδευτικά προγράμματα έχουν τη δική τους ξεχωριστή σημασία, και φέτος στοχεύουν στο να αναδειχθούν οι σύγχρονοι χορευτικοί προβληματισμοί στα θέματα της έκφρασης, της τεχνικής και της δημιουργικής προσέγγισης της κίνησης, μέσα από τα δύο δεκαήμερα σεμινάρια, που έχουν προγραμματιστεί το ένα για επαγγελματίες χορευτές και σπουδαστές του χορού και το άλλο για ερασιτέχνες-λάτρεις του χορού όλων των ηλικιών. Ακόμα, διοργανώνεται ένα σύντομο, αλλά ξεχωριστό εργαστήριο σύγχρονου χορού, που απευθύνεται σε όλους, σε άτομα με ή χωρίς αναπηρία (18 χρονών και άνω), για τη συμμετοχή των οποίων δεν απαιτείται γνώση χορού, μόνο το ενδιαφέρον και η επιθυμία για κίνηση!
Η σειρά των παράλληλων εκδηλώσεων που έχουν προγραμματιστεί «ανοίγονται» στην πόλη και φιλοδοξούν να αναδείξουν μια άλλη πλευρά της διοργάνωσης, που υποστηρίζει τις συνέργειες και τις συνεργασίες με πολλούς και διαφορετικούς θεσμούς και συνδυάζει το χορό με βραδιές μουσικής, κινηματογραφικές προβολές, διαλέξεις και συζητήσεις.
Το 22ο Φεστιβάλ, έτσι, διευρύνει την ήδη πολύ καλή συνεργασία του με το Αρχαιολογικό Μουσείο Μεσσηνίας, στην Καλαμάτα, όπου συνεχίζεται η Έκθεση «Μυθικοί Χοροί της Μεσσηνίας», η οποία θα πλαισιωθεί και με μια παράσταση χορού. Συνεργάζεται με τη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση και ειδικότερα με το πρόγραμμα Φεστιβάλ Νέων Χορογράφων σε καλλιτεχνική επιμέλεια της Κάτιας Αρφαρά, Καλλιτεχνικής διευθύντριας Θεάτρου και Χορού της Στέγης. Η Εθνική Λυρική Σκηνή με παραγωγή του Μπαλέτου της ανοίγει την αυλαία του Φεστιβάλ, και το CineDoc εμπλουτίζει τις παράλληλες εκδηλώσεις του με την προβολή πολύ-βραβευμένου ντοκιμαντέρ για το χορό, με την υποστήριξη της Πρεσβείας των Η.Π.Α. στην Αθήνα.
Το 22ο Φεστιβάλ απευθύνεται σε όλη την πόλη, και φέτος δηλώνει την παρουσία του στο Μέγαρο Χορού, στο Πνευματικό Κέντρο, στο Ζουμπούλειο Μέγαρο, στο Δημοτικό Στάδιο, στο Πάρκο των Σιδηροδρόμων και στο Αρχαιολογικό Μουσείο.
OI ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΙΣ
Πρεμιέρα του φετινού 22ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, η εντυπωσιακή παραγωγή Links του Μπαλέτου της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, που υπογράφει ο σπουδαίος έλληνας χορογράφος Αντώνης Φωνιαδάκης. Ο διεθνώς αναγνωρισμένος, νέος Διευθυντής του Μπαλέτου της ΕΛΣ αφιερώνει τη νέα του χορογραφία στον Γιόχαν Σεμπάστιαν Μπαχ και τον Γκεόργκ Φρήντριχ Χαίντελ, τους δύο κορυφαίους συνθέτες του Μπαρόκ, οι οποίοι, παρά το ότι γεννήθηκαν την ίδια χρονιά (1685) σε κοντινές πόλεις, δεν συναντήθηκαν ποτέ όσο ζούσαν. Μέσα από τη σύνθεση των μουσικών τους και τη χορογραφία ο Φωνιαδάκης επιχειρεί να δημιουργήσει ένα τοπίο όπου το φανταστικό, υποσυνείδητο και μυστικιστικό στοιχείο εναλλάσσεται και συνομιλεί με τον ωμό ρεαλισμό, δημιουργώντας ένα ιδανικό «οικοσύστημα» συνάντησης των δύο μουσουργών. (Παρασκευή 15 & Σάββατο 16.7.2016, Μέγαρο Χορού-Κεντρική Αίθουσα, 22:00)
Τα έργα 10,000 Litres της Ευαγγελίας Κολύρα και Me οn Τop της Άρτεμις Λαμπίρη παρουσιάζονται σε μία ενιαία παράσταση. Η Ευαγγελία Κολύρα, χορογράφος και χορεύτρια που ζει και εργάζεται στο Λονδίνο, βασίζει το έργο της 10,000 Litres στη ζωτική ανθρώπινη λειτουργία της αναπνοής. Η Aρτεμις Λαμπίρη, μια νέα χορογράφος που έχει κάνει αισθητή την παρουσία της στην εγχώρια σκηνή τα τελευταία χρόνια, παρουσιάζει το έργο Me οn Top. Μια παράσταση χορού για τις σχέσεις εξουσίας στην καθημερινή μας ζωή με πέντε κεφάλαια που αλληλο-επικαλύπτονται. Δίνοντας έμφαση στην ιδιαίτερη κινητική ταυτότητα του κάθε ρόλου, το έργο σκιαγραφεί πέντε ιστορίες, χωρίς να καταφεύγει στην αφήγησή τους. Πέντε άνθρωποι, πέντε σημεία στο χώρο ή πέντε σημεία στο χρόνο μιας ζωής αρθρώνονται μέσω της φόρμας της κίνησης και αφηγούνται. Μια παράσταση που μάλλον δείχνει παρά σχολιάζει ότι όλοι μας ασκούμε εξουσία. (Σάββατο 16.7.2016, Μέγαρο Χορού-Στούντιο, 19:00)
Eνας νέος, πολλά υποσχόμενος, και ανερχόμενος σε ευρωπαϊκό επίπεδο, καλλιτέχνης ο Χρήστος Παπαδόπουλος με την ομάδα του Λέων και Λύκος παρουσιάζει το δεύτερο έργο της καριέρας του, Opus. Μια παράσταση βασισμένη στην κλασική μουσική, η έννοια της οποίας παραπέμπει σε μια μορφή μουσικής σύνθεσης (opus) που χαρακτηρίζεται από αυστηρή δομή και πολυμορφία. Βασικός άξονας της παράστασης είναι η μελέτη της δομής αυτής, η αποκωδικοποίηση και εντέλει η οπτικοποίησή της ζωντανά στη σκηνή. Η παράσταση Opus έγινε δεκτή μέσα από 470 αιτήσεις στο φεστιβάλ χορού Danse Elargie που πραγματοποιείται στις 17-18-19 Ιουνίου 2016 στο Théâtre de la Ville στο Παρίσι. (Κυριακή 17 και Δευτέρα 18.7.2016, Μέγαρο Χορού-Στούντιο, 20:00)
Η ομάδα Αμάλγαμα και η χορογράφος Μαρία Γοργία έχουν δημιουργήσει τα τελευταία χρόνια μια ιδιόμορφη γραφή-κριτική στις σύγχρονες συνθήκες, με έργα που διερευνούν ζητήματα ταυτότητας, ιστορίας και φύλου. Το έργο Στην άκρη του βατήρα διαδραματίζεται σ΄ ένα χώρο που μεταμορφώνεται πότε σε σπίτι, πότε σε πασαρέλα, πότε σε γιαπωνέζικο λουτρό και πότε σε ατμόσφαιρα από έργο του Μπέκετ. Εκεί, μια γυναίκα, η εκρηκτική Καλαματιανή περφόρμερ Σάνια Στριμπάκου, κολυμπά ανάμεσα στις αντιφάσεις της, στην αναποφασιστικότητά της και στα αδιέξοδα που, κατά κύριο λόγο, δημιουργεί η ίδια στον εαυτό της. Το έργο περιέχει σκηνές διάδρασης με το κοινό. (Τρίτη 19 και Τετάρτη 20.7.2016, Μέγαρο Χορού-Στούντιο, 20:00)
Η ομάδα Candoco Dance Company, (Can-do-Co[mpany], Καντούκο Ντανς Κόμπανυ), από τις πιο φημισμένες ομάδες, που αποτελείται από αρτιμελείς και μη χορευτές, επισκέπτεται την Καλαμάτα με έργα δύο καταξιωμένων χορογράφων, των Aλεξάντερ Γουίτλεϋ (Alexander Whitley) και Τόμας Χάουερτ (Thomas Hauert). Ακολουθώντας την πρακτική της πρόσκλησης σε διεθνούς φήμης χορογράφους, η ομάδα έχει καταφέρει να δημιουργήσει ένα υψηλού επιπέδου, ποιοτικό ρεπερτόριο, ενώ παράλληλα παρέχει εκπαιδευτικά προγράμματα που κάνουν το χορό προσβάσιμο σε όλους. (Παρασκευή 22 & Σάββατο 23.7.2016, Μέγαρο Χορού-Κεντρική Αίθουσα, 20:00)
Στο έργο Europium η ομάδα RootlessRoot – Λίντα Καπετανέα & Γιόζεφ Φρούτσεκ, (Jozef Fruček) θέτει το ερώτημα της ευρωπαϊκής ταυτότητας και, κατά συνέπεια, της δικής μας συλλογικής ταυτότητας. Με έμμεσες αναφορές στο ιστορικό γεγονός του ναυαγίου της «Μέδουσας» (1816) στις ακτές της Δυτικής Αφρικής, και στα περιστατικά κανιβαλισμού που διαδραματίστηκαν πάνω στην αυτοσχέδια σχεδία του πληρώματος, το μέλλον της Ευρώπης και των αξιών της διαφαίνεται οριακό και αμφίβολο. Σε μια ατμόσφαιρα συσσωρευμένης έντασης, έντονης σωματικότητας, σκηνών διαλόγου με το κοινό και χορογραφικών εικόνων, το Europium στοχάζεται πάνω στο ασταθές και ρευστό μέλλον όλων μας· πάνω στην ιδιαιτερότητα και τη διαφορά, στις αξίες και τις προσπάθειες προάσπισής τους, αλλά και στις συγκρούσεις που αναπόφευκτα πυροδοτούνται. (Κυριακή 24.7.2016 Μέγαρο Χορού-Κεντρική Αίθουσα, 22:00)