«Το να είσαι ισχυρή γυναίκα σημαίνει να κλαψουρίζεις και να λες “είμαι θύμα”;» αναρωτήθηκε η Φανί Αρντάν, προκαλώντας δικαιολογημένες αντιδράσεις | EPA/Ettore Ferrari/ CreativeProtagon
Επικαιρότητα

Φανί Αρντάν: «Ηλίθιες γυναίκες» πίσω από το γαλλικό #MeToo

Η σταρ του γαλλικού σινεμά υποστηρίζει ότι ο σκηνοθέτης Ρομάν Πολάνσκι, που εξακολουθεί να διώκεται στις ΗΠΑ για σεξουαλική κακοποίηση ανήλικης το 1973, κατηγορείται «για το τίποτα»
Protagon Team

Η Φανί Αρντάν έχει προκαλέσει οργή στις φεμινίστριες, κατηγορώντας το κίνημα #MeToo στη Γαλλία για «μακαρθισμό» και υπερασπιζόμενη τον σκηνοθέτη Ρομάν Πολάνσκι, ο οποίος από το 1977 που έφυγε από τις ΗΠΑ εξακολουθεί να θεωρείται φυγόδικος στη χώρα, με την κατηγορία του βιασμού ανήλικης.

Σε συνέντευξή της στο Causeur, ένα δεξιό περιοδικό, η 75χρονη γαλλίδα σταρ του κινηματογράφου δήλωσε ότι υπερασπίζεται την τιμή του πολωνικής καταγωγής σκηνοθέτη: «Αν κατηγορηθεί ένας σκηνοθέτης ή ένας ηθοποιός, ακυρώνεται γιατί κινδυνεύει να χάσει το μόνο πράγμα που ενδιαφέρει τους πάντες: τα χρήματα» είπε η Αρντάν. Και πρόσθεσε ότι ο Πολάνσκι καθυβρίζεται «για το τίποτα».

Η Φανί Αρντάν συμπρωταγωνιστεί με τους Τζον Κλιζ και Μίκι Ρουρκ στη φαρσοκωμωδία «The Palace» (2023) του Ρομάν Πολάνσκι, την οποία αρνήθηκαν να προβάλουν τα σινεμά της γαλλικής πρωτεύουσας λόγω των καταγγελιών εναντίον του σκηνοθέτη, αναφέρουν οι Times του Λονδίνου σε άρθρο που συνυπογράφουν οι Ντέιβιντ Τσάζαν και Τσαρλς Μπρέμνερ, ανταποκριτές της βρετανικής εφημερίδας στο Παρίσι.

Ο μοναδικός κινηματογράφος που σχεδίαζε να προβάλει την ταινία τον περασμένο μήνα, την απέσυρε την τελευταία στιγμή, όταν συγκεντρώθηκαν απ’ έξω διαδηλωτές. (Να σημειωθεί πάντως ότι το φιλμ έλαβε ιδιαίτερα αποδοκιμαστικές κριτικές, όπως αυτή του Flix, μετά την προβολή του στο Φεστιβάλ Βενετίας.)

Ο Ρομάν Πολάνσκι έχει πολιτογραφηθεί Γάλλος και ζει κυρίως στη Γαλλία από το 1977, που εγκατέλειψε την Καλιφόρνια. Ο σκηνοθέτης είχε παραδεχτεί ότι είχε κάνει σεξ με την τότε 13χρονη Σαμάνθα Γκάιμερ, αλλά αρνήθηκε την κατηγορία του βιασμού, για την οποία ωστόσο δεν σταμάτησε ποτέ να διώκεται στις ΗΠΑ.

Εκτοτε πολλές άλλες γυναίκες τον κατηγόρησαν για σεξουαλική επίθεση. Ο 90χρονος σκηνοθέτης αρνείται όλες τις κατηγορίες εναντίον του, αλλά έχει γίνει σύμβολο αυτού που οι φεμινίστριες ονομάζουν «φαλλοκρατική κουλτούρα» στο γαλλικό σινεμά, και που ενθάρρυνε την κακοποίηση.

Τον περασμένο μήνα, με την έναρξη του Φεστιβάλ Καννών, περισσότερες από 100 γαλλίδες ηθοποιοί και προσωπικότητες της show business υπέγραψαν ένα μανιφέστο στο οποίο ισχυρίζονται ότι «τα σεξουαλικά αρπακτικά στη Γαλλία προστατεύονται από τη συλλογική άρνηση».

Η Φανί Αρντάν, ωστόσο, ονόμασε τη δράση τους «festival de connes» («φεστιβάλ ανόητων γυναικών») και περιέγραψε το κίνημα #MeToo στον γαλλικό κινηματογράφο ως ένα κυνήγι μαγισσών που θυμίζει τον μακαρθισμό στο μεταπολεμικό Χόλιγουντ. «Η κοινωνία δέχεται σιωπηλά το κίνημα #MeToo από φόβο» είπε.

Αναφερόμενη, δε, στα δάκρυα της συναδέλφου της γαλλίδας ηθοποιού Ζιλιέτ Μπινός τη στιγμή που απένεμε στη Μέριλ Στριπ τον τιμητικό Χρυσό Φοίνικα, η Αρντάν είπε: «Το να είσαι ισχυρή γυναίκα σημαίνει να κλαψουρίζεις; Το να είσαι ισχυρή γυναίκα σημαίνει μήπως να λες “είμαι θύμα”;»

Οπως ήταν αναμενόμενο, οι δηλώσεις της στο Causeur προκάλεσαν έναν χείμαρρο καταδικαστικών αντιδράσεων στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης από τις φεμινίστριες, ενώ η δημοσιογράφος Μαρλέν Τομάς σχολίασε στην εφημερίδα Libération: «Η Φανί Αρντάν προσβάλλει έμμεσα, μαζί με τους συντάκτες του περιοδικού, τα 160.000 παιδιά και τις 217.000 γυναίκες που πέφτουν θύματα κάθε χρόνο».

Κάποιοι όμως υπερασπίστηκαν την ηθοποιό, αναφέρουν οι Times. Η Αννα Καμπανά, συντάκτρια στο ειδησεογραφικό κανάλι BFMTV, επαίνεσε «το θάρρος της Αρντάν να πάει ενάντια στους ανέμους της εποχής [και] τη γενναιότητά της να τολμήσει να το πει αυτό».

Στο μεταξύ, στη Γαλλία συνεχίζονται οι καταγγελίες εναντίον ισχυρών ανδρών της βιομηχανίας του θεάματος. Ο ηθοποιός Εντουάρ Μπαέρ, γνωστός για την ερμηνεία του Αστερίξ στην υπερπαραγωγή «Αστερίξ και Οβελίξ: Ο Θεός Σώζει τη Βρετανία», είναι η πιο πρόσφατη προσθήκη στη λίστα των γάλλων σταρ που αντιμετωπίζουν κατηγορίες για σεξουαλικές επιθέσεις.

Να σημειωθεί ότι το γαλλικό #MeToo ξεκίνησε με πολλαπλές κατηγορίες εναντίον του Ζεράρ Ντεπαρντιέ, ο οποίος ωστόσο αρνήθηκε τους ισχυρισμούς. Ο βετεράνος ηθοποιός έπαιξε τον Οβελίξ, τον σύντροφο του Αστερίξ, μαζί με τον Μπάερ στην επιτυχημένη ταινία του 2012.

Ο Μπαέρ, ο οποίος ερμήνευσε επίσης τον Σαλβαδόρ Νταλί στην περυσινή ταινία «Daaaaaali!», επρόκειτο να παίξει σε 15 παραστάσεις στο θέατρο «Antoine» στο Παρίσι τον ερχόμενο Ιούνιο. Αλλά την Πέμπτη 30 Μαΐου το θέατρο ακύρωσε τις εμφανίσεις του χωρίς να δώσει εξηγήσεις. Εικάζεται ότι ήταν μια απάντηση στους λεπτομερείς ισχυρισμούς έξι γυναικών που υποστηρίζουν ότι μεταξύ 2013 και 2021 δέχτηκαν παρενόχληση και επίθεση από τον ηθοποιό-σκηνοθέτη στο γραφείο του, σε γυρίσματα και σε άλλα επαγγελματικά περιβάλλοντα.

Μέχρι στιγμής δεν έχουν υποβληθεί καταγγελίες εναντίον του 57χρονου Εντουάρ Μπαέρ, ο οποίος ωστόσο αρνήθηκε οποιαδήποτε ανάρμοστη συμπεριφορά. Την περασμένη εβδομάδα η Γαλλική Γερουσία άρχισε να διερευνά τα σεξουαλικά εγκλήματα και τον σεξισμό στην κινηματογραφική βιομηχανία, μετά από μήνες καταγγελιών εναντίον σκηνοθετών και ηθοποιών.

Η εκστρατεία διευθύνεται από την ηθοποιό Ζουντίτ Γκοντρές, η οποία σε μια συγκλονιστική ομιλία στα βραβεία Σεζάρ τον περασμένο Φεβρουάριο αποκάλυψε δημόσια ότι στα τέλη της δεκαετίας του 1980, έφηβη 14-15 ετών, είχε βιαστεί από δύο σκηνοθέτες, τους Μπενουά Ζακό και Ζακ Ντουαλόν. Η 51χρονη σήμερα Γκοντρές έχει καταθέσει μηνύσεις εναντίον του 77χρονου Ζακό και του 79χρονου Ντουαλόν, οι οποίοι ωστόσο αρνούνται τις κατηγορίες.