Ετοιμάζεσαι για ταξίδι, από την Αθήνα στα Γιάννενα ή από την Πάτρα στα Γιάννενα και τούμπαλιν. Αφού έχεις κλείσει τις βαλίτσες, έχεις μπει στο αυτοκίνητο κι έχεις δεθεί με τη ζώνη, δεν ξεχνάς τις… δεήσεις προς τον ύψιστο για να φτάσεις ασφαλής, εσύ και οι συνεπιβάτες σου. Το τμήμα Αντίρριο – Ιωάννινα, παραμένει από τους πιο επικίνδυνους δρόμους της Ευρώπης. Έλλειψη ολοκληρωμένων κόμβων, απουσία σωστού φωτισμού και κατάλληλης οδοσήμανσης, άσφαλτος φθαρμένη και με λακκούβες.
Η στενότητα του δρόμου και η ελεύθερη πρόσβαση αγροτικών αυτοκινήτων τον καθιστούν πολύ επικίνδυνο. Παράλληλα, η εναλλαγή τμημάτων κλειστού αυτοκινητοδρόμου και κακής κατάστασης εθνικής οδού αναγκάζει τους οδηγούς να αλλάζουν συνεχώς ταχύτητα. Κανείς δε μπορεί να ξεχάσει εκείνον τον Αύγουστο του 2013, που λόγω πολύνεκρου δυστυχήματος που σημειώθηκε στο δρόμο «καρμανιόλα», ξεκληρίστηκαν τρεις οικογένειες… Και πόσες άλλες, ακόμη. Ο κίνδυνος παραμονεύει λοιπόν και καθιστά επιτακτική την ανάγκη ολοκλήρωσης της Ιόνιας Οδού. Από τα βασικότερα προβλήματα όλα αυτά τα χρόνια, οι απαλλοτριώσεις, ωστόσο φαίνεται ότι κάτι κινείται, τουλάχιστον στο «δικό μας» κομμάτι.
Αισιοδοξία για την απεμπλοκή του αυτοκινητόδρομου, από τον «σκόπελο» αυτό, που αγγίζει και όλα τα μεγάλα έργα στη χώρα μας, δημιουργεί ο προσδιορισμός προσωρινής τιμής μονάδος αποζημίωσης των ακινήτων που απαλλοτριώθηκαν αναγκαστικά από το Ελληνικό Δημόσιο. Μέσω αίτησης του Ελληνικού Δημοσίου λοιπόν, ειδοποιούνται οι ιδιοκτήτες ακινήτων, έκτασης συνολικού εμβαδού 159.263,04 τ.μ., που βρίσκεται στο Τμήμα Φιλιππιάδα-Εγνατία του Δυτικού Άξονα, από τη χιλιομετρική θέση 186 + 640,00 έως τη χιλιομετρική θέση 187 + 371, συνολικού εμβαδού 159.263,04 τ.μ., που εντάσσεται στην Ιόνια Οδό, να βρεθούν ενώπιον του Μονομελούς Εφετείου Ιωαννίνων, στις 2 Δεκεμβρίου.
Η αναγκαστική απαλλοτρίωση, που κηρύχθηκε για λόγους δημόσιας ωφέλειας, με απόφαση του Υπουργού Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων και δημοσιεύτηκε στο ΦΕΚ, αφορά στο έργο της διάνοιξης του νέου αυτοκινητόδρομου στην περιοχή των Δημοτικών Διαμερισμάτων Επισκοπικού και Σερβιανών της Δημοτικής Ενότητας του Αγίου Δημητρίου του Δήμου Δωδώνης. Να υπενθυμίσουμε, ότι πριν από ένα χρόνο, ο Περιφερειάρχης Ηπείρου, είχε κρούσει των κώδωνα του κινδύνου για το συγκεκριμένο κομμάτι, σημειώνοντας ότι αντιμετωπίζει μεγάλα προβλήματα, λόγω των απαλλοτριώσεων. «Υπάρχουν περιοχές όπου, παρότι το ποσό της απαλλοτρίωσης έχει κατατεθεί στο Παρακαταθηκών και Δανείων, οι ιδιοκτήτες με διάφορα τερτίπια καθυστερούν και δεν αποδίδουν την έκταση», είχε πει.
Παρότι έχει περάσει ένα πολύ μεγάλο διάστημα από τότε, με ραγδαίες εξελίξεις σε πολιτικοοικονομικό επίπεδο, το αρμόδιο υπουργείο, μετά από καθυστερήσεις και παλινωδίες, φαίνεται ότι έχει πάρει στα σοβαρά το θέμα της ολοκλήρωσης των μεγάλων αυτοκινητοδρόμων, μεταξύ των οποίων και η Ιόνια Οδός, η οποία μετά τη νέα παράταση, αναμένεται να ολοκληρωθεί έως το Μάρτιο του 2017. Γι’ αυτό το λόγο, ασκεί πιέσεις, ώστε να μην υπάρξουν άλλες αναβολές στις δικαστικές διαμάχες που έχουν προκύψει και επιπλέον προβλήματα, αφού οι περισσότερες περιπτώσεις, αφορούν στην αλλαγή της χάραξης του αυτοκινητοδρόμου.
Σε τοπικό επίπεδο, ξεπερνώντας το μεγάλο «αγκάθι» των απαλλοτριώσεων που αφορά κυρίως σε αγροτεμάχια ιδιωτών στη σύνδεση με την Εγνατία, αλλά και το στρατόπεδο στο Αβγό, οι εργασίες θα «τρέξουν» άμεσα, με αποτέλεσμα να δοθούν στο μέλλον βέβαια, μεγάλα τμήματα στην κυκλοφορία, τα οποία θα αποτελέσουν «ανάσα» για τους οδηγούς και θα κάνουν το ταξίδι Γιάννενα – Αθήνα, γρηγορότερο και ασφαλέστερο. Αξίζει να σημειωθεί, ότι οι εκκρεμότητες στις απαλλοτριώσεις, τόσο στην Ιόνια Οδό όσο και στον Ε65, είχαν εγκαίρως υποδειχθεί από τις υπηρεσίες.
Ωστόσο, κατά την επανεκκίνηση των έργων στα τέλη του 2013 δεν είχε συντελεστεί περίπου το 15%-17% των απαλλοτριώσεων και οι αντίστοιχες αρχαιολογικές έρευνες στην Ιόνια Οδό. Χαρακτηριστικό των χρόνων που απαιτούνται είναι ότι τρεις μικρές παραλλαγές στη χάραξη της Ιόνιας Οδού, που εγκρίθηκαν από το Δημόσιο το 2010 (Βασιλική, Εύηνος, κόμβος Αντιρρίου), αδειοδοτήθηκαν περιβαλλοντικά την άνοιξη του… 2013.