Τι εμπειρία κι αυτή. Να βγαίνεις από τον κυκεώνα των προβλημάτων και της άχρηστης πληροφορίας και να καταλήγεις στην Ελευσίνα. Και στη γαλήνη του αρχαιολογικού χώρου να σε «περιμένουν» δύο σημαντικές προσωπικότητες: η Μαρία Φαραντούρη και η Λένα Πλάτωνος. Και η παράσταση «Μυστήριο 81_Των Σιωπηλών Σπαράγματα».
Ο άνθρωπος στον οποίο οφείλεται η συνάντηση είναι ο φιλόλογος Θάνος Τσακνάκης που συγκέντρωσε σπαράγματα από ποιήματα γυναικών της αρχαιότητας, τα γιάτρεψε και τα ανθολόγησε στο βιβλίο «Των σιωπηλών σπαράγματα» (εκδ. Το Ροδακιό, 2021).
Οταν βγαίνει στη σκηνή η Μαρία Φαραντούρη νιώθεις δέος, σεβασμό και αγάπη. Και περιμένεις να ακούσεις τη φωνή. Και είναι εκεί. Οπως πάντα. Ιδια και καλύτερη, όπως τότε.
Οταν ακούς τις νότες της Πλάτωνος, η συγκίνηση συνδυάζεται με το αίσθημα που μεταφέρει πάντοτε η μουσική της, από το ξεκίνημα: αυτό είναι κάτι καινούργιο που όμοιό του δεν υπάρχει.
Η πρωτοπόρος της ηλεκτρονικής και έντεχνης μουσικής αξιοποίησε μεγάλη ποικιλία μουσικών ειδών. Οσο κι αν κανείς μπορεί να μην το περιμένει, η φωνή της Μαρίας Φαραντούρη ταίριαξε απόλυτα με τους ήχους της Πλάτωνος και το αποτέλεσμα σε χτυπάει κατακούτελα. Σαν κάτι νέο αλλά και τόσο γνώριμο. Ο στόχος των δημιουργών είναι τα τραγούδια να κυκλοφορήσουν σε άλμπουμ. Οι ακροατές τους θα έλεγαν: είναι απαραίτητο να συμβεί.
Οι λυρικές προσωπογραφίες των ποιητριών που εμπνεύστηκε ο Θάνος Τσακνάκης και έγιναν τραγούδια με τη μουσική της Πλάτωνος και τη φωνή της Φαραντούρη, βασίζονται σε πληροφορίες για τον βίο των ποιητριών.
«Η ιδέα να πάρουν τη μορφή τραγουδιών συνοδευμένων από σύντομες αφηγήσεις του βίου τους μου χαρίστηκε από την καθοριστική παρουσία της Μαρίας Φαραντούρη. Με την αρχέγονη φωνή της και την οικουμενική της διάσταση είναι η μόνη που θα πραγμάτωνε έναν τέτοιο σκοπό. Ετσι, οι λυρικές μου πρόζες και οι αποδόσεις των ποιημάτων γράφτηκαν με τη μορφή της διαρκώς κατά νου» σημειώνει ο φιλόλογος στον πρόλογο του βιβλίου του.
«Μοιραία οδηγήθηκα για τη μουσική σύνθεση στη Λένα Πλάτωνος. Τη θεωρώ φυσική συγγενή των ποιητριών. Μελοποίησε τα κείμενα με το μοναδικό της πάθος κι έγινε το όχημα που μετέφερε τις ποιήτριες δυναμικά στο παρόν, χαρίζοντας στους στίχους τους την επί αιώνες λησμονημένη αυταξία τους» αναφέρει για το νέο, εξαιρετικό έργο της Πλάτωνος.
Οσοι βρέθηκαν στην Ελευσίνα στις 13 και 14 Ιουλίου παρακολούθησαν την πρώτη ολοκληρωμένη παρουσίαση της παράστασης «Μυστήριο 81_Των Σιωπηλών Σπαράγματα». Πρόκειται για ένα μυστικιστικό οπτικό ακρόαμα, σύμφωνα με τον σημαντικό σκηνοθέτη Μιχαήλ Μαρμαρινό που είχε την επιμέλεια και την προλόγισε.
Και η αλήθεια είναι ότι στην Ελευσίνα τελέστηκε ένα μυστήριο υπό το φως της πανσελήνου, με οδηγό τα λόγια και τα αισθήματα που μετέφεραν οι ποιητικές φωνές σπουδαίων γυναικών της Αρχαιότητας: Ηριννα, Ανύτη, Νοσσίς, Κόριννα, Πράξιλλα, Τελέσιλλα, Μοιρώ και Διοφύλη, οι ξεματιάστρες, αλλά και η Σαπφώ.
Μέσα από τη χορογραφία του διευθυντή της Κρατικής Σχολής Ορχηστικής Τέχνης (ΚΣΟΤ) Δάφνι Κόκκινου, οι ποιήτριες της αρχαιότητας αισθητοποιήθηκαν με τρόπο διακριτικό, σαν να ζωντάνεψαν στα μάτια των θεατών από την Μαρία Καμπανού, την Εβίνη Παντελάκη και την Ναταλία Καλογεροπούλου.
Την παράσταση διοργάνωσε η 2023 Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης, καλλιτεχνικός διευθυντής της οποίας είναι ο Μιχαήλ Μαρμαρινός.