Ηλεκτρικά αυτοκίνητα φορτίζονται σε έκθεση στη Ρώμη | REUTERS/Guglielmo Mangiapane
Επικαιρότητα

ΕΕ: Τέλος στα αυτοκίνητα με κινητήρες εσωτερικής καύσης έως το 2035

Ως «ιστορική» χαιρετίζει η Κομισιόν τη συμφωνία ανάμεσα στο Ευρωκοινοβούλιο και το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο, η οποία διασφαλίζει ότι όλα τα νέα οχήματα που ταξινομούνται στην Ευρώπη θα έχουν μηδενικές εκπομπές
Protagon Team

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή χαιρετίζει τη συμφωνία που επιτεύχθηκε την Πέμπτη ανάμεσα στο Ευρωκοινοβούλιο και το Συμβούλιο της Ευρώπης, η οποία διασφαλίζει ότι όλα τα νέα αυτοκίνητα και φορτηγά που ταξινομούνται στην Ευρώπη θα έχουν μηδενικές εκπομπές έως το 2035.

Ως ενδιάμεσο βήμα προς τις μηδενικές εκπομπές, τα νέα πρότυπα CO2 θα απαιτούν επίσης οι μέσες εκπομπές στα νέα αυτοκίνητα να μειωθούν κατά 55% έως το 2030 και στα νέα φορτηγά κατά 50% έως το 2030.

Ετσι, από την 1η Ιανουαρίου 2035 θα επιτρέπεται να πωλούνται εντός της ΕΕ αποκλειστικά μηδενικών ρύπων οχήματα, είτε ηλεκτρικά (BEV), είτε υδρογόνου.

Αυτή η συμφωνία σηματοδοτεί το πρώτο βήμα για την έγκριση των νομοθετικών προτάσεων «Fit for 55» που υποβλήθηκαν από την Επιτροπή τον Ιούλιο του 2021 και αποδεικνύεται πριν από την COP27 η εσωτερική εφαρμογή της ΕΕ των διεθνών δεσμεύσεών της για το κλίμα.

Η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν εξέφρασε την ικανοποίησή της για το «κρίσιμο ορόσημο» αυτό όσον αφορά τις φιλοδοξίες της ΕΕ για το κλίμα, συμφωνία που θα «ενισχύσει την καινοτομία και την ευρωπαϊκή βιομηχανική και τεχνολογική ηγετική θέση».

Ο εκτελεστικός αντιπρόεδρος για την Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία, Φρανς Τίμερμανς, δήλωσε:

«Η συμφωνία στέλνει ένα ισχυρό μήνυμα στη βιομηχανία και στους καταναλωτές: η Ευρώπη αγκαλιάζει τη στροφή προς την κινητικότητα με μηδενικές εκπομπές. Οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες αποδεικνύουν ήδη ότι είναι έτοιμες, με τα αυξανόμενα και όλο και πιο προσιτά ηλεκτρικά αυτοκίνητα να έρχονται στην αγορά. Η ταχύτητα με την οποία συνέβη αυτή η αλλαγή τα τελευταία χρόνια είναι αξιοσημείωτη. Δεν είναι περίεργο ότι αυτό το άρθρο είναι το πρώτο σε ολόκληρο το πακέτο Fit for 55 όπου τα κράτη-μέλη και το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο έχουν καταλήξει σε μια τελική συμφωνία.

Αυτό το σαφές μήνυμα προς τους κατασκευαστές και τους πολίτες θα επιταχύνει την παραγωγή και την πώληση οχημάτων χαμηλών και μηδενικών εκπομπών και θα θέσει τις οδικές μεταφορές σε σταθερή πορεία προς την κλιματική ουδετερότητα έως το 2050.

Η νέα νομοθεσία θα καταστήσει το σύστημα μεταφορών της ΕΕ πιο βιώσιμο, θα παρέχει καθαρότερο αέρα για τους Ευρωπαίους και σηματοδοτεί ένα σημαντικό βήμα για την υλοποίηση της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας.

Δείχνει ξεκάθαρα τη δέσμευση της ΕΕ να επιτύχει τους κλιματικούς στόχους της και δείχνει ότι ο επιθετικός πόλεμος της Ρωσίας στην Ουκρανία δεν επιβραδύνει τη μετάβασή μας στην καθαρή ενέργεια, αλλά μάλλον επιταχύνει το έργο μας και μας κάνει να προοδεύσουμε γρηγορότερα για να γίνουμε η πρώτη κλιματικά ουδέτερη ήπειρος στον κόσμο έως το 2050».

Η προσωρινή συμφωνία απαιτεί πλέον επίσημη έγκριση από το Ευρωκοινοβούλιο και το Συμβούλιο της Ευρώπης. Μόλις ολοκληρωθεί αυτή η διαδικασία, η νέα νομοθεσία θα δημοσιευθεί στην Επίσημη Εφημερίδα της ΕΕ και θα τεθεί σε ισχύ.

Ιστορικό

Η αναθεώρηση των προτύπων εκπομπών CO2 για αυτοκίνητα και φορτηγά είναι μία από τις προτάσεις «Fit for 55» που παρουσίασε η Επιτροπή τον Ιούλιο του 2021 για να καταστήσει τις πολιτικές της ΕΕ για το κλίμα, την ενέργεια, τη χρήση γης, τις μεταφορές και τη φορολογία κατάλληλες για τη μείωση των καθαρών εκπομπών αερίων θερμοκηπίου κατά τουλάχιστον 55% έως το 2030, σε σύγκριση με τα επίπεδα του 1990.

Η επίτευξη αυτών των μειώσεων εκπομπών την επόμενη δεκαετία είναι ζωτικής σημασίας για να γίνει η Ευρώπη η πρώτη κλιματικά ουδέτερη ήπειρος στον κόσμο έως το 2050 και να γίνει πραγματικότητα η Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία.

Τα νομοθετικά εργαλεία έχουν τεθεί για να επιτύχουν τους στόχους που έχουν συμφωνηθεί στο Ευρωπαϊκό Δίκαιο για το Κλίμα και να μεταμορφώσουν θεμελιωδώς την οικονομία και την κοινωνία «για ένα δίκαιο, πράσινο και ευημερούν μέλλον».