Μία τεράστια οικολογική καταστροφή στην Ερυθρά Θάλασσα προσπαθεί να προλάβει ο ΟΗΕ, απευθύνοντας έκκληση στους ιδιοκτήτες «σούπερ τάνκερ» να βοηθήσουν στέλνοντας ένα πλοίο στην περιοχή.
Το πρόβλημα ξεκινά με το γιγαντιαίο πετρελαιοφόρο «FSO Safer», που είναι αγκυροβολημένο στα ανοικτά, κοντά στην είσοδο της Ερυθράς Θάλασσας. Πρόκειται για μία ωρολογιακή βόμβα, γράφουν οι Financial Times, που είναι έτοιμη να σκάσει.
Το πλοίο χρησιμοποιούνταν επί τρεις δεκαετίες ως αποθήκη για το πετρέλαιο της Υεμένης. Ομως, ο εμφύλιος που μαίνεται από το 2015 στη χώρα, στον οποίο εμπλέκεται και η Σαουδική Αραβία, έχει καταστήσει αδύνατη οποιαδήποτε εργασία επισκευής του, παρόλο που έχει ακόμα στα αμπάρια του ένα εκατομμύριο βαρέλια αργού.
Επειδή δεν μπορούν πλέον να γίνουν κάποιες διαδικασίες ασφαλείας, το φορτίο έχει μετατραπεί σε ένα εύφλεκτο μείγμα σε ακατάλληλο περιβάλλον. Οι ειδικοί προειδοποιούν ότι ανά πάσα στιγμή – και μάλιστα σύντομα- μπορεί να εκραγεί ή να σημειωθεί διαρροή στη θάλασσα.
Αν γίνει κάτι τέτοιο, η ποσότητα πετρελαίου που θα βρεθεί στην Ερυθρά Θάλασσα, θα είναι τετραπλάσια από το ατύχημα του πλοίου «Exxon Valdez», το 1989, στην Αλάσκα.
Το κόστος για τον καθαρισμό, έχει υπολογιστεί στα 20 δισεκατομμύρια δολάρια. Θα είναι όμως πολύ μεγαλύτερο για την παγκόσμια ναυτιλία, γιατί θα αχρηστευθεί η Διώρυγα του Σουέζ και τα πλοία θα πρέπει να ταξιδεύουν κατά μήκος των αφρικανικών ακτών για όσο χρόνο χρειαστεί.
Το πρόβλημα είναι έτσι κι αλλιώς δύσκολο, αλλά ο εμφύλιος το κάνει εξαιρετικά πολύπλοκο.
Το δεξαμενόπλοιο ελέγχεται από τους αντάρτες Χούτι, οι οποίοι θεωρούνται τρομοκρατική οργάνωση από τη Σαουδική Αραβία, τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και τη Μαλαισία, που έχουν ζητήσει και από τις ΗΠΑ να κάνουν το ίδιο.
Ο ΟΗΕ διαπραγματεύεται με τους Χούτι και άλλες πλευρές εδώ και χρόνια για να βρεθεί μία επείγουσα λύση. Οι FT γράφουν ότι για πρώτη φορά, η λύση είναι κοντά. Πρώτα πρέπει να σταθεροποιηθεί το πλοίο, κάτι στο οποίο συμφώνησαν οι Χούτι και μετά να μεταφερθεί το φορτίο του σε άλλο πλοίο. Γι αυτό και ζητείται επειγόντως ένα τάνκερ «γίγας», που θα μπορέσει να πάρει το ένα εκατομμύριο βαρέλια από το «FSO Safer».
Το ευρωπαϊκό εμπάργκο στο ρωσικό πετρέλαιο έχει μειώσει τον αριθμό των τάνκερ που θα μπορούσαν να βοηθήσουν, καθώς πρέπει να διασχίσουν πενταπλάσια απόσταση για να ξεφορτώσουν σε ασιατικά λιμάνια. Οι ιδιοκτήτες των τάνκερ πληρώνονται 15 εκατομμύρια δολάρια για μία διαδρομή από τα ρωσικά λιμάνια της Βαλτικής στην Ινδία.
Ο ΟΗΕ έχει συγκεντρώσει για αυτή τη δουλειά 82 εκατ. δολάρια, από κυβερνήσεις και από άλλες χορηγίες, αλλά δεν αρκούν. Τον περασμένο Μάιο, είχε υπολογιστεί ότι η επιχείρηση θα κόστιζε 140 εκατ. δολάρια, τώρα το κόστος έχει ανέβει. Αλλά ο χρόνος τρέχει.
Για αυτό και ο ΟΗΕ έχει απευθύνει έκκληση στη ναυτιλιακή βιομηχανία να βρεθεί ένα δεξαμενόπλοιο κατάλληλο για τη δουλειά, που θα την αναλάβει είτε δωρεάν είτε σε μία τιμή που να μπορεί να πληρώσει ο οργανισμός.
Η βρετανική εφημερίδα θεωρεί ότι μία συλλογική βοήθεια εκ μέρους της βιομηχανίας μπορεί να δώσει τη λύση, καθώς το τελικό κόστος θα είναι πολύ μικρότερο από ό,τι αν συμβεί η περιβαλλοντική καταστροφή.