Ένα πολύβουο και φιλόδοξο πλήθος έδωσε την Τετάρτη το απόγευµα ραντεβού στο χώρο του Impact Hub Athens, για την τελετή απονοµής του Social Impact Award 2014. Πρόκειται για ένα ευρωπαϊκό πρόγραµµα, το οποίο διοργανώθηκε για πρώτη φορά στη χώρα µας, µε στόχο να τονώσει τη νεανική κοινωνική επιχειρηµατικότητα, να εκπαιδεύσει, να καθοδηγήσει, να συµβουλεύσει και να προετοιµάσει τους νέους που θέλουν να ξεκινήσουν τη δική τους κοινωνική επιχείρηση, µέσα από εκπαιδευτικά σεµινάρια, διαγωνισµούς και τελικά υλοποίηση των τριών δράσεων που θα ξεχωρίσουν.
Το πρόγραµµα ξεκίνησε τον Φεβρουάριο µε 7 εκπαιδευτικά σεµινάρια, συνέχισε µε ένα διαγωνισµό κοινωνικής επιχειρηµατικότητας όπου 12 οµάδες πέρασαν στην τελική φάση.
Τρεις από αυτές βραβεύτηκαν µε σκοπό να υλοποιηθούν, µέσα από µία διαδικασία επιλογής από κριτική επιτροπή και ανοιχτή παγκόσµια διαδικτυακή ψηφοφορία. Το κάθε βραβείο περιλαµβάνει 3.000 ευρώ ως seed funding και εξάµηνη φιλοξενία στο χώρο του Impact Hub Athens όπου οι νικητές θα έχουν την ευκαιρία να αναπτύξουν και να εξελίξουν την ιδέα τους, ώστε να µπορέσει να εφαρµοστεί. Τα βραβεία δίνουν, επίσης, πρόσβαση στο παγκόσµιο δίκτυο του Impact Hub, και εξασφαλίζουν τη συµµετοχή των νικητών στο Ευρωπαϊκό συνέδριο του Social Impact Award που θα γίνει τον Ιούνιο, όπου θα παραβρεθούν όλοι οι νικητές του SΙΑ της κάθε χώρας.
Το Impact Hub είναι το πρώτο παγκόσµιο δίκτυο κοινωνικής καινοτοµίας, αποτελούµενο από 8.000 επιχειρηµατίες από 60 διαφορετικές πόλεις του κόσµου. Πρόκειται για ανθρώπους που µέσα από τη συνεργατικότητα παίρνουν βιώσιµες και υπεύθυνες πρωτοβουλίες. Στο πλαίσιο των δραστηριοτήτων του Impact Hub, υλοποιούνται εκπαιδευτικά, υποστηρικτικά και επενδυτικά προγράµµατα που απευθύνονται σε καινοτόµες επιχειρηµατικές πρωτοβουλίες ή οργανισµούς, µε σκοπό να τις βοηθήσουν να αναπτυχθούν. Και όπως χαρακτηριστικά λέει η Σόφη Λάµπρου, εκ των ιδρυτών του Impact Hub της Αθήνας, «είναι ο πιο αποτελεσµατικός τρόπος για να χακάρεις το σύστηµα».
Ο χώρος της νεοφυούς επιχειρηµατικότητας και των startups αρχίζει να κάνει αισθητή την παρουσία του τα τελευταία δύο περίπου χρόνια και στη χώρα µας. Το τελευταίο διάστηµα, η κρίση έχει ωθήσει πολλούς νέους ανθρώπους να δηµιουργήσουν επιχειρήσεις που παράγουν λύσεις στα προβλήµατα που αντιµετωπίζει η κοινωνία. Ο όρος «κοινωνική επιχειρηµατικότητα» είναι ακόµη αρκετά ευρύς, µιας και τώρα δηµιουργούνται οι πρώτες υπηρεσίες και προϊόντα, όχι µόνο στην Ελλάδα αλλά και πανευρωπαϊκά.
Σύµφωνα µε την Αλεξία Βασδέκη, Project Manager του Social Impact Award, η κοινωνική επιχειρηµατικότητα βρίσκεται σε πολύ πρώιµο στάδιο, αλλά υπάρχει πολύ µεγαλο περιθώριο ανάπτυξης. Αν υποστηριχθεί και χρησιµοποιηθεί µε τον κατάλληλο τρόπο, τότε µπορεί να µετεξελιχθεί σε ένα πολύ χρησιµο εργαλείο. Όχι µόνο επειδή δηµιουργεί θέσεις εργασίας, αλλά κυρίως για τον κοινωνικό της αντίκτυπο. «Πέρα από το να είσαι βιώσιµος, πρέπει να είσαι και ένας υπεύθυνος φορέας αλλαγής», τόνισε ο Δηµήτρης Κοκκινάκης, συνιδρητής του Impact Hub Athens, κατά την παρουσίαση των βραβευµένων οµάδων.
Τι είδους επιχείρηση είναι όµως «κοινωνική»; Ενδιαφέρον είναι το παράδειγµα µίας κοπέλας από την Πράγα, η οποία αφού έλαβε το Social Impact Award, βρήκε 6 άστεγους ανθρώπους, τους εκπαίδευσε και τους έκανε ξεναγούς. Αυτή η οµάδα δηµιούργησε το Pragulic, όπου µέσα σε ένα χρόνο διοργάνωσε περισσότερα από 14.000 tours, και είναι πλέον µία επιχείρηση που εξαπλώνεται.
Οι 3 οµάδες που βραβεύτηκαν µε το Social Impact Award 2014 είναι το Blood-e, το Filisia και το Ownfunding.