Το Studio 5 της Cinecittà στη Ρώμη, εκεί όπου πριν από χρόνια μεγαλούργησε ο Φεντερίκο Φελίνι, αποτελεί πλέον το προσωπικό Βατικανό του νέου Ποντίφικα της ιταλικής σκηνοθεσίας.
Ο Πάολο Σορεντίνο εργάζεται με φρενήρεις ρυθμούς για την ολοκλήρωση της δεύτερης σειράς του, «The New Pope», η οποία εκτυλίσσεται, όπως και η προηγούμενη, «The Young Pope», στους επιβλητικούς χώρους της Αγίας Εδρας (που κατασκευάστηκαν μερικώς στις πραγματικές τους διαστάσεις) εν μέσω μηχανορραφιών, μυστικών και αποκαλύψεων αλλά και της άφιξης ενός νέου, δεύτερου, πάπα.
«Ο νέος κύκλος επεισοδίων ξεκινά από το σημείο στο οποίο ολοκληρώθηκε ο πρώτος», εξήγησε ο ίδιος ο βραβευμένος με Οσκαρ σκηνοθέτης, μιλώντας στα ιταλικά ΜΜΕ. «Ο χαρακτήρας του Λένι Μπελάρντο, του Πίου ΙΓ’, κατέληξε με το πέρασμα των χρόνων να έχει σοβαρά προβλήματα υγείας, να παλεύει μεταξύ ζωής και θανάτου. Πέφτει σε κώμα και ενώπιον του δραματικού αδιεξόδου, ο ισχυρός Γραμματέας του Κράτους, Καρδινάλιος Βοϊέλο, λαμβάνει μια σημαντική απόφαση: πρέπει να εκλεγεί ένας άλλος Πάπας. Επιλέγεται τελικά ο Τζον Μπράνοκ, ένας καρδινάλιος από την Αγγλία, πολύ ιδιαίτερος. Εν τω μεταξύ, ωστόσο, ο παλιός πάπας, που δεν είναι πλέον πάπας, θα μπορούσε να ξυπνήσει».
O ποντίφικας σε κώμα είναι ο Τζουντ Λο, ο Τζον Μάλκοβιτς είναι ο νέος πάπας Ιωάννης Παύλος Γ’ ενώ σε κάποια από τα εννέα, συνολικά, επεισόδια της σειράς, εμφανίζονται η Σάρον Στόουν αλλά και ο Μέρλιν Μάνσον. «Επειδή δεν μπορούσαμε να πληρώνουμε τον Τζουντ Λο για να κοιμάται σε όλη τη σειρά», εξήγησε αστειευόμενος ο Σορεντίνο, «θεωρήσαμε σωστό να τον ξυπνήσουμε». Το ότι και στην πραγματικότητα συνυπάρχουν δύο ποντίφικες, ένας πρώην και ένας νυν, ενδεχομένως να προκαλεί αίσθηση αλλά είναι συμπτωματικό, δεδομένου ότι «από όσο γνωρίζω ο Βενέδικτος (σσ. Ο προηγούμενος του Φραγκίσκου πάπας) δεν είναι ενεργός ενώ στη δική μας ιστορία η αλληλεπίδραση μεταξύ των δύο παπών είναι διαφορετική».
«Το να υποδύεται κανείς το ίδιο πρόσωπο που έχει περιγραφεί ήδη τόσο καλά δεν σημαίνει πως ερμηνεύει τον ίδιο ρόλο, αντιθέτως, του παρέχει τη δυνατότητα να τον εξερευνήσει βαθύτερα, σφαιρικά, γιατί το δικό μου είναι ένα πρόσωπο γεμάτο αντιφάσεις και αμφιβολίες που εμπλέκεται σε περίεργες συμπτώσεις, σ’ αυτόν δεν υπάρχει τίποτα το αμετάβλητο. Για ένα ηθοποιό αποτελεί μια εξαιρετική ευκαιρία, γιατί δεν επαναλαμβάνεται, αλλά κινείται προς αναπάντεχες κατευθύνσεις, σε νέα εδάφη, πρόκειται περί μιας διαρκούς ανακάλυψης», σημείωσε από την πλευρά του ο Τζουντ Λο.
Ο Τζον Μάλκοβιτς, δηλώνοντας λάτρης του Σορεντίνο και έχοντας εκτιμήσει ιδιαίτερα τον πρώτο κύκλο της σειράς, θέλησε να υπογραμμίσει, ειρωνευόμενος, φυσικά, πως «δεδομένου ότι εγώ δεν είμαι καθολικός, η ιδέα του να εκλεγεί ένας άνθρωπος σαν εμένα πάπας είναι πραγματικά συγκλονιστική. Αλλά πάντα με γοήτευε η ιστορία, η φιλοσοφία του Βατικανού, αποτελεί ένα ανεξάντλητο συνονθύλευμα από περιεχόμενα μυστηριώδη».
Περιεχόμενα τα οποία είναι δεδομένο πως γοητεύουν και τον Σορεντίνο. «Δεν γνωρίζω τον κόσμο της Εκκλησίας, η οποία ξέρει πολύ καλά πως να διαφυλάσσει τα μυστικά της. Είναι ένας τόπος όπου, παρά τις χιλιάδες παρεκτροπές, σκέφτεται κανείς πριν μιλήσει, αποτελεί ένα εγκώμιο της βραδύτητας, στο Βατικανό μπορούν να περιμένουν έως και δέκα χρόνια για να μιλήσουν. Και είναι ακριβώς αυτή η άγνοια που μου κινεί την περιέργεια. Ας είμαστε, όμως, ξεκάθαροι. Η δουλειά μου δεν είναι η έρευνα και με αυτήν τη δεύτερη σειρά δεν προβαίνω σε συγκεκριμένες αποκαλύψεις, αλλά έφτασα στο σημείο να δημιουργήσω έναν παράλληλο κόσμο», εξήγησε ο 49χρονος ιταλός δημιουργός. «Είναι το δικό μας Βατικανό», πρόσθεσε ο Τζουντ Λο.
Οσον αφορά τα κοινά στοιχεία μεταξύ του πάπα Ιωάννη Παύλου Γ’ και του Καρόλου Βοϊτίλα, του πάπα από την Πολωνία, του πάπα της πτώσης του Τείχους του Βερολίνου, ο Σορεντίνο έκανε λόγο για έναν «αόριστο δεσμό». Ο Τζον Μάλκοβιτς, ωστόσο, είχε περισσότερα να πει. «Μεταξύ των δύο παπών δεν υπάρχει σύγκρουση. Ο χαρακτήρας μου είναι πιο μοντέρνος από όσο θα μπορούσε να φανταστεί κάποιος, είναι ένας άνθρωπος που πρεσβεύει πεποιθήσεις που έχουν λησμονηθεί. Είναι υπέρ των συμβιβασμών, για παράδειγμα, και ενεργεί με τρόπο ώστε να μην κυριαρχήσουν οι εξτρεμισμοί στο Βατικανό», σημείωσε ο αμερικανός ηθοποιός.
«Στη σειρά έγινε μια απόπειρα ανάλυσης συγκεκριμένων κινδύνων που επιφέρουν διάφορες μορφές φανατισμού. Μετά από έναν ανένδοτο πάπα, εκλέγεται ένας πιο επιρρεπής στη διαμεσολάβηση, ο οποίος εμπνέεται από βαθύτερα ιδανικά και βαθύτερες αξίες. Προσοχή, όμως, ακόμα και οι υποστηρικτές των όποιων αξιών μπορούν να κρύβουν σκελετούς στη ντουλάπα. Ο δικός μας Ιωάννης Παύλος Γ’ δεν είναι ένας άγιος», κατέληξε ο Σορεντίνο.