Τέσσερις μάρτυρες δημοσίου συμφέροντος, ανάμεσά τους μηχανικός και άλλοι πρώην εργαζόμενοι της Boeing, κατέθεσαν την Τετάρτη ενώπιον επιτροπής έρευνας της αμερικανικής Γερουσίας και προειδοποίησαν πως υπάρχουν «σοβαρά προβλήματα» στις διαδικασίες παραγωγής των μοντέλων της 737 Max, 787 Dreamliner και 777 του αμερικανικού κολοσσού.
«Δεν είμαι εδώ επειδή είχα κάποια επιθυμία να έρθω εδώ. Είμαι εδώ διότι δεν θέλω να δω τη συντριβή 787 ή 777», είπε στους γερουσιαστές ο Σαμ Σάλεπουρ, μηχανικός ειδικευμένος στον έλεγχο ποιότητας στην Boeing για 17 χρόνια, υπογραμμίζοντας πως έχει «σοβαρές ανησυχίες για την ασφάλεια του 787» και του 777.
«Αγνοήθηκα. Παραμερίστηκα. Μου είπαν να το βουλώσω. Δέχθηκα απειλές κατά της σωματικής μου ακεραιότητας», συνέχισε ο μηχανικός, ο οποίος δάκρυσε στη διάρκεια της κατάθεσής του. «Αν μου συμβεί κάτι, έχω ήσυχη τη συνείδησή μου, επειδή αισθάνομαι πως καταθέτοντας ανοιχτά, θα σώσω πολυάριθμες ζωές», τόνισε.
Την έρευνα της Γερουσίας πυροδότησε επιστολή δικηγόρων της βιομηχανίας προς την υπηρεσία πολιτικής αεροπορίας (FAA).
Στις 12 Μαρτίου, ένας πρώην υπάλληλος της Boeing, ο Τζον Μπάρνετ, που είχε αποκαλύψει προβλήματα ασφαλείας στην διαδικασία παραγωγής της εταιρείας, βρέθηκε νεκρός στο δωμάτιό του, πριν προλάβει να καταθέσει σε δικαστήριο του Τσάρλεστον, όπου βρίσκεται το εργοστάσιο της εταιρείας, στο οποίο εργαζόταν επί χρόνια. Ο Μπάρνετ είχε μηνύσει την εταιρεία για δυσφήμηση σε βάρος του και παρεμπόδιση της επαγγελματικής του εξέλιξης, επειδή είχε εντοπίσει προβλήματα στο εργοστάσιο.
Η χθεσινή ακρόαση στη Γερουσία, διάρκειας σχεδόν δύο ωρών, ήταν η πρώτη και θα ακολουθήσουν και άλλες, κατά τη διάρκεια των οποίων θα κληθούν να καταθέσουν στελέχη της Boeing και της FAA, διευκρίνισε ο Δημοκρατικός γερουσιαστής Ρίτσαρντ Μπλούμενθαλ, πρόεδρος της επιτροπής Εσωτερικής Ασφαλείας και Ερευνών Κυβερνητικών Υποθέσεων της Γερουσίας.
«Γίνονται ολοένα πιο σοβαρές κατηγορίες, σύμφωνα με τις οποίες η κουλτούρα ως προς την ασφάλεια στην Boeing έχει διαρραγεί και ότι οι πρακτικές της είναι απαράδεκτες», ανέφερε ο Μπλούμενθαλ, διαβεβαιώνοντας πως έλαβε πολλές τέτοιες μαρτυρίες τις τελευταίες ημέρες.
«Ξέρουμε ότι έχουμε ακόμη πολλή δουλειά να κάνουμε και προχωράμε σε ενέργειες σε όλο τον όμιλο», αναγνώρισε η κατασκευάστρια μετά την ακρόαση.
«Τα αντίποινα είναι απόλυτα απαγορευμένα στην Boeing», διαβεβαίωσε, αναφέροντας ακόμη ότι από τον Ιανουάριο ο αριθμός των αναφορών που έχουν υποβληθεί για προβλήματα στην παραγωγή από εργαζομένους της αυξήθηκε κατά 500% σε ετήσια βάση.
«Συνεχίζουμε να θέτουμε την ασφάλεια και την ποιότητα πάνω απ’ όλα τα υπόλοιπα», διαβεβαίωσε ο όμιλος, εκφράζοντας «σιγουριά» για «την ασφάλεια και την αντοχή των 787 και 777».
Εκτός του Σάλεπουρ, κατέθεσαν επίσης ο Εντ Πίρσον, άλλοτε στέλεχος της Boeing που είχε ασχοληθεί ιδίως με το πρόγραμμα του 737 Max, ο Τζο Τζέικομπσεν, ο οποίος δούλεψε 25 χρόνια στην FAA, έπειτα από 11 χρόνια στην Boeing, και ο Σον Προυτσνίκι, ειδικός στην αεροπορική ασφάλεια, πρώην πιλότος εμπορικών αεροσκαφών.
«Εκανα ό,τι μπορούσα για να πω στον κόσμο πως τα Max συνεχίζουν ακόμη να μην είναι ασφαλή και να προειδοποιήσω τις αρχές για τους κινδύνους στην παραγωγή της Boeing», εξήγησε ο Πίρσον. Αλλά «τίποτε δεν άλλαξε μετά τις δύο συντριβές».
Τα 737 Max καθηλώθηκαν για καιρό στο έδαφος σε όλο τον κόσμο μετά τα δυο δυστυχήματα, το 2018 στην Ινδονησία και πέντε μήνες αργότερα, το 2019 στην Αιθιοπία (συνολικά 346 νεκροί), εξαιτίας προβλημάτων στον σχεδιασμό τους, ιδίως λογισμικού για την αποφυγή απώλειας στήριξης, του MCAS, για το οποίο ούτε ενημερώθηκαν, ούτε εκπαιδεύτηκαν οι πιλότοι.
Αν δεν υπάρξει «δράση» κι αν οι ηγέτες της Boeing δεν αναλάβουν «τις ευθύνες τους», κάθε άνθρωπος «που επιβιβάζεται σε αεροσκάφος» της αμερικανικής βιομηχανίας «θα κινδυνεύει», τόνισε ο Πίρσον, σύμφωνα με τον οποίο η επιτήρηση από πλευράς FAA είναι «αναποτελεσματική» και καθυστερημένη, αποτελεί «αντίδραση» στα προβλήματα.
Η Boeing πρέπει να «δεσμευτεί σε αληθινές και βαθιές βελτιώσεις» και «δεσμευόμαστε πως θα φροντίσουμε να λογοδοτούν σε κάθε βήμα», ανέφερε από την πλευρά της η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας των ΗΠΑ.
Ο Μπλούμενθαλ έχει ήδη ζητήσει το υπουργείο Δικαιοσύνης να επαληθεύσει αν η Boeing τήρησε τη συμφωνία που είχε κλειστεί το 2021 για να αποφευχθεί η προσαγωγή της σε δίκη για τα τα δυο δυστυχήματα. Οι αποκαλύψεις στην ακροαματική διαδικασία χωρίς αμφιβολία θα αυξήσει κι άλλο την πίεση.
Μετά την καταγγελία που έκανε ο Σάλεπουρ, η FAA άρχισε να διενεργεί έρευνα και για τους δύο τύπους.
Πλέον, τρία από τα τέσσερα μοντέλα των εμπορικών αεροσκαφών που κατασκευάζει η αμερικανική βιομηχανία, αποτελούν αντικείμενο ερευνών του εποπτικού φορέα.
Εκτός των 777 και 787, εξετάζει όλη την οικογένεια των 737 Max μετά το συμβάν της 5ης Ιανουαρίου, όταν αποκολλήθηκε τμήμα 737 Max 9 της Alaska Airlines εν πτήσει.
Για αυτό το συμβάν, ο Πίρσον κατήγγειλε πως έγινε «εγκληματική» συγκάλυψη όταν η Boeing ανέφερε, σύμφωνα με το NTSB, το Εθνικό Συμβούλιο Ασφάλειας των Mεταφορών, πως δεν είχε στα αρχεία της έγγραφα για τον χειρισμό του συγκεκριμένου τμήματος στο εργοστάσιο.
Τα έγγραφα «υπάρχουν», αντέτεινε ο Πίρσον και εξήγησε πως το γνωρίζει διότι «τα έστειλα εγώ προσωπικά στο FBI», στην ομοσπονδιακή αστυνομία, «πριν από μήνες».
Εκπρόσωπος της NTSB δήλωσε πως η υπηρεσία δεν έχει λάβει «κανένα έγγραφο» για το ζήτημα ούτε από την Boeing ούτε από «οποιαδήποτε άλλη οντότητα».
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News