Σάρκα και οστά αρχίζει να παίρνει η στρατιωτική αποστολή της Ευρωπαϊκής Ενωσης για την προστασία της ναυσιπλοΐας στην Ερυθρά Θάλασσα από τους αντάρτες Χούθι της Υεμένης, οι οποίοι από τα μέσα του περασμένου Νοεμβρίου, εξαπολύουν επιθέσεις κατά εμπορικών πλοίων δυτικών συμφερόντων με πυραύλους, drones και παγιδευμένα σκάφη, θέλοντας, έτσι, να εκφράσουν, όπως υποστηρίζουν, την αλληλεγγύη τους στους βαλλόμενους Παλαιστίνιους στη Λωρίδα της Γάζας.
Tην ευρωπαϊκή επιχείρηση «Aspides» στην Ερυθρά Θάλασσα ανακοίνωσε επισήμως ο Υπατος Εκπρόσωπος της ΕΕ για την Εξωτερική Πολιτική και την Ασφάλεια, Ζοζέπ Μπορέλ, και σύμφωνα με τον προγραμματισμό, θα ενεργοποιηθεί στο πεδίο την 19η Φεβρουαρίου, ημέρα κατά την οποία πρόκειται να διεξαχθεί προγραμματισμένο Συμβούλιο των υπουργών Εξωτερικών της ΕΕ.
Οσον αφορά τη διοίκηση πρόκειται να αναλάβουν (κατά πάσα πιθανότητα) από κοινού η Ελλάδα στην ξηρά και η Γαλλία στη θάλασσα, ενώ θα υπάρχει και ένας ιταλός υποδιοικητής, όπως ανέφερε στην ιταλική La Repubblica πηγή υψηλού επιπέδου που μετείχε στο άτυπο συμβούλιο υπουργών Αμυνας της Ευρωπαϊκής Ενωσης στις Βρυξέλλες την Τετάρτη.
Πρόκειται για μια «αμυντική» αποστολή, όπως θέλησε να διευκρινίσει ο επικεφαλής της ευρωπαϊκής διπλωματίας, μιλώντας στο περιθώριο του Συμβουλίου, με στόχο την προστασία των εμπορικών πλοίων από τις επιθέσεις των Χούθι.
Σε επιχειρησιακό επίπεδο, αν και θα έχουν εντολή για κατάρριψη πυραύλων και μη επανδρωμένων αεροσκαφών των ανταρτών που ελέγχουν περί το ένα τρίτο της Υεμένης (με ην προστασία και στήριξη του Ιράν), οι ευρωπαϊκές δυνάμεις που θα μετάσχουν τελικά στην επιχείρηση «Aspides», δεν θα βάλλουν κατά θέσεων των Χούθι στην επικράτεια της Υεμένης (σε αντίθεση με τους βομβαρδισμούς Αμερικανών και Βρετανών κατά θέσεων των Χούθι στο πλαίσιο της επιχείρησης «Prosperity Guardian», στην οποία επίσης θα συμμετάσχει η Ελλάδα με τη φρεγάτα «Υδρα»).
Πεδίο δράσης των ευρωπαϊκών δυνάμεων θα είναι η Ερυθρά Θάλασσα, ο Κόλπος του Αντεν και η Αραβική Θάλασσα ενώ, σύμφωνα με το ρεπορτάζ της Corriere della Sera, «οδηγός» για την «Aspides»θα είναι η επιχείρηση «ΑΓΗΝΩΡ», η κοινή αποστολή επιτήρησης υπό την ηγεσία της Γαλλίας (εν εξελίξει από το 2019) στον Κόλπο του Αντεν, στο Στενό του Ορμούζ και σε τμήμα της Αραβικής Θάλασσας, στην οποία μετέχουν η Ιταλία, το Βέλγιο, η Δανία, η Ελλάδα, η Ολλανδία και η Νορβηγία καθώς επίσης η Γερμανία και η Πορτογαλία, αν και μόνο σε διπλωματικό επίπεδο.
Προς το παρόν στη νέα επιχείρηση στην Ερυθρά Θάλασσα προβλέπεται η συμμετοχή χωρών που ήδη συμβάλλουν στην «ΑΓΗΝΩΡ» ενώ μέχρι στιγμής μόνο πέντε κράτη-μέλη της ΕΕ έχουν δηλώσει δημόσια ότι θα συμμετάσχουν στην αποστολή: το Βέλγιο, η Γαλλία, η Γερμανία, η Ελλάδα και η Ιταλία. Οσον αφορά ειδικά το Βέλγιο και τη Γερμανία, η απόφαση για ένταξη στην αποστολή θα πρέπει να επικυρωθεί από τους νομοθέτες, αλλά αξιωματούχοι από αμφότερες τις χώρες δύο χώρες δήλωσαν ότι αυτό θα μπορούσε να συμβεί πολύ γρήγορα.
Ως προς την ελληνική συμμετοχή, αρμόδιες πηγές του υπουργείου Εθνικής Αμυνας σημείωναν ότι η «Αspides» είναι μία επιχείρηση που προστατεύει τα συμφέροντα και της Ελλάδας, ενισχύει και αναβαθμίζει τον διεθνή ρόλο της και συμβάλλει στη δημιουργία κοινής ευρωπαϊκής αμυντικής συνείδησης».
Ειδικη αναφορά μάλιστα εκαναν στην πρόταση Δένδια –η οποία έγινε «θετικά δεκτή» από το Συμβούλιο υπουργών Αμυνας της ΕΕ– να αποτελέσει το Στρατηγείο της 1ης Στρατιάς/ European Union Operation Headquarters (EU-OHQ) στη Λάρισα το Στρατηγείο της ευρωπαϊκής επιχείρησης στην Ερυθρά.
«Κατ’ αρχάς είναι σημαντικό ότι διαπιστώθηκε κοινή βούληση των εταίρων για ευρωπαϊκή επιχείρηση στην περιοχή πέραν της πολυεθνικής επιχείρησης που βρίσκεται ήδη σε εξέλιξη (και στην οποία επίσης συμμετέχει η Ελλάδα) καθώς αποτελεί πάγια εθνική θέση η ύπαρξη ευρωπαϊκού αμυντικού βραχίονα. Εξυπηρετεί, συνεπώς, απολύτως τα συμφέροντα της χώρας η δημιουργία εντός της Ε.Ε. μιας αντίληψης κοινών ευρωπαϊκών επιχειρήσεων», επεσήμαιναν οι ίδιες πηγές και υπενθύμιζαν ότι «αντίστοιχη ευρωπαϊκή πρωτοβουλία είναι η γνωστή επιχείρηση “Ειρήνη” για τη Λιβύη, για την ανάληψη της οποία η Ελλάδα πρωτοστάτησε και συμμετέχει σε αυτήν με εξαιρετικά ενεργό ρόλο, με προφανές όφελος».
Αναδεικνύοντας, τέλος, τις σοβαρές οικονομικές επιπτώσεις από τις επιθέσεις που δέχονται τις τελευταίες εβδομάδες τα διερχόμενα πλοία στην Ερυθρά, ο εν λόγω πηγές υπογράμμιζαν ότι η συγκεκριμένη θαλάσσια διαδρομή, την οποία θα προστατεύσει η επιχείρηση, αποτελεί την κύρια και οικονομικότερη οδό μεταφοράς αγαθών και εμπορευμάτων προς τα λιμάνια και τις αγορές της Μεσογείου και της Ευρώπης.
«Ο ελληνόκτητος εμπορικός στόλος, ο μεγαλύτερος στόλος του κόσμου, είναι από τους σημαντικότερους χρήστες της συγκεκριμένης διαδρομής. Οπότε – τόνιζαν- είναι αυτονόητο ότι η Ελλάδα έχει συμφέρον αλλά και υποχρέωση να διασφαλίζει με την παρουσία της την απρόσκοπτη κίνηση των ελληνικών πλοίων. Οι επιθέσεις που δέχονται τις τελευταίες εβδομάδες τα πλοία που χρησιμοποιούν την Ερυθρά Θάλασσα έχει ως αποτέλεσμα την αναζήτηση εναλλακτικών διαδρομών που εκτοξεύουν κατακόρυφα το μεταφορικό κόστος, το οποίο μετακυλίεται στους καταναλωτές και τροφοδοτεί την αύξηση του πληθωρισμού».
«Επιπλέον», κατέληγαν οι πηγές του υπουργείου που επικαλείται το ΑΠΕ-ΜΠΕ, «η κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα έχει σημαντική επίπτωση στη μείωση της εμπορικής κίνησης των λιμανιών της Μεσογείου με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τα λιμάνια της χώρας και της ελληνική οικονομία κατ’ επέκταση».
Δένδιας: Η απόφαση έχει ληφθεί σε επίπεδο ΥΕΘΑ
Διευκρινίσεις σχετικά με την επιχείρηση «Aspides» έδωσε αργότερα την Πέμπτη ο υπουργός Εθνικής Αμυνας Νίκος Δένδιας, μέσω συνέντευξής του στο ραδιόφωνο του ΣΚΑΪ.
Σε σχέση με την καταρχήν θετική ανταπόκριση εκ μέρους των υπουργών Αμυνας της ΕΕ της ελληνικής πρότασης να αποτελέσει το υφιστάμενο Στρατηγείο της 1ης Στρατιάς/ European Union Operation Headquarters (EU-OHQ) στη Λάρισα, το Στρατηγείο της ευρωπαϊκής επιχείρησης «Aspides», ο κ. Δένδιας σημείωσε:
«Στις 19 Φεβρουαρίου θα υπάρχει οριστική απόφαση. Αν οι αρχηγοί των κυβερνήσεων (της ΕΕ) πουν “όχι δε θέλουμε”, αν και τον Πρωθυπουργό θα τον πλησιάσει ο κύριος Μακρόν και του πει “όχι δεν το θέλω εγώ”, παρότι έχουμε μιλήσει και με τους Γάλλους και με τους Ιταλούς κ.λπ., μπορεί να σταθμιστούν άλλα πράγματα». Ωστόσο «στο επίπεδο των Υπουργών Αμυνας αυτός είναι ο κοινός μας στόχος».
Ως λόγους για την υποβολή της ελληνικής πρότασης ο κ. Δένδιας προέταξε τους εξής:
- Το γεγονός ότι τίθεται θέμα προστασίας ελληνικών, ελληνόκτητων πλοίων και ελληνικών πληρωμάτων.
- Το γεγονός ότι τίθεται θέμα προστασίας της τσέπης του Ευρωπαίου και του έλληνα καταναλωτή.
- Το γεγονός ότι βασική πάγια διαχρονική και υπερκομματική αρχή της ελληνικής εξωτερικής πολιτικής είναι η δημιουργία επιχειρησιακού αμυντικού βραχίονα της ΕΕ.
«Είναι δυνατόν η Ευρώπη να αφήνει την προστασία της θαλάσσιας οδού, της απολύτως απαραίτητης για την επιβίωσή της, μόνο στο ΝΑΤΟ; Δηλαδή να δηλώσει με τον πιο κατηγορηματικό τρόπο η ΕΕ τη γεωπολιτική της απουσία δίπλα στο σπίτι της; Πάνω και πέρα από όλες τις χώρες της Ευρώπης, αυτή η χώρα που πρέπει να θέλει να δημιουργηθεί στο τέλος της μέρας, ακόμα και Ευρωπαϊκός Στρατός, είναι η Ελλάδα για προφανείς και πρόδηλους λόγους που δεν υπάρχει κανένας λόγος να τους επαναλάβω, αλλά που τους ξέρει και ο τελευταίος Ελληνας. Και ο τελευταίος Ελληνας που έχει διαβάσει μία φορά εφημερίδα στην ζωή του, καταλαβαίνει γιατί η Ελλάδα πρέπει να θέλει Ευρωπαϊκό Στρατό και ευρωπαϊκές επιχειρήσεις», τόνισε χαρακτηριστικά ο ίδιος.
Σύμφωνα με τον κ. Δένδια η επιχείρηση «Aspides» «θα προστατεύει τα πλοία τα οποία χρησιμοποιούν τη θαλάσσια οδό, δηλαδή θα προστατεύει την ελευθερία της ναυσιπλοΐας, απολύτως αμυντικά. Δεν πρόκειται εμείς να επιτεθούμε σε καμιά χώρα, δεν πρόκειται να επιτεθούμε σε κανέναν. Αλλά βεβαίως, έχοντας συγκεκριμένες δυνατότητες αντιμέτρων».
Τη διοίκηση της θα έχει έλληνας υποναύαρχος από το υφιστάμενο Στρατηγείο της 1ης Στρατιάς/ European Union Operation Headquarters (EU-OHQ) στη Λάρισα, ενώ η διοίκηση εν πλω θα είναι εκ περιτροπής. Η Ελλάδα θα συμμετάσχει με τη φρεγάτα «Υδρα».