Τα ψάρια κοιτούν σαστισμένα τις 13 αλλόκοτες ανθρώπινες φιγούρες και τη φουσκωτή λέμβο που καθισμένη στο βυθό του Ατλαντικού -σε βάθος 15 μέτρων- συνθέτουν το αρχικό από μια σειρά γλυπτών που θα αποτελέσουν το Museo Atlantico, το πρώτο υποθαλάσσιο μουσείο της Ευρώπης.
Πρόκειται για μια σύγχρονη, γλυπτική εκδοχή του πίνακα του γάλλου ρομαντικού ζωγράφου Ζαν Λουί Τεοντόρ Ζερικό «Η σχεδία της Μέδουσας», που αναφέρεται στο ναυάγιο της γαλλικής φρεγάτας «Μέδουσα» το 1818 στις ακτές της Αφρικής.
Μόνο που η «Σχεδία της Λαμπεντούζα» όπως είναι ο τίτλος της, φιλοτεχνημένη από τον βρετανό γλύπτη και φωτογράφο Τζέισον ντεΚάιρες Τέιλορ, έχει για ήρωες πρόσφυγες που αποτόλμησαν το ταξίδι στη Γη της Επαγγελίας, την Ευρώπη, και χάθηκαν για πάντα στα νερά της θάλασσας.
Oπως επισημαίνει η Σούζαν Σμάιλι στον Guardian, τη «Σχεδία της Λαμπεντούζα» θα συντροφέψουν σύντομα και άλλα γλυπτά: ένα ζευγάρι χωρίς πρόσωπο που απαθανατίζεται με μία σέλφι, άνθρωποι κολλημένοι στα κινητά τους, άλλοι που κρατούν iPad ή κάμερες (η λεγόμενη «Γενιά του Instagram»).
Ολοι αυτοί μαζί με τη «Σχεδία» θα είναι σαν να κατευθύνονται προς έναν τοίχο, την παράδοξη πύλη μιας πολιτείας από την οποία δεν θα υπάρχει επιστροφή. Ενα υποθαλάσσιο σιντριβάνι και προβολείς θα συμπληρώνουν αυτό το σκηνικό, που φιλοδοξεί να αποτελέσει ένα επικό σχόλιο για την περιπέτεια του σύγχρονου ανθρώπου.
Αυτή, βέβαια, δεν είναι η πρώτη εγκατάσταση του βρετανού καλλιτέχνη. Η αρχή έγινε το 2006, όταν δημιούργησε τις «Μεταλλαγές», ένα επίσης υποθαλάσσιο σύμπλεγμα με φιγούρες μαθητών στον Κόλπο Μολινιέρ της Γρενάδα, στην Καραϊβική (είναι τόσο εντυπωσιακό, που το περιοδικό National Geographic το κατέταξε στα 25 θαύματα του σύγχρονου κόσμου).
Πέρσι ο 41χρονος Τέιλορ πόντισε στις Μπαχάμες τον «Ωκεάνιο Ατλαντα» του, ένα έργο που ζυγίζει 60 τόνους και θεωρείται το μεγαλύτερο υποθαλάσσιο γλυπτό στον πλανήτη, ενώ μόλις το προηγούμενο καλοκαίρι εγκατέστησε στον Τάμεση, κοντά στο Βρετανικό Κοινοβούλιο την «Ωρα της φυρονεριάς», που παριστάνει τους τέσσερις ιππείς της Αποκάλυψης.
Η μεγαλύτερη όμως εγκατάσταση που έχει δημιουργήσει ποτέ και το μοναδικό μέχρι στιγμής υποθαλάσσιο μουσείο που φέρει την υπογραφή του είναι το Museo Subacuatico de Arte, στα αβαθή του κόλπου του Κανκούν στο Μεξικό. Εδώ βρίσκονται ποντισμένα πάνω από 500 αγάλματα, τα οποία σκάλισαν οι κάτοικοι του κοντινού χωριού Πουέρτο Μορέλος.
Η εγκατάσταση, που ακούει στο όνομα «Σιωπηλή εξέλιξη», συγκεντρώνει πάνω από 800.000 επισκέπτες το χρόνο. Και ο Τέιλορ, ο οποίος δίνει μεγάλη σημασία στη θαλάσσια ζωή η οποία χρόνο με το χρόνο αλλοιώνει και μεταλλάσσει τη γλυπτική του, αφήνοντας πότε ένα κοράλι να αναπτυχθεί στο στέρνο ενός αγάλματος και πότε ένα φύκι να προστεθεί στα μαλλιά κάποιου άλλου, σημειώνει με νόημα: «Ολο αυτό είναι κάπως σαν τις ζωές των ανθρώπων. Κάτι νέο προκύπτει και τις μεταμορφώνει, κάτι άλλο μένει όπως ήταν πριν. Αξαφνα, μια τυχαία εμπειρία ανοίγει εμπρός μας καινούργιους δρόμους για να δούμε και να βιώσουμε τη ζωή μας».