Η διευθύνουσα σύμβουλος της αεροπορικής εταιρείας KLM, Μαριάν Ρίντελ, ενθάρρυνε το επιβατικό κοινό να παίρνει το τρένο αντί για το αεροπλάνο για τις μικρές αποστάσεις ώστε να συμβάλλει στη μείωση των εκπομπών άνθρακα. Και ξεκαθάρισε ότι ο κλάδος των αεροπορικών εταιρειών θα πρέπει να σταματήσει να βλέπει τους σιδηροδρόμους ως ανταγωνιστές.
«Εάν έχετε μια καλή εναλλακτική, θα πρέπει πραγματικά να τη χρησιμοποιήσετε», δήλωσε η Ρίντελ σε συνέντευξη που παραχώρησε στους Financial Times. «Εάν αντιμετωπίζουμε σοβαρά την επίτευξη των στόχων της βιωσιμότητας, το τρένο δεν είναι ανταγωνιστής. Πρέπει να συνεργαστούμε» πρόσθεσε.
Η Ρίντελ διαθέτει εμπειρία στον ευρωπαϊκό κλάδο των μέσων σταθερής τροχιάς καθώς από το 2014 ως το 2022, όταν και μετακινήθηκε στην KLM, διετέλεσε κορυφαίο στέλεχος των κρατικών, Ολλανδικών Σιδηροδρόμων (NS).
Στη συνέντευξή της στους FT είπε επίσης ότι η ίδια χρησιμοποιεί το τρένο όταν ταξιδεύει από το Αμστερνταμ, όπου εδρεύει η KLM, στα κεντρικά γραφεία της μητρικής εταιρείας Air France-KLM στο Παρίσι.
Το τελευταίο διάστημα οι κυβερνήσεις στη βόρεια Ευρώπη, όπου το δίκτυο των σιδηροδρόμων είναι ανεπτυγμένο και δεν έχουν να αντιμετωπίσουν τις μετακινήσεις σε πολλά νησιά όπως η Ελλάδα, ωθούν τους πολίτες στη χρήση τρένων υψηλής ταχύτητας αντί για τις πτήσεις μικρών αποστάσεων με στόχο να μειώσουν τις εκπομπές άνθρακα που προκαλούν οι πτήσεις των αεροσκαφών.
Η Air France, που ανήκει στον ίδιο όμιλο με την KLM, σταμάτησε ήδη από το 2020 να εκτελεί εσωτερικά δρομολόγια για τα οποία υπάρχουν εναλλακτικές σιδηροδρομικές συνδέσεις ή δρομολόγια με λεωφορεία που διαρκούν λιγότερο από δυόμισι ώρες. Το αντάλλαγμα από τη γαλλική κυβέρνηση ήταν η στήριξη κατά τη διάρκεια της πανδημίας.
Στη συνέχεια, το γαλλικό κοινοβούλιο θεσμοθέτησε την απαγόρευση των σύντομων πτήσεων και το μέτρο εγκρίθηκε και από την ΕΕ την περασμένη εβδομάδα. Ωστόσο, όπως σημείωσαν οι FT, οι αλλαγές επηρεάζουν εν τέλει μόνο τρία δρομολόγια από το Παρίσι, με τις πτήσεις ανταπόκρισης να εξαιρούνται από τις απαγορεύσεις.
Αλλά και στην Ολλανδία η κυβέρνηση ανακοίνωσε τον Ιούνιο ένα σχέδιο για μείωση των πτήσεων από το αεροδρόμιο Σίπχολ του Αμστερνταμ κατά 440.000 πτήσεις ετησίως, ποσοστό πάνω από 10%. Το αποτέλεσμα θα είναι η σημαντική μείωση των πτήσεων μικρών αποστάσεων.
Η Ρίντελ τάχθηκε υπέρ της ανάπτυξης των σχέσεων της KLM με τους ολλανδικούς σιδηροδρόμους τονίζοντας ότι η εταιρεία της θα παρακινήσει τους πελάτες να μετακινούνται με τρένο από το Αμστερνταμ στις Βρυξέλλες ή στο Παρίσι. Ενώ ο επόμενος στόχος της είναι η διευκόλυνση της αγοράς εισιτηρίων πτήσεων και τρένων σε μία μόνο κράτηση που θα περιλαμβάνει και τη διαχείριση των αποσκευών.
Καθώς λοιπόν η βόρεια Ευρώπη στρέφει τους επιβάτες στα τρένα αντί για το αεροπλάνο για τις σύντομες διαδρομές, στη χώρα μας είναι προφανές ότι δεν μπορεί προς το παρόν να συμβεί κάτι ανάλογο, με μοναδική ίσως εξαίρεση το δρομολόγιο Αθήνα – Θεσσαλονίκη. Το σιδηροδρομικό δίκτυο της Ελλάδας στις περισσότερες περιοχές είναι είτε απαρχαιωμένο, είτε ανύπαρκτο, το ανάγλυφο δεν βοηθάει, ενώ στα νησιά ταξιδεύουμε «με αεροπλάνα και βαπόρια». Αντε και με υδροπλάνα, αν αδειοδοτηθούν κάποτε περισσότερες γραμμές…