Παραιτήθηκε Φαμπρ; Ναι γράφει δημοσίευμα, όχι λένε Φεστιβάλ και υπουργείο | Nick Paleologos/ Sooc
Επικαιρότητα

Eθνική αντίσταση κατά Φαμπρ

Αφουγκράστηκε ο Φαμπρ τις έντονες αντιδράσεις και παραιτήθηκε από το Φεστιβάλ; Το υπουργείο Πολιτισμού και το Φεστιβάλ Αθηνών διαβεβαιώνουν ότι δεν υπάρχει παραίτηση του βέλγου δημιουργού
Κατερίνα I. Ανέστη

Απορημένοι οι τουρίστες με τα frozen yogurt στη Διονυσίoυ Αρεοπαγίτου κοντοστέκονται στην αρχή της οδού Μάκρης. Εκατοντάδες άνθρωποι έχουν κλείσει τον δρόμο, κάμερες έχουν παραταχθεί στη σειρά, φωτογράφοι με νευρικές κινήσεις σπρώχνουν, πλησιάζουν πρόσωπα που πιστεύουν πως αξίζει να φωτογραφίζουν. Οι περισσότεροι θα ήθελαν να βρίσκονται μέσα στο θέατρο Σφενδόνη, αλλά είναι αδύνατο: το φουαγιέ και η αίθουσα έχουν κατακλυσθεί από καλλιτέχνες που με την διαδικασία του κατεπείγοντος και με τον θυμό στο βλέμμα συζητούν και συντονίζονται για να απαντήσουν με συγκεκριμένες προτάσεις στο πρόγραμμα που ανακοίνωσε ο Γιαν Φαμπρ για το πρώην Ελληνικό Φεστιβάλ.

Για ένα πρόγραμμα που δοξάζει το έργο του Φαμπρ (αυτό που έχει ήδη δημιουργήσει, αλλά και το μελλοντικό που θα παραχθεί στο πλαίσιο του Φεστιβάλ). Ενα πρόγραμμα που όπως γράφει το δελτίο Τύπου θα μας μυήσει στο φαμπριανό σύμπαν και στις τέχνες του Βελγίου. Με τις παραγωγές των κρατικών σκηνών (Εθνικό, ΚΘΒΕ, Λυρική) και μόνο να εντάσσονται σε αυτό για το 2016, αλλά και με την ποσόστωση των ελληνικών παραστάσεων να φτάνει μέχρι το ένα τρίτο του προγράμματος τα προσεχή τρία χρόνια. Ακόμα και ο «ελιγμός» που επιχείρησε να κάνει την Πέμπτη ο Αριστείδης Μπαλτάς, ακόμα και το αργοπορημένο και αμήχανο τουϊτάρισμα του Πρωθυπουργού τα μεσάνυχτα της Πέμπτης, δεν αρκούν για να εφησυχάσει κάποιος μπροστά σε αυτό που συντελείται.

Η συνάντηση των καλλιτεχνών, των προσωπικοτήτων του Πολιτισμού και των δημοσιογράφων ξεκίνησε λίγο μετά τη μία το μεσημέρι και από την αρχή φάνηκε πως θα διαρκέσει πολύ. Τελικά ολοκληρώθηκε λίγο μετά τις πέντε το απόγευμα. Απαντες ήθελαν να μιλήσουν. Να εκφραστούν μέσα σε ένα περιβάλλον όπου γίνονται απόλυτα κατανοητοί. Και να συναποφασίσουν. Λίγο μετά τις δύο και μισή το μεσημέρι, ο Γιώργος Βέλτσος αποχωρούσε, η Μιμή Ντενίση έκανε δηλώσεις στις κάμερες εμβρόντητη, ο Αργύρης Ξάφης –ψυχή της συνάντησης- ενημέρωνε υπομονετικά πως όποιος επιθυμεί να κάνει παρέμβαση μπορεί να ενημερώσει την επιτροπή. Και ήταν πολλοί αυτοί.

Είναι αδύνατο ακόμα και να κινηθείς μέσα στην αίθουσα, στο φουαγέ, στους διαδρόμους του θεάτρου. Εξω ο δρόμος έχει κλείσει από όσους προσήλθαν στη συγκέντρωση

Η Αντζελα Μπρούσκου, άγρυπνος φρουρός στο κέντρο της αίθουσας σε έναν ρόλο συντονιστικό μαζί με τον Μάνο Στεφανίδη, ο Γιάννης Χουβαρδάς  να παρακολουθεί κάθε λέξη καθισμένος κάπου στη δεύτερη σειρά. Η Ολια Λαζαρίδου, η πρώτη ίσως που κινητοποιήθηκε μέσω του Facebook, εκεί και αυτή. Ο Αργύρης Πανταζάρας, που μόλις βραβεύθηκε με το βραβείο «Δημήτρης Χορν» όρθιος να παρεμβαίνει. Εκεί και ο Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος που στο παρελθόν το όνομά του είχε ακουστεί εντόνως για τη θέση του καλλιτεχνικού διευθυντή του Φεστιβάλ (που τελικώς πήρε ο Φαμπρ)…

Για πρώτη φορά έβλεπες δίπλα-δίπλα θεατρικούς ηθοποιούς με γνωστούς τηλεοπτικούς ηθοποιούς, χορευτές, περφόρμερ, σκηνοθέτες, σκηνογράφους. Αίφνης το σύμπαν των καλλιτεχνών έγινε ένα. Η συλλογικότητα επετεύχθη χωρίς χαρακώματα τη στιγμή που η απώλεια της λέξης «Ελληνικό» γίνεται συλλογική και ατομική απώλεια.

Ο κίνδυνος βέβαια για όσα ακολουθήσουν, τώρα που ΥΠΠΟΑ και Μαξίμου ανοίγουν λίγο χώρο μέσα στο μεγάλο βέλγικο σαλόνι για να μπει και κάποιο ελληνικό μπιμπελό, είναι μεγάλος. Μεγαλύτερος από το γεγονός πως πολλοί ηθοποιοί χάνουν την κεντρική πλατφόρμα δημιουργικής έκφρασης, παραγωγής έργου και βέβαια οικονομικής εξασφάλισης εν μέσω της κρίσης. Ο κίνδυνος είναι να δημιουργηθεί ένα εμφυλιοπολεμικό κλίμα: Ποιοι θα είναι οι επίλεκτοι που θα πάρουν παραστάσεις στο Διεθνές Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου; Αυτοί που από διαμαρτυρόμενοι θα γίνουν εκλεκτοί;

 

Τελικά, μετά από τέσσερις και πλέον ώρες συνεδρίασης, οι καλλιτέχνες αποφάσισαν να γίνουν δύο επιστολές οι οποίες θα αναρτηθούν σύντομα στο διαδίκτυο για τη συγκέντρωση υπογραφών. Η πρώτη επιστολή στηρίχθηκε σε κείμενο του ηθοποιού  Γιάννη Μαυριτσάκη που αποκαλεί τον Γιαν Φαμπρ persona non grata και ζητά να επιστρέψει τη θέση του καλλιτεχνικού διευθυντή ή επιμελητή όπως προτιμά ο ίδιος. Η δεύτερη επιστολή απαιτεί την παραίτηση του Αριστείδη Μπαλτά και μαζί επισυνάπτει το πρόγραμμα Πολιτισμού του ΣΥΡΙΖΑ…

Η πυροσβεστική ανακοίνωση του ΔΣ

Ο διχασμός είναι ορατός κίνδυνος. Είναι χαρακτηριστικό ότι όσην ώρα βρισκόταν σε εξέλιξη η συνάντηση των καλλιτεχνών βγήκε και η ανακοίνωση του ΔΣ του Φεστιβάλ που επιβεβαιώνει το ρεπορτάζ του Protagon για την προσθήκη ελληνικών παραστάσεων και για το «κάλεσμα» του Φαμπρ σε νέους καλλιτέχνες. Αναλυτικά η ανακοίνωση έχει ως εξής: «Το Διοικητικό Συμβούλιο της Ελληνικό Φεστιβάλ ΑΕ,  κατά την 1η του συνεδρίαση σήμερα,   συγκροτήθηκε σε σώμα και ενημερώθηκε για την οικονομική κατάσταση της εταιρείας, καθώς και για τις  εξελίξεις στο σχεδιασμό και την υλοποίηση του καλλιτεχνικού προγράμματος,  το οποίο αναμένεται να ανακοινωθεί σύντομα.

Το Διοικητικό Συμβούλιο αναγνωρίζει  το γεγονός ότι, καθώς ο νέος καλλιτεχνικός διευθυντής ανέλαβε πολύ πρόσφατα τα καθήκοντα του, δεν κατέστη δυνατόν -όπως και ο ίδιος δήλωσε-  να περιλάβει στο φετινό πρόγραμμα άλλες ελληνικές συμμετοχές, πέραν αυτών που υποβλήθηκαν από τους θεσμικούς φορείς. Ταυτόχρονα όμως, το ΔΣ αναγνωρίζει  την ανάγκη διεύρυνσης και εμπλουτισμού του τρέχοντος καλλιτεχνικού προγράμματος  με επιπλέον ελληνικές εκδηλώσεις.

Για το σκοπό αυτό το Διοικητικό Συμβούλιο εξουσιοδότησε τον Πρόεδρο αυτού, να αναλάβει τις αναγκαίες πρωτοβουλίες, έτσι ώστε να συγκροτηθεί άμεσα μια επιτροπή που θα επεξεργαστεί –υπό καθεστώς απόλυτης διαφάνειας – τις προτάσεις που έχουν ήδη υποβληθεί επίσημα στο Φεστιβάλ. Η πρωτοβουλία αυτή, αφορά μόνο στη φετινή χρονιά και κρίθηκε αναγκαία από το ΔΣ λόγω της καθυστέρησης στο διορισμό του καλλιτεχνικού διευθυντή.  Η επιτροπή  θα υποβάλει τις προτάσεις της στο ΔΣ, το οποίο και θα αποφασίσει με βάση τις διαθέσιμες ημερομηνίες,  όπως  προκύπτουν από το υπό διαμόρφωση  πρόγραμμα, και  τα οικονομικά δεδομένα του Φεστιβάλ, καθώς παρελήφθη  ταμειακό έλλειμμα που ξεπερνά το ένα εκατομμύριο ευρώ.

Το ΔΣ έλαβε επίσης τις πρώτες αποφάσεις σε σχέση με τις αναγκαίες ενέργειες για τη λειτουργική και οργανωτική υποστήριξη του Φεστιβάλ. Στο πλαίσιο δε της καλλιτεχνικής πρότασης του Γιαν Φαμπρ αποφασίστηκε να δοθεί προτεραιότητα στη  δημοσίευση δύο προσκλήσεων ενδιαφέροντος για νέους  Έλληνες καλλιτέχνες κάτω των 35 ετών. Συγκεκριμένα:

  1. Θα επιλεγούν, βάσει αίτησης, 50 νέοι καλλιτέχνες (διαφορετικών ειδικοτήτων), οι οποίοι θα έχουν ελεύθερη πρόσβαση στις παραστάσεις, τα εργαστήρια και τα master classes που θα διενεργηθούν στο πλαίσιο του φετινού Φεστιβάλ.
  2. Θα επιλεγούν επίσης, βάσει αίτησης, 7 νέοι καλλιτέχνες,  για το καλλιτεχνικό σχολείο του Φεστιβάλ (Summer School).»

Η «κωλοτούμπα» του Τσίπρα για τον Γιαν

Η ανακοίνωση του ΔΣ του Φεστιβάλ επιβεβαιώνει πως  μετά την γενική κατακραυγή ο υπουργός Πολιτισμού και ο Γιαν Φαμπρ αποφάσισαν να μειώσουν όσο είναι εφικτό τα έξοδα των περίπου 40 παραστάσεων που έχει κλείσει ο επιμελητής από το Βέλγιο (ταξίδια με χαμηλού κόστους αερογραμμές, διαμονή σε φτηνά ξενοδοχεία κλπ) για να προστεθούν ελληνικές παραστάσεις. Μάλιστα τα μεσάνυχτα, και σχεδόν 48 ώρες αφού είχε δει τον Φαμπρ και είχε γράψει στο τουίτερ πως περιμένει ένα διεθνές φεστιβάλ από αυτόν, ο Πρωθυπουργός άλλαξε ρώτα και έγραψε: «Παρακολουθώ τη συζήτηση για την φυσιογνωμία του Διεθνούς Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου. Είναι ευπρόσδεκτη. Στην χθεσινή μου συνάντηση με τον Γιάν Φάμπρ τόνισα την ανάγκη να δοθεί μεγαλύτερο βάρος στις ελληνικές παραγωγές του φεστιβάλ. Ο Γ. Φάμπρ και ο Υπουργός Πολιτισμού συμφώνησαν να εξετάσουν το ζήτημα προς αυτή την κατεύθυνση».

Στο τουίτ μετά τη συνάντηση έγραφε «Βασιζόμαστε στη συνεισφορά του, ώστε το Ελληνικό φεστιβάλ να γίνει διεθνές». Μάλιστα το συνόδευε με ένα βίντεο από τη συνάντηση. Εκεί, ξεκάθαρα ακούμε να γίνεται αναφορά στη συμβολή του Φαμπρ για να γίνει το «Ελληνικό» φεστιβάλ «Διεθνές» και όχι το αντίθετο. Υπογραμμίζει ουσιαστικά ο Πρωθυπουργός το μήνυμα που πέρασε στην περιβόητη συνέντευξη Τύπου. Και τώρα, υπό το βάρος της καθολικής κατακραυγής σπεύδει να αλλάξει στάση. Ερχεται όμως δεύτερος, αφού ήδη ο υπουργός Πολιτισμού εμφανίζεται να έχει αφουγκραστεί τις αντιδράσεις και αν έχει παρέμβει. Είναι και αυτό ένα σημείο που μένει να διαλευκανθεί. Οχι προς την ουσία, αλλά ως προς την αποσαφήνιση των επικοινωνιακών κινήτρων.

H Guardian κάνει έρευνα για το Φεστιβάλ

Η υπόθεση «Φεστιβάλ Φαμπρ» έχει πάρει διεθνείς διαστάσεις. Η εφημερίδα Guardian  καλεί τους έλληνες καλλιτέχνες να πάρουν μέρος σε μια μεγάλη έρευνα με σειρά ερωτημάτων: Πώς αισθάνεστε για τον τρόπο με τον οποίο ο Γιαν Φαμπρ θα επιμεληθεί το Διεθνές Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου; Θεωρείτε ότι είναι σημαντικό το φεστιβάλ να τιμήσει τους έλληνες καλλιτέχνες; Περιγράψτε το είδος της τέχνης με το οποίο ασχολείστε.

Ο Κυριάκος Μητσοτάκης εξέδωσε την ακόλουθη ανακοίνωση το μεσημέρι της Παρασκευής: «Το Ελληνικό Φεστιβάλ Αθηνών – Επιδαύρου, για σχεδόν 60 χρόνια, αγκαλιάζει και αναδεικνύει διεθνώς την ελληνική πολιτιστική δημιουργία. Μέσα από αυτόν το θεσμό ουσιαστικά αναπαράγεται, εξελίσσεται και μεταδίδεται στις επόμενες γενιές το αρχαίο ελληνικό θέατρο. Κυρίως όμως τροφοδοτείται η σύγχρονη καλλιτεχνική δημιουργία. Με έκπληξη, αλλά κυρίως με λύπη, πληροφορηθήκαμε ότι ο υπουργός Πολιτισμού, κ. Μπαλτάς, προχωρά ανάμεσα στα άλλα και στην κατάργηση της παρουσίας των Ελλήνων δημιουργών. Ταυτόχρονα, ο πρωθυπουργός αποδέχτηκε τον αφελληνισμό ενός κατεξοχήν εθνικού, πνευματικού, αλλά και τουριστικού προϊόντος, έστω και με όρους εξευτελιστικής ποσόστωσης. Εστω και τώρα, ζητώ από τον κ. Τσίπρα να αναιρέσει αυτή την άστοχη και πρωτοφανή απόφαση. Το Ελληνικό Φεστιβάλ θα πρέπει να συνεχίσει να εκπέμπει διεθνώς τον ελληνικό πολιτισμό».

Το Ποτάμι, σαφώς πιο δηκτικό, έβγαλε νωρίς το πρωί της Παρασκευής την ακόλουθη ανακοίνωση: «Το Φεστιβάλ Αθηνών-Επιδαύρου μετά από μια δεκαετία πρωτόγνωρης ακμής χάρη στις άοκνες και στρατηγικά καλοσχεδιασμένες προσπάθειες του Γιώργου Λούκου, που έφεραν εκατοντάδες χιλιάδες νέους στα ακροατήριά του και εκατοντάδες νέους καλλιτέχνες στις σκηνές του (σε πείσμα των πιέσεων του παλαιού καλλιτεχνικού κατεστημένου), αποκτά τώρα έναν «Καλλιτεχνικό Διευθυντή» που δικαίως δεν αποδέχεται καν τον τίτλο και δικαίως δεν ομολογεί την αμοιβή του.

Διότι ο αποπέμψας τον Γιώργο Λούκο υπουργός Αριστείδης Μπαλτάς, ως οικοδεσπότης της παρουσίασης του «Διεθνούς» Φεστιβάλ Αθηνών-Επιδαύρου, άκουσε και αυτός ως παθητικός ακροατής να εκχωρείται το πολύτιμο Φεστιβάλ στον «Βελγικό Πολιτιστικό Οργανισμό Γιαν Φαμπρ», στους καλλιτεχνικούς τομείς του Φεστιβάλ να προΐστανται αποκλειστικά Βέλγοι συνεργάτες του καλλιτεχνικού διευθυντή, ενώ στον προγραμματισμό των παραγωγών να προβλέπεται ποσόστωση (!!!) 1/3 για τους Έλληνες καλλιτέχνες. 
Η προχειρότητα και η κενολογία, τα μασημένα και τα φτωχά (όταν η Ιζαμπέλ Υπέρ είναι το μόνο σχεδόν όνομα μιας περιόδου 5 ετών…) αλλά και τα ψευτο-νέα (λες και η Ιζαμπέλ Υπέρ ή ο Μπαρίσνικοφ δεν έχουν ξανάρθει στην Ελλάδα) αν δεν ήταν τόσο προσβλητικά γιά τους Έλληνες και ξένους φίλους του καταξιωμένου Φεστιβάλ θα ήταν απλά κωμικά.
Τέλος, η φλυαρία περί «χρημάτων και λέξεων» ταιριάζει απόλυτα με την όλη πολιτική του ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ και στον Πολιτισμό, όπου η κενή ρητορική υποκαθιστά την ουσία.

Λυπηθήκαμε αφάνταστα με την αναιτιολόγητη αποπομπή του Γιώργου Λούκου. Τώρα όμως λυπούμαστε διπλά για τον ευτελισμό του σημαντικότερου Φεστιβάλ μας και την ταυτόχρονη προσβολή του καλλιτεχνικού δυναμικού της χώρας από έναν πρόχειρο και κενολόγο αποικιοκράτη συζητήσιμων προδιαγραφών».

Το υπουργείο Πολιτισμού απαντά στην αντιπολίτευση

Κατόπιν, το αρμόδιο υπουργείο εξέδωσε ανακοίνωση για να απαντήσει στις αιχμές του κ. Μητσοτάκη και την κριτική του κ. Θεοδωράκη. Με ειρωνικό ύφος, σχολίασε ότι διαφαίνεται «μία πολιτική ταύτιση από τη συγχρονισμένη επίθεση που εξαπέλυσαν η Νέα Δημοκρατία και το Ποτάμι».

Αναφερόμενο στη λέξη «αφελληνισμός» που χρησιμοποίησε ο πρόεδρος της ΝΔ, το υπουργείο υπενθύμισε ότι ο ίδιος αναφερόταν στην «ανάθεση της καλλιτεχνικής ευθύνης του Ελληνικού Φεστιβάλ σε μία καλλιτεχνική προσωπικότητα του διαμετρήματος του Γιαν Φαμπρ και στο πρόγραμμα που αυτός πρότεινε, μια πολιτιστική μεταρρύθμιση που εμπεριέχει και μια ουσιαστική παιδαγωγική διαδικασία».

«Θα παραμείνει έκπληκτος, αλλά με χαρά αυτή τη φορά, όταν πληροφορηθεί και τα ελληνικά δρώμενα του Φεστιβάλ. Τον παραπέμπουμε στη σημερινή ανακοίνωση του ΔΣ του «Ελληνικού Φεστιβάλ» Α.Ε.

«Τον δε διεθνή προσανατολισμό του Φεστιβάλ υποσχέθηκε να διευρύνει ο κ. Γιαν Φαμπρ και μέσα από ένα συστηματικό πρόγραμμα που εκτείνεται σε όλη τη διάρκεια της θητείας του και πρόκειται να συνδέσει στενότερα την ούτως ή άλλως πολύ σημαντική ελληνική καλλιτεχνική παραγωγή με την Ευρώπη και τον κόσμο».

Υστερα η ανακοίνωση αναφέρθηκε στη στάση που κράτησε ο κ. Θεοδωράκης σχετικά με την αποπομπή του Γιώργου Λούκου. «Δηλαδή ΤΟ ΠΟΤΑΜΙ θα επιθυμούσε να διατηρούνται στις θέσεις τους διευθυντές δημοσίων οργανισμών, οι οποίοι είναι κατηγορούμενοι για κακουργηματικές πράξεις που αφορούν κακοδιαχείριση δημοσίου χρήματος;», αναρωτήθηκε.

Καταλήγοντας, πρόσθεσε: «Να πληροφορήσουμε τον κ. Θεοδωράκη ότι η αμοιβή του κ. Φαμπρ είναι η κατώτερη αμοιβή που έχει λάβει ποτέ Καλλιτεχνικός Διευθυντής του Φεστιβάλ και θα αναρτηθεί στη Διαύγεια από τον αρμόδιο φορέα, όπως και όλες οι αμοιβές των καλλιτεχνικών συντελεστών, κάτι που δεν συνέβαινε ποτέ έως τώρα».

«Βολές» και από το τμήμα Πολιτισμού του ΣΥΡΙΖΑ

«Δεν αμφισβητούμε την αξία και το διεθνές κύρος του Γιαν Φαμπρ, οφείλει ωστόσο, κάποια στιγμή, το υπουργείο Πολιτισμού να εστιάσει όχι στα πρόσωπα αλλά στους θεσμούς, και να παρουσιάσει μια συγκροτημένη πρόταση πολιτιστικής πολιτικής με σαφείς στόχους, μια πρόταση που θα εμπνέεται από το αριστερό όραμα και το υπάρχον πρόγραμμα για τον πολιτισμό και δεν θα δίνει λευκή επιταγή σε εγχώριους ή εισαγόμενους σταρ», αναφέρει σε ανακοίνωσή του το τμήμα Πολιτισμού του ΣΥΡΙΖΑ, αφήνοντας σαφείς αιχμές κατά του νέου καλλιτεχνικού διευθυντή του Ελληνικού Φεστιβάλ.

«Οι αντιδράσεις που προκάλεσε στον κόσμο του θεάτρου και σε όσους μετέχουν με οποιονδήποτε τρόπο στο καλλιτεχνικό πεδίο, το θεωρητικό πλαίσιο της τετραετούς θητείας του Γιαν Φαμπρ στη συνέντευξη Τύπου της περασμένης Τρίτης, ήταν αναμενόμενες, παρ’ όλη την υπερβολή τους.  Δυστυχώς, αφού διανύσαμε τους προηγούμενες μήνες παγιδευμένοι σε μια προσωποκεντρική πόλωση (με πέτρα του σκανδάλου τον κ. Γ. Λούκο), βρισκόμαστε εκ νέου αντιμέτωποι με μια νέα προσωποκεντρική αντίληψη για το Φεστιβάλ», προστίθεται στην ανακοίνωση, που υπογραμμίζει ακόμη:

«Το Τμήμα Πολιτισμού του ΣΥΡΙΖΑ θεωρεί ότι η περιγραφή του θεωρητικού πλαισίου, έτσι όπως εκφράστηκε από τη συνέντευξη Τύπου, υπήρξε μερική, πρόχειρη και οπωσδήποτε ανισοβαρής τόσο ως προς το πληροφοριακό μέρος, όσο και ως προς την κατηγοριοποίηση των στόχων.

Η άγνοια του ελληνικού καλλιτεχνικού πεδίου από τον νέο διευθυντή (ή επιμελητή, όπως προτιμά να αυτοπροσδιορίζεται) είναι αναμενόμενη και συγγνωστή. Ωστόσο, αυτή δεν μπορεί να μετατρέπεται σε απαξίωση του εγχώριου δυναμικού και αποκλεισμού του από έναν σημαντικό δημόσιο θεσμό. Η τολμηρή σύνθεση, έστω κι αν γίνεται με όρους χρονικής πίεσης, έχει τις δυνατότητες να εντάξει  ανεκβίαστα, δίκαια και χωρίς τα παραδοσιακά συμπλέγματα μειονεξίας, το ελληνικό έργο  και τους Έλληνες δημιουργούς στον φυσικό τους χώρο – το διεθνές καλλιτεχνικό πεδίο. Ο κύριος Φαμπρ οφείλει να καλύψει το κενό της ελλιπούς ενημέρωσής του και να συνεργαστεί τόσο με τους καταξιωμένους όσο και με τους νεότερους έλληνες δημιουργούς».

«Ελπίζουμε πως το υπουργείο Πολιτισμού και ο νέος καλλιτεχνικός διευθυντής έχουν καταλάβει την αστοχία τους και ζητάμε να προχωρήσουν το ταχύτερο σε ενέργειες που θα εξασφαλίσουν ουσιαστική διεύρυνση και εμβάθυνση του προγράμματος, με αύξηση της συμμετοχής των ελληνικών παραγωγών στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών, πράγμα που αποτελεί πάγια θέση μας και μέρος του προεκλογικού μας προγράμματος. Οι ελληνικές συμμετοχές θα πρέπει να αναπτυχθούν στους χώρους που είναι οργανικά και διιστορικά συνδεδεμένοι με το Φεστιβάλ.

Ζητάμε επίσης εμφατικά να υπάρξει διαφανής και τεκμηριωμένη αξιολόγηση των ήδη υπαρχουσών καλλιτεχνικών προτάσεων έτσι ώστε να καταγραφούν τόσο τα κριτήρια επιλογής, όσο και η αισθητική και θεωρησιακή δυναμική τους. Η διαφάνεια, η αξιοκρατική κρίση και η δημόσια λογοδοσία να αποτελέσουν γνώμονα για τη λειτουργία του Φεστιβάλ στο μέλλον, τόσο όσον αφορά τις καλλιτεχνικές επιλογές, όσο και την οικονομική και διοικητική λειτουργία του. Γι’ αυτό το τελευταίο θεωρούμε επίσης αναγκαίο τον άμεσο διορισμό οικονομικού – γενικού διευθυντή στο Ελληνικό Φεστιβάλ.

Ζητάμε ταυτόχρονα η διοίκηση να διασφαλίσει τους όρους εργασίας των καλλιτεχνών ώστε να μην επαναληφθούν φαινόμενα μαύρης και ανασφάλιστης εργασίας, με όποιο μανδύα.

Το Ελληνικό Φεστιβάλ δεν έχει κανέναν απολύτως λόγο να μετονομασθεί σε Διεθνές για τον απλούστατο λόγο ότι ανέκαθεν πληρούσε αυτή τη διάσταση. Η διεθνοποίηση ενός τέτοιου θεσμού συμβαίνει μέσα από την ανάγνωση του ελληνικού καλλιτεχνικού έργου και τη γόνιμη και ισότιμη συνομιλία ελληνικών και διεθνών παραγωγών, ώστε το εγχώριο δυναμικό να εντάσσεται οργανικά στο διεθνές θεατρικό και καλλιτεχνικό πεδίο ανασυγκροτώντας το», καταλήγει η ανακοίνωση.