Η νέα γενιά της Γηραιάς Ηπείρου αντιμετωπίζει την κλιματική κρίση με τη δέουσα σοβαρότητα | Shutterstock/Rawpixel.com
Επικαιρότητα

Ευρώπη: Οχι των νέων σε αυτοκίνητο και παιδιά, για χάρη του πλανήτη

Μια ενδιαφέρουσα νέα δημοσκόπηση αποκαλύπτει ότι οι νεαροί Ευρωπαίοι είναι πρόθυμοι να κάνουν τεράστιες αλλαγές στον τρόπο ζωής τους προκειμένου να καταπολεμηθεί η κλιματική κρίση
Protagon Team

Σύμφωνα με μια νέα έρευνα σε επτά χώρες της Ευρώπης, η νέα γενιά είναι πιο πρόθυμη από τις παλαιότερες να πραγματοποιήσει μεγάλες αλλαγές στον τρόπο ζωής της, που θα βοηθούσαν στην καταπολέμηση της κλιματικής κρίσης – αλλά δείχνει λιγότερο πεπεισμένη από μικρότερης κλίμακας πρωτοβουλίες.

Οι νέοι είναι πρόθυμοι να δημιουργήσουν μικρότερες οικογένειες, να σταματήσουν να χρησιμοποιούν αυτοκίνητα και –αν και σε μικρότερους αριθμούς– να γίνουν βίγκαν για χάρη του πλανήτη, αλλά θεωρούν την εγκατάλειψη των πλαστικών μιας χρήσης και την καλλιέργεια μερικών ακόμη φυτών αρκετά υπερβολικές κινήσεις.

Η δημοσκόπηση του YouGov, που δημοσιεύθηκε στον βρετανικό Guardian, έδειξε επίσης ότι η οικονομική ύφεση πλήττει τις ελπίδες των νέων για το μέλλον, με περισσότερους από τους μισούς ερωτηθέντες να δηλώνουν ότι ανησυχούν πως δεν θα μπορέσουν να αποκτήσουν σπίτι μέσα στην επόμενη δεκαετία.

Η έρευνα, που διεξήχθη τον περασμένο Αύγουστο σε Βρετανία, Δανία, Γαλλία, Γερμανία, Ιταλία, Ισπανία και Σουηδία, έδειξε επίσης ότι μια ισχυρή μειοψηφία Ευρωπαίων ηλικίας 18-24 ετών πιστεύει ότι οι οικονομικές ανησυχίες θα μπορούσαν να τους αποτρέψουν από το να κάνουν οικογένεια εντός του ίδιου χρονικού πλαισίου.

Ερωτηθέντες σχετικά με τις θυσίες που θα ήταν διατεθειμένοι να κάνουν για να βοηθήσουν στην καταπολέμηση της παγκόσμιας υπερθέρμανσης, το 28% των ατόμων ηλικίας 18 έως 24 ετών και το 30% των ατόμων ηλικίας 25 έως 34 ετών απάντησαν ότι θα ήταν πρόθυμοι –ή σχεδιάζουν ήδη– να κάνουν λιγότερα παιδιά από όσα επιθυμούσαν αρχικά.

Τα ποσοστά είναι υψηλότερα σε σύγκριση με τα 19% και 13%, αντίστοιχα, για τις παλαιότερες γενιές. Οι νέοι είναι επίσης πιθανότερο να ευνοήσουν άλλες σημαντικές αλλαγές στον τρόπο ζωής τους σε σχέση με τους γηραιότερους ερωτηθέντες.

Είναι πιο πρόθυμοι να εγκαταλείψουν το αυτοκίνητο, με το 54% των ατόμων ηλικίας 18 έως 24 ετών να δηλώνουν διατεθειμένοι να πηγαίνουν παντού μόνο με τα πόδια –αν δεν το κάνουν ήδη–, να ποδηλατούν ή να χρησιμοποιούν τα μέσα μαζικής μεταφοράς, έναντι του 45% των ατόμων ηλικίας άνω των 65 ετών. Ομοίως, το 41% ​​θα στρεφόταν στο ηλεκτρικό αυτοκίνητο, έναντι μόλις 21% των ατόμων άνω των 65 ετών.

Επίσης, το 21% των νέων ηλικίας 18 έως 24 δηλώνουν πρόθυμοι να αποκλείσουν –ή έχουν ήδη αποκλείσει– εντελώς το κρέας και τα γαλακτοκομικά από τη διατροφή τους, ποσοστό σημαντικά υψηλότερο από εκείνο που εμφανίζεται στις μεγαλύτερες ηλικιακές ομάδες (17% μεταξύ των 55-64 ετών και 13% μεταξύ ατόμων ηλικίας άνω των 65 ετών).

Οι νεότερες γενιές είναι, ακόμη, πολύ πιο πρόθυμες να χρεώνονται περισσότερο για αεροπορικά ταξίδια (30% των ατόμων ηλικίας 18-24, έναντι περίπου 22% των ατόμων άνω των 55 ετών) και να αγοράζουν μόνο μεταχειρισμένα ρούχα (35% των ατόμων ηλικίας 18-24 και 38% των ατόμων ηλικίας 24-34, έναντι 26% των άνω των 65 ετών).

Για μικρότερης κλίμακας αλλαγές, όπως δημιουργία χώρων πρασίνου στο σπίτι τους, κατανάλωση μόνο εποχιακών προϊόντων ή αγορά πλαστικών μίας χρήσης, οι μεγαλύτερες ηλικιακές ομάδες είναι πιο πιθανό να τις πραγματοποιήσουν ή έχουν ήδη κάνει.

Ομοίως, οι νεότερες γενιές εμφανίζουν μεγαλύτερη πιθανότητα να υποστηρίξουν ριζοσπαστικά κυβερνητικά μέτρα σε βασικούς τομείς πολιτικής από ό,τι οι παλαιότερες γενιές, αλλά παρουσιάζουν μεγαλύτερη διστακτικότητα από τις προηγούμενες γενιές σε κινήσεις δημόσιας πολιτικής που θα μπορούσαν να εκληφθούν ως πιο σταδιακές.

Μια πιθανή απαγόρευση της παραγωγής και πώλησης αυτοκινήτων βενζίνης και ντίζελ, για παράδειγμα, έχει την υποστήριξη του 46% των ατόμων ηλικίας 18-24 ετών και του 42% των ατόμων ηλικίας 25-34 ετών – έναντι του 28% στις ηλικίες 55-64 και μόλις του 22% των ερωτηθέντων άνω των 65 ετών.

Ενα πιθανό όριο στην κατανάλωση κρέατος και γαλακτοκομικών προϊόντων από την κυβέρνηση έχει επίσης σημαντικά μεγαλύτερη υποστήριξη μεταξύ των νεότερων, από ό,τι σε παλαιότερες γενιές (43% μεταξύ των ατόμων ηλικίας 18-24, έναντι 25% των άνω των 65 ετών). Αντίστοιχα είναι και τα ποσοστά υποστήριξης ενός σημαντικά υψηλότερου φόρου καυσίμων.

Πρωτοβουλίες όπως κυβερνητικά αντικίνητρα για τη χρήση συσκευασιών, προγράμματα για φύτευση περισσότερων δέντρων, επιβολή φόρου στους πιο συχνούς επιβάτες πτήσεων και αυστηρά μέτρα για την επιβολή ενεργειακά αποδοτικών κατοικιών τείνουν να υποστηρίζονται περισσότερο ή σχεδόν εξίσου με τη νέα γενιά, από τις μεγαλύτερες ηλικιακές ομάδες.

Η δημοσκόπηση δείχνει μικρές διαφορές ανάμεσα στα ηλικιακά γκρουπ και σχετικά με την ανησυχία για την κλιματική κρίση και τις πιθανές επιπτώσεις της, με περισσότερο από το 70% κάθε ομάδας –από 18-24 έως άνω των 65 ετών– να λέει ότι ανησυχεί πολύ ή αρκετά.

Ευρείες πλειοψηφίες, μεταξύ 64% και 72% σε κάθε ηλικιακή ομάδα, συμφωνούν ότι το κλίμα του πλανήτη αλλάζει ως αποτέλεσμα της ανθρώπινης δραστηριότητας – αν και η ομάδα ηλικίας 18-24 είναι οριακά πιο πιθανό να πιστέψει ότι τα αίτια της κλιματικής κρίσης δεν είναι ανθρωπογενή.

Περίπου το 43% των νέων ηλικίας 18 έως 24 ετών σε όλη την ήπειρο δηλώνουν την ανησυχία τους για την πιθανότητα η τρέχουσα οικονομική κρίση να επηρεάσει την ικανότητά τους να εγκαταλείψουν την οικογενειακή εστία. Το 56% πιστεύει ότι εξαιτίας της ίσως δεν θα μπορέσουν να αγοράσουν δικό τους σπίτι, και το 38% ότι θα επηρεάσει την απόφασή τους να κάνουν παιδιά.

Ανεξάρτητα από την ηλικία ή τη χώρα, η έρευνα δείχνει ότι πλειοψηφικά οι Ευρωπαίοι θεωρούν πως η ΕΕ οφείλει να λαμβάνει αποφάσεις σχετικά με τον τρόπο αντιμετώπισης της κλιματικής κρίσης για λογαριασμό των κρατών-μελών της, παρά μεμονωμένες χώρες να λαμβάνουν ανεξάρτητες αποφάσεις.

Οι Ιταλοί, οι Ισπανοί και οι Βρετανοί είναι πιο πρόθυμοι να κάνουν αλλαγές στον τρόπο ζωής τους για να βοηθήσουν στην καταπολέμηση της έκτακτης κλιματικής ανάγκης, με τους Γερμανούς –το ένα τέταρτο των οποίων πιστεύει ότι η παγκόσμια θέρμανση δεν είναι ανθρωπογενής– να είναι οι λιγότερο πρόθυμοι.

Σε όλες τις ηλικιακές ομάδες, οι πιο δημοφιλείς αλλαγές στον τρόπο ζωής είναι οι μικρότερες. Η δημιουργία χώρων πρασίνου στο σπίτι έχει την ευρύτερη υποστήριξη, με το 79% των Βρετανών –και το συγκριτικά χαμηλότερο 66% των Γερμανών– να λένε ότι το κάνουν ήδη ή ότι θα ήταν πρόθυμοι να το κάνουν.

Περίπου τα δύο τρίτα των ερωτηθέντων δηλώνουν πρόθυμοι να καταναλώνουν λαχανικά και φρούτα στην εποχή τους (ή το κάνουν ήδη), ενώ η διακοπή κατανάλωσης όλων των κρεατικών και γαλακτοκομικών προϊόντων είναι η λιγότερο δημοφιλής διατροφική αλλαγή, με τους Ιταλούς να το σκέφτονται πιο ζεστά, σε ποσοστό 27%.

Τέλος, οι Ευρωπαίοι είναι διχασμένοι σχετικά με την πιθανότητα να παρατήσουν την οδήγηση. Περίπου το 58% των Γάλλων, το 57% των Ιταλών και το 56% των Γερμανών δηλώνουν ότι θα ήταν πρόθυμοι να εγκαταλείψουν το αυτοκίνητο προς όφελος του βάδην, του ποδηλάτου ή των μέσων μαζικής μεταφοράς – αλλά μόνο το 40% των Βρετανών, το 39% των Σουηδών και το 35% των Δανών είναι αντιστοίχως θετικοί σε μια τέτοια προοπτική.