φωτ. αρχείου | INTIMEnews
Επικαιρότητα

Επιστολή Στυλιανίδη στην Επιτροπή Ανταγωνισμού για τα εισιτήρια-«φωτιά» στην ακτοπλοΐα

Ο πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ), Διονύσης Θεοδωράτος, τόνισε πάντως πως οι εταιρείες-μέλη του ΣΕΕΝ δεν έχουν προβεί σε καμία αύξηση (πλην των γραμμών της Κρήτης) παρά το αυξημένο λειτουργικό κόστος στα πλοία
Protagon Team

Τη συνεργασία της Επιτροπής Ανταγωνισμού προκειμένου να συγκρατηθούν οι τιμές στα ακτοπλοϊκά εισητήρια και να αντιμετωπιστούν τυχόν κρούσματα καταχρηστικής συμπεριφοράς από ακτοπλοϊκές εταιρείες, ζητά σε επιστολή του προς την Ανεξάρτητη Αρχή ο υπουργός Ναυτιλίας, Χρήστος Στυλιανίδης.

Συγκεκριμένα σύμφωνα με πηγές του υπουργείου που επικαλείται το ΑΠΕ-ΜΠΕ, ο κ.  Στυλιανίδης, απέστειλε την Τετάρτη, 26 Ιουνίου, επιστολή προς την Επιτροπή Ανταγωνισμού με την οποία αφού διαβεβαίωνει ότι«το υπουργείο καταβάλλει κάθε δυνατή προσπάθεια για την προστασία των συμφερόντων των καταναλωτών/ επιβατών στις θαλάσσιες μεταφορές, τη μείωση των τιμών των ναύλων και τη βελτίωση της ποιότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών με παράλληλη διεύρυνση των επιλογών από τους καταναλωτές», ζητεί  τη στενότερη συνεργασία μεταξύ των υπηρεσιών του υπουργείου και της Επιτροπής, έτσι ώστε να υπάρχει ταχύτερη και αποτελεσματικότερη αντιμετώπιση τυχόν περιστατικών καταχρηστικής συμπεριφοράς στην αγορά από πλευράς ακτοπλοϊκών.

Σημειώνεται ότι από τις 7 έως και τις 16 Ιουνίου, το υπουργείο Ναυτιλίας, προέβη, μέσω των λιμενικών Αρχών,  σε συνολικά  377 ελέγχους σε επιβατηγά-οχηματαγωγά πλοία της ακτοπλοΐας, κατά τους οποίους βεβαιώθηκαν επτά παραβάσεις για παράλειψη ενημέρωσης της αρμόδιας Αρχής σχετικά με μεταβολές των τιμών των εισιτηρίων, ενώ προχώρησε η διαδικασία επιβολής διοικητικών κυρώσεων και των προβλεπόμενων προστίμων.

Το υπουργείο έχει ανακοινώσει ότι θα προχωρήσει στην εντατικοποίηση των ελέγχων σε όλες τις ακτοπλοϊκές γραμμές κατά τη διάρκεια της θερινής περιόδου.

Την ίδια ώρα, ο πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ), Διονύσης Θεοδωράτος, μιλώντας στο Αθηναϊκό-Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων για το θέμα των τιμών των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων, υποστηριξε ότι οι εταιρείες-μέλη του ΣΕΕΝ, έως σήμερα δεν έχουν προβεί σε καμία αύξηση των τιμών, οι οποίες παραμένουν στα ίδια επίπεδα από το 2022, παρά το αυξημένο λειτουργικό κόστος στα πλοία.

Μία αναπροσαρμογή των ναύλων που ήδη είχε ανακοινωθεί – διευκρίνισε-  έγινε μόνο για τις γραμμές της Κρήτης, λόγω της εφαρμογής του συστήματος εμπορίας της ΕΕ που αφορά την αγορά δικαιωμάτων για τις εκπομπές άνθρακα.

Το κόστος στον ναύλο για τις γραμμές της Κρήτης, σύμφωνα με τον κ. Θεοδωράτο, έχει αυξηθεί κατά περίπου στο 2,7%, δηλαδή 1 ευρώ στην οικονομική θέση.

Επισημαίνεται ότι το μέτρο για την εφαρμογή του Συστήματος Εμπορίας Δικαιωμάτων Εκπομπών (ΣΕΔΕ) σχετικά με την ακτοπλοΐα αφορά μόνο πλοία κατηγορίας Α, χωρητικότητας 5.000 κόρων και άνω, που δραστηριοποιούνται στις διεθνείς γραμμές αλλά και σε νησιά με περισσότερους από 200.000 κατοίκους.

Στη χώρα μας, μετά από απόφαση του Συμβουλίου υπουργών Θαλασσίων Μεταφορών της ΕΕ, έχει δοθεί εξαίρεση από τον κανονισμό έως 31 Δεκεμβρίου 2029 για τα ακτοπλοϊκά πλοία που είναι δρομολογημένα σε λιμένες νησιών με λιγότερους από 200.000 κατοίκους.

Το σύστημα εμπορίας ρύπων ETS είναι αυτό που η κάθε ακτοπλοϊκή εταιρεία θα πρέπει να αγοράζει για κάθε τόνο καυσίμου που καίει τη χρηματιστηριακή αξία του διοξειδίου του άνθρακα που εκπέμπει.

Οι ακτοπλόοι εκτιμούν ότι από την καταβολή των δικαιωμάτων ρύπων και από τη μείωση της επιβατικής κίνησης η ακτοπλοΐα θα ζημιωθεί περίπου 420 εκατ. ευρώ κατ’ έτος.

Επίσης, σημειώνεται ότι ενόψει και της εφαρμογής του κανονισμού της ΕΕ από 01/05/2025 fuel you maritime τα πλοία της ακτοπλοΐας θα υποχρεώνονται να καταναλώνουν καύσιμα χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο που είναι και ακριβότερα από το κοινό μαζούτ. Αυτό το γεγονός θα οδηγήσει πολλές ακτοπλοϊκές εταιρείες που δεν χρησιμοποιούν scrubbers στα πλοία τους να αγοράζουν καύσιμα αυξημένα κατά 35%.