Ο Σαλβαδόρ Νταλί στο στούντιο του στο Πορτ Λίγκατ, με τον πίνακα του 1951 «Ο Χριστός του Αγίου Ιωάννη του Σταυρού» | Daniel Farson/Picture Post/Hulton Archive/Getty Images
Επικαιρότητα

Εμβληματικός πίνακας του Νταλί επιστρέφει στην Ισπανία

Ο «Χριστός του Αγίου Ιωάννη του Σταυρού», ο πιο διάσημος θρησκευτικός πίνακας του σουρεαλιστή ζωγράφου, επιστρέφει από τη Γλασκόβη στη γενέτειρά του για πρώτη φορά από το 1952, στο πλαίσιο μιας ιστορικής έκθεσης
Protagon Team

Ο θρησκευτικός πίνακας του Σαλβαντόρ Νταλί «Ο Χριστός του Αγίου Ιωάννη του Σταυρού», μια ασυνήθιστη απεικόνιση της Σταύρωσης από ψηλά, θα εκτεθεί για πρώτη φορά στη γενέτειρά του, την πόλη Φιγκέρες της Ισπανίας, από τον Νοέμβριο έως τα τέλη Απριλίου.

Σύμφωνα με τους Times του Λονδίνου, η παρουσίαση του έργου στη Φιγκέρες, που ήταν προγραμματισμένη για το 2020 αλλά καθυστέρησε εξαιτίας της πανδημίας, κατέστη δυνατή μετά από συμφωνία μεταξύ του ιδρύματος του καλλιτέχνη και του δημοτικού συμβουλίου της Γλασκόβης, στο οποίο ανήκει.

Ο πίνακας θα εκτεθεί στο Κέντρο Σπουδών Νταλί του γιγάντιου Θεάτρου και Μουσείου Νταλί, με την κορυφή των τεράστιων αυγών, όπου ο σουρεαλιστής καλλιτέχνης θάφτηκε κάτω από μια θεατρική σκηνή μετά τον θάνατό του, το 1989.

Η έκθεση θα περιστρέφεται γύρω από τη ζωγραφική και τη μυστηριώδη δημιουργική διαδικασία της. «Θα είναι μια ανασύνθεση της ιστορίας αυτού του σπουδαίου πίνακα. Πολλά πράγματα είναι ήδη γνωστά. Κάποια είναι άνευ προηγουμένου» λέει στην εφημερίδα El País η Μονσερά Αγκουέρ, διευθύντρια του μουσείου. «Πιστεύω ότι η έκθεση θα είναι σαν εκείνα τα καλά ντοκιμαντέρ, όπου μόνο όταν τακτοποιηθούν όλα τα στοιχεία καταλαβαίνουμε την ιστορία σε βάθος» συμπληρώνει η Αγκουέρ.

Εμπνευσμένος από έναν πίνακα της Σταύρωσης που αποδίδεται στον Αγιο Ιωάννη του Σταυρού, έναν ισπανό μυστικιστή του 16ου αιώνα, ο πίνακας απεικονίζει τον Χριστό στον Σταυρό, να επιπλέει πάνω από τον κόλπο του Πορτ Γιγκά, μια βάρκα, έναν ψαρά και ένα σκηνικό που αντιπροσωπεύει τη Θάλασσα της Γαλιλαίας.

Ο πίνακας απεικονίζει τον Χριστό στον Σταυρό πάνω από το Πορτ Γιγκά, με φόντο τη Θάλασσα της Γαλιλαίας (KELVINGROVE ART GALLERY AND MUSEUM)

Ο Νταλί έγραψε ότι είδε ένα «κοσμικό όνειρο» στο οποίο η εικόνα αντιπροσώπευε τον «πυρήνα του ατόμου» και την ενότητα του σύμπαντος – μια νύξη στην πλατωνική σκέψη. Η Αγκουέρ εξηγεί: «Ο “Χριστός” είναι το έργο που συνδέει δύο δημιουργικές περιόδους του Νταλί και ταυτόχρονα χρησιμεύει ως μετάβαση από τη μία στην άλλη».

Ο πίνακας αυτός βοήθησε τον καλλιτέχνη να αποκτήσει φήμη στην Ισπανία. Η Αγκουέρ προσθέτει ότι με τα έργα του πάνω σε θρησκευτικά θέματα ο Νταλί επεδίωκε επίσης να γίνει δεκτός από τον Πάπα – μια ιδιοτροπία που τον χαρακτήριζε εκείνη τη χρονική περίοδο.

Οι ισπανοί κριτικοί της εποχής του επιτέθηκαν στο έργο, χαρακτηρίζοντάς το «μη θρησκευτικό», επειδή ο Χριστός εμφανίζεται χωρίς αγκάθινο στεφάνι, καρφιά και πληγή στα πλευρά του. Ο Νταλί δημιούργησε τον πίνακα, αξίας 70 εκατ. ευρώ σήμερα, το καλοκαίρι του 1951 στο Πορτ Γιγκά της Καταλανίας.

Η αγορά του από τη Γλασκόβη το επόμενο έτος προκάλεσε δημόσια κατακραυγή στη Βρετανία, καθώς πολλοί πίστευαν ότι το κόστος των 9.500 ευρώ (σε σημερινή αντιστοιχία) ήταν πολύ υψηλό. Το έργο είναι πλέον το πιο λαμπρό αστέρι στην Πινακοθήκη και Μουσείο Τέχνης Κέλβινγκροουβ της Γλασκόβης.

Η σκοτσέζικη μεγαλούπολη έχει κερδίσει δεκάδες χιλιάδες ευρώ από αυτόν όλα αυτά τα χρόνια, μέσω των δικαιωμάτων επί της πνευματικής ιδιοκτησίας του.