Το «Pyxis Ocean» χρησιμοποιεί δύο τεραστίων διαστάσεων άκαμπτα ανεμόπτερα κατασκευασμένα από το ίδιο υλικό με τα πτερύγια των ανεμογεννητριών | BAR Technologies
Επικαιρότητα

Ενα ιστιοφόρο φορτηγό πλοίο κατά της κλιματικής κρίσης

Χρησιμοποιώντας γιγάντια, άκαμπτα πανιά, το σκάφος «Pyxis Ocean» μειώνει αποτελεσματικά τη χρήση καυσίμων και τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα
Protagon Team

Το φορτηγό πλοίο «Pyxis Ocean» προσάρμοσε δύο γιγάντια ανεμόπτερα πανιά σχεδιασμένα στη Βρετανία για δοκιμαστικές διαδρομές έξι μηνών. Τώρα, η εταιρεία ναύλωσης του σκάφους ισχυρίζεται ότι τα δεδομένα των δοκιμών της «υπογραμμίζουν τις δυνατότητες» του ανέμου να μειώσει το αποτύπωμα άνθρακα της ναυτιλιακής βιομηχανίας.

Η κίνηση πλοίων με τη χρήση του ανέμου είναι ένα οικολογικό όνειρο δεκαετιών. Οι ειδικοί που μελέτησαν τα αποτελέσματα των αποστολών του «Pyxis Ocean» τα χαρακτηρίζουν «πολύ ενθαρρυντικά», αλλά επισημαίνουν ότι προς το παρόν μόνο ένας μικρός όγκος του διεθνούς ναυτιλιακού στόλου χρησιμοποιεί την τεχνολογία.

Τα ιστιοφόρα σκάφη πλέουν στους ωκεανούς εδώ και χιλιετίες, αλλά ο τύπος των άκαμπτων πανιών που δοκιμάζονται στο «Pyxis Ocean» είναι πολύ διαφορετικός από εκείνα που παρατηρούνται συνήθως σε αιολικά πλοία, όπως επισημαίνει δημοσίευμα του BBC.

Κατασκευασμένα από το ίδιο υλικό με τα πτερύγια των ανεμογεννητριών, τα ιστία του συγκεκριμένου σκάφους παραμένουν κατεβασμένα μέσω αναδίπλωσης όταν αυτό ελλιμενίζεται και ανοίγουν τα 37,5 μέτρα τους στην ανοιχτή θάλασσα. Τα πανιά τοποθετήθηκαν στο πλοίο στη Σαγκάη, από όπου απέπλευσε για τις δοκιμές του τον Αύγουστο του 2023.

Το «Pyxis Ocean» πέρασε έξι μήνες ταξιδεύοντας στον Ινδικό και στον Ειρηνικό Ωκεανό, καθώς και στον Βόρειο και Νότιο Ατλαντικό. Κατά τη διάρκεια των ταξιδιών του το σκάφος χρησιμοποιούσε κατά μέσο όρο τρεις τόνους λιγότερα καύσιμα κάθε μέρα, που ισοδυναμεί με ποσότητα εξοικονόμησης διοξειδίου του άνθρακα ύψους 11,2 τόνων.

Σύμφωνα με τους ειδικούς, αν το πλοίο επαναλάβει τις διαδρομές του για έναν χρόνο, η αποφυγή μόλυνσης του περιβάλλοντος θα ισοδυναμούσε με τη μόνιμη απόσυρση 480 αυτοκινήτων από τους δρόμους. Η εξοικονόμηση αυτή, βέβαια, είναι συγκριτικά ελάχιστη για τη ναυτιλιακή βιομηχανία στο σύνολό της.

Τα τεραστίων διαστάσεων πανιά που χρησιμοποιεί το «Pyxis Ocean» ώστε να κινείται με λιγότερα καύσιμα (BAR Technologies)

Η διεθνής ναυτιλία εκτιμάται ότι είναι υπεύθυνη για 837 εκατ. τόνους διοξειδίου του άνθρακα ετησίως – 2,1% επί των συνολικών παγκόσμιων εκπομπών. Αλλά τα αποτελέσματα των δοκιμών του «Pyxis Ocean» είναι ενθαρρυντικά. Η εταιρεία ναύλωσης του πλοίου, Cargill, πιστεύει ότι η τεχνολογία μπορεί μελλοντικά να βοηθήσει στην επίτευξη του στόχου για μεσομακροπρόθεσμη απαλλαγή της ναυτιλίας από τις ανθρακούχες εκπομπές.

Η εταιρεία ανακοίνωσε ότι «συνεργάζεται» με περισσότερα από 250 λιμάνια σε όλον τον κόσμο για να βρει τρόπους ώστε να ελλιμενιστούν τα πλοία που διαθέτουν τα καινοτόμα πανιά. Η BAR Technologies, η βρετανική εταιρία που σχεδίασε τα πανιά, ανακοίνωσε ότι σύντομα θα είναι σε θέση να τοποθετήσει σε κάθε σκάφος τρία αντί για δύο, αυξάνοντας έτσι την εξοικονόμηση των καυσίμων τους και των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα.

Σημαντικό είναι το γεγονός ότι τα νέα πανιά τοποθετήθηκαν σε ανακαινισμένο και όχι σε ολοκαίνουργιο σκάφος, καθώς θα χρειαστούν δεκαετίες μέχρι να παραδοθούν νέα πλοία, απαλλαγμένα από τις ανθρακούχες εκπομπές. Ακόμη και σήμερα τα ναυπηγεία παγκοσμίως είναι γεμάτα παραγγελίες, και οι χρόνοι παράδοσης είναι κατά μέσο όρο τριάμισι χρόνια.

Πολλές κατασκευαστικές εταιρείες εξερευνούν εναλλακτικές τεχνολογίες εξοικονόμησης ενέργειας, όπως τα μοτέρ Φλέτνερ – ένα σύστημα περιστρεφόμενων κυλίνδρων που σχεδιάστηκε για πρώτη φορά πριν από 100 χρόνια, και την τελευταία πενταετία απολαμβάνει μια μίνι αναγέννηση.

Ωστόσο, η χρήση του κινητήριου ανέμου παραμένει προς το παρόν σταγόνα στον ωκεανό, καθώς από τα 114.00 πλοία που διαθέτει ή έχει παραγγείλει η διεθνής εμπορική ναυτιλία, μόλις 100 διαθέτουν αιολική τεχνολογία κίνησης. Αλλά η επιτυχής δοκιμή των καινοτόμων ανεμόπτερων πανιών συνιστά μια αρχή στις προσπάθειες του διεθνούς ναυτιλιακού κλάδου να συνεισφέρει στην καταπολέμηση της κλιματικής κρίσης.