Drones του Στρατού ξεκίνησαν την Τρίτη τη χαρτογράφηση της περιοχής όπου συνετρίβη το βράδυ του Σαββάτου το Αντόνοφ-12, στους Αντιφιλίππους Καβάλας, ώστε να εντοπιστούν βλήματα από το φορτίο του που έχουν διασκορπιστεί ακόμη σε ακτίνα 500 και πλέον μέτρων στα γύρω χωράφια.
Η επιχείρηση εντοπισμού και περισυλλογής των διάσπαρτων πυρομαχικών θα διαρκέσει πάνω από έναν μήνα, την ώρα που οι αγρότες της περιοχής ζητούν να επιστρέψουν στα χωράφια για να βγάλουν τα προς το ζην. Στην επιχείρηση συμμετέχουν πέντε ομάδες του Τάγματος Ναρκοπεδίου Ξηράς με 36 άτομα, τα οποία θα σαρώσουν -με την υποστήριξη των drones- μία έκταση 1.000 στρεμμάτων.
Από τον δήμο Παγγαίου εξεδόθη εν τω μεταξύ επείγουσα ανακοίνωση στην οποια αναφέρονται τα εξής :
«Επείγουσα Ανακοίνωση Προσοχή !!!!Όσοι πολίτες αγρότες κινούνται στην περιοχή γύρω από το αεροπορικό δυστύχημα και εντοπίσουν τα παρακάτω πυρομαχικά να ΕΙΔΟΠΟΙΗΣΟΥΝ ΑΜΕΣΩΣ τον Δήμο Παγγαιου, τηλ επικοινωνίας 693 6108070 ή την Ελληνική Αστυνομία !!!»
Σε διπλωματικό επίπεδο η Αθήνα προέβη σε διάβημα διαμαρτυρίας τόσο προς το Βελιγράδι, διά του πρεσβευτή Γιώργου Διακοφωτάκη, όσο και στον ουκρανό πρεσβευτή στην Αθήνα διά του γενικού γραμματέα του υπουργείου Εξωτερικών, Θεμιστοκλή Δεμίρη.
Παρά το διπλό διάβημα πάντως, στον ΣΥΡΙΖΑ έκριναν σκόπιμο να σπεύσουν σε μικρομματική εκμετάλλευση (ακόμη και) του αεροπορικού δυστυχήματος στην Καβάλα, επαναλαμβάνοντας την αντίθεσή τους στην αποστολή στρατιωτικού υλικού στην Ουκρανία.
Ετσι σε μία βιαστική σύνδεση του φορτίου του Αντόνοφ που απογειώθηκε από τη Σερβία -χώρα μη μέλος του ΝΑΤΟ- με τη στρατιωτική βοήθεια που δίδεται από μία σειρά χωρών στο Κίεβο, η Κουμουνδούρου χαρακτηρίζει αδιανόητο «η Ελλάδα να διακινδυνεύει (σ.σ. άραγε τι) στέλνοντας όπλα στην Ουκρανία και αυτά να είναι πιθανό να καταλήγουν μαζί με άλλων χωρών στη μαύρη αγορά».
Αναπάντητα ερωτήματα
Σε κάθε περίπτωση τα ερωτήματα για το μοιραίο Αντόνοφ (Αn-12BK) της ουκρανικής εταιρείας Aviation Company Meridian, το φορτίο (11.5 τόνοι πυρομαχικών) και το ταξίδι του (από το Νις της Σερβίας μέχρι την Ντάκα του Μπανγκλαντές, διασχίζοντας συνολικά δέκα χώρες) εξακολουθούν να παραμένουν αναπάντητα.
Αναλυτικά όπως τα σταχυολογεί η εφημερίδα « Καθημερινή» έχουν ως εξής:
Πρώτον: Γιατί ένα φορτίο επίσημης αγοραπωλησίας όπλων (Σερβία προς Μπανγκλαντές) διαπεραιώνεται με ένα απαρχαιωμένο αεροσκάφος 50 ετών;
Η απάντηση είναι δύσκολη καθώς η εταιρεία, ειδικά μετά την έναρξη του πολέμου, έχει ως εικονική έδρα το Κίεβο και επιχειρεί αποκλειστικά εκτός Ουκρανίας (πάνω από την οποία ισχύει απαγόρευση πτήσεων). Φαίνεται να διαθέτει γραφεία σε διάφορες περιοχές, και στη Σερβία, ενώ είναι απολύτως άγνωστο αν και με ποιον τρόπο τα αεροσκάφη της τύγχαναν της πρέπουσας συντήρησης.
Δεύτερον: Γνώριζε η Αθήνα για το περιεχόμενο του φορτίου;
Σύμφωνα με άριστα πληροφορημένες πηγές, η εταιρεία είχε καταθέσει αίτηση υπερπτήσης του ελληνικού εδάφους σε ένα έγγραφο το οποίο περιέγραφε την πορεία από τη Νις (Σερβία) έως την Ντάκα (Μπανγκλαντές) πάνω από συνολικά δέκα χώρες. Το αεροσκάφος, μετά την πτήση πάνω από Σερβία, Βόρεια Μακεδονία και Ελλάδα, επρόκειτο να κινηθεί πάνω από τον εναέριο χώρο Τουρκίας, Ισραήλ και Ιορδανίας, όπου και θα πραγματοποιούσε ενδιάμεση στάση προτού συνεχίσει την πτήση πάνω από τη Σαουδική Αραβία προς ανατολάς. Το σχέδιο αναφερόταν, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, σε μεταφορά «επικίνδυνου υλικού», γεγονός το οποίο αυξάνει αντιστοίχως και το κόστος που καλείται να καταβάλει μια εταιρεία που πραγματοποιεί τέτοιες πτήσεις. Καλά πληροφορημένες πηγές επισημαίνουν ότι ήδη το βράδυ του Σαββάτου και το πρωί της Κυριακής έγιναν συντονισμένες ενέργειες από το διπλωματικό γραφείο του πρωθυπουργού στην Αθήνα και εν συνεχεία το ΓΕΕΘΑ σε τεχνικό επίπεδο προκειμένου να υπάρξει άμεση πληροφόρηση για το περιεχόμενο, ώστε να γνωρίζουν οι ειδικοί του Στρατού Ξηράς τι να περιμένουν.
Τρίτον: Προλάβαινε το «Αντόνοφ» να προσγειωθεί;
Το «μαύρο κουτί», το οποίο διασώθηκε, θα δώσει όλες τις απαντήσεις. Οπως δείχνει και το στίγμα του αεροσκάφους, ο κυβερνήτης παρότι ήδη είχε αντιληφθεί πρόβλημα στον κινητήρα του «Αντόνοφ» συνέχισε την πορεία του πάνω από το Αιγαίο, ανατολικά του Αγίου Ορους με πορεία προς τη Λήμνο, και τότε μόνο αποφάσισε να στραφεί προς τα βόρεια και το αεροδρόμιο της Χρυσούπολης στην Καβάλα, το οποίο του υποδείχθηκε από τις ελληνικές αρχές ως εγγύτερο. Αρμόδιες πηγές επισημαίνουν ότι η επιλογή του να κατευθυνθεί προς την Καβάλα και όχι τη Θεσσαλονίκη υπήρξε καθοριστική, καθώς πιθανή συντριβή στην ευρύτερη περιοχή της πυκνοκατοικημένης πόλης του Θερμαϊκού θα είχε σίγουρα πολύ σοβαρότερες επιπτώσεις.
Η σερβική αμυντική βιομηχανία κερδίζει ετησίως συμβόλαια πολλών εκατομμυρίων από τους όλμους και τα ολμοβόλα που πουλάει σε δεκάδες χώρες ανά τον πλανήτη, καθώς διαθέτει πολυετή παράδοση στην κατασκευή αυτών των όπλων.
Πέμπτον: Υπάρχει κίνδυνος για την υγεία των κατοίκων της περιοχής;
Η επιτόπου έρευνα του Ειδικού Διακλαδικού Λόχου Αντιμετώπισης Ραδιο-Πυρηνικής-Βιολογικής-Χημικής Αμυνας (ΕΔΛΟ ΡΠΒΧ) κατέδειξε ότι δεν υφίστανται επικίνδυνα ευρήματα. Επίσης δεν βρέθηκε λευκός φώσφορος που χρησιμοποιείται για εμπρηστικά όπλα που προκαλούν χημικά εγκαύματα, αλλά καπνογόνος φώσφορος, ο οποίος περιλαμβάνεται σχεδόν στο σύνολο των πυρομαχικών αυτού του τύπου. Παρ’ όλα αυτά οι πέντε λόχοι του Τάγματος Εκκαθάρισης Ναρκοπεδίων Ξηράς (ΤΕΝΞ) του ΓΕΣ θα συνεχίσουν να πραγματοποιούν επιχειρήσεις εξουδετέρωσης των όπλων που δεν έχουν εκραγεί, σε όλη την ακτίνα διασποράς μετά την πτώση του «Αντόνοφ».