Ενα ταξίδι στο χώρο και στον χρόνο υπόσχονται οι σχεδιαστές της έκθεσης «Ολυμπιακοί Αγώνες 1896: Οι ιστορικές φωτογραφίες του Αλμπερτ Μάγιερ από τις συλλογές του Μουσείου Μπενάκη» που θα παρουσιαστεί από τις 16 Μαΐου ως τις 16 Σεπτεμβρίου στο αεροδρόμιο της Αθήνας και από τις 27 Απριλίου ως τις 30 Νοεμβρίου στo Costa Navarino.
Ο Αλμπερτ Μάγιερ –φωτογράφος της γερμανικής βασιλικής οικογένειας- βρέθηκε στην Αθήνα για τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 1896 ακολουθώντς τη γερμανική αθλητική αποστολή. Ενας φωτογράφος που μπορούμε σήμερα να χαρακτηρίζουμε και εικαστικό, αφού όπως τόνισε η επιμελήτρια της έκθεσης και γνωστή σκηνογράφος Εύα Νάθενα. ο Μάγιερ είχε μια ζωγραφική ματιά κυρίως όσον αφορά στη σύνθεση και την αντίληψη των τόνων.
Δημιούργησε ένα λεύκωμα με 24 φωτογραφίες από τους Αγώνες. Ουσιαστικά ένα δερματόδετο κουτί μέσα στο οποίο υπήρχαν λιτές οι φωτογραφίες και το οποίο δώθηκε ως δώρο στους επισήμους των Αγώνων. Ενα από αυτά βρέθηκε στα χέρια του Γεωργίου Στρέιτ, εγγονός του οποίου ήταν ο Μαρίνος Γερουλάνος. Ετσι οι φωτογραφίες κατέληξαν στο εξαιρετικού πλούτου αρχείου του Μουσείου Μπενάκη και τώρα ανασύρονται για χάρη της έκθεσης.
Για την έκθεση επελέγησαν 22 εκ των 24 φωτογραφιών οι οποίες χωρίζονται ουσιαστικά σε τρεις ενότητες: αυτές όπου οι αθλητές πόζαραν επί τούτου στον φακό του Μάγιερ, κάποιες με γενικές λεπτομέρειες από όσα λάμβαναν χώρο στους Αγώνες και αυτές που «αιχμαλώτιζε» τους αθλητές την ώρα της κίνησης. Και όπως τότε, το 1926 η φωτογραφία ήταν η νέα τέχνη, έτσι και τώρα η τεχνολογία δίνει εργαλεία για πρωτόφαντες εφαρμογές. Η Εύα Νάθενα επέλεξε να δώσει βάθος και κίνηση στις εικόνες κυρίως με τη χρήση zoom in και τις 2,5D φωτογραφίες. Πάντως λέει «αν με ρωτάτε αν είναι 3D, 2,5D ή ψηφιακές φωτογραφίες, εγώ θα σας πω ότι είναι ποιητικές». Στόχος της είναι να ταξιδέψει ο θεατής. Και το καταφέρνει με έναν ιδιαίτερο τρόπο.
Στον εκθεσιακό χώρο του Διεθνούς Αερολιμένα «Ελευθέριος Βενιζέλος» οι επισκέπτες θα έχουν την αίσθηση πως μπαίνουν σε ένα αεροπλάνο. Δεξιά και αριστερά θα υπάρχουν παράθυρα αεροσκάφους που θα φιλοξενούν στατικές εικόνες του Μάγιερ. Ο χώρος θα καταλήγει σε μια εγκατάσταση που μοιάζει με κόκπιτ αεροσκάφους και θα υπάρχουν δύο οθόνες πλάσματος. Εκεί οι 22 εικόνες θα αποκτούν βάθος, κίνηση, έκφραση. Πόδια θα κινούνται, χαμόγελα θα σχηματίζονται, το χέρι ενός δισκοβόλου θα ετοιμάζεται να πάρει θέση ρίψης. Μέσα από το κόκπιτ ο επισκέπτης θα έχει την αίσθηση πως ταξιδεύει στον εκθεσιακό χώρο τoυ Costa Navarino.
Και τι θα συμβαίνει στον προορισμό της Μεσσηνίας; Ο εκθεσιακός χώρος όπου έχουν φιλοξενηθεί σημαντικές εκθέσεις ως τώρα, θα οδηγεί σε ένα κέλυφος που θα φέρει μία οθόνη για κάθε μια από τις 22 φωτογραφίες. Κάθε φωτογραφία θα έχει ένα ειδικό σενάριο που επεξεργάζεται η Εύα Νάθενα με τη δημιουργική της ομάδα, προσέχοντας να μην ξεπεραστεί το μέτρο στις παρεμβάσεις που θα κάνουν προκειμένου να προσδώσουν κίνηση στις εικόνες και να μεταφέρουν τον επισκέπτη στον χώρο και τον χρόνο των θρυλικών Αγώνων του 1896.
Ουσιαστικά η έκθεση αυτή δεν παρουσιάζει απλώς ένα σπουδαίο αθλητικό γεγονός. Παρουσιάζει μια κομβική στιγμή για την ιστορία της χώρας αλλά και του παγκόσμιου αθλητισμού. Ελαβε χώρα την στιγμή που Αθήνα αποκτούσε μια ισχυρή κοινωνική και οικονομική ζωή –όπως επεσήμανε ο Τάσος Σακελλαρόπουλος από το Μουσείο Μπενάκη- και φυσικά ήταν οι πρώτοι αγώνες όπου συμμετείχαν εθνικές αντιπροσωπείες.