Οπως ανακοίνωσε η Ολυμπία Οδός από την 1η Ιανουαρίου 2021 τίθεται σε ισχύ, για πρώτη φορά στην Ελλάδα, η χιλιομετρική χρέωση διοδίων, μέσω του συστήματος Hybrid.
Η χιλιομετρική χρέωση διοδίων δημιουργεί νέα δεδομένα στις εγχώριες μετακινήσεις, καθώς προσφέρει αναλογικότερες χρεώσεις, ικανοποιώντας ένα πάγιο αίτημα της κοινωνίας.
Με τη βοήθεια του προηγμένου τεχνολογικά συστήματος, που υπολογίζει την πραγματική απόσταση που έχει διανύσει το όχημα, η Ολυμπία Οδός προσφέρει χαμηλότερες χρεώσεις στα διόδια του αυτοκινητόδρομου, που φθάνουν έως και 76%.
Το νέο χιλιομετρικό σύστημα διοδίων Hybrid, που λειτουργεί αποκλειστικά με τον πομποδέκτη ΟΛΥΜΠΙΑ PASS της Ολυμπίας Οδού, έχει τη δυνατότητα να υπολογίζει τα χιλιόμετρα που έχει οδηγήσει ο χρήστης και να επιστρέφει αυτόματα τα χρήματα για την απόσταση που δεν διένυσε, πιστώνοντάς τα άμεσα στον λογαριασμό του.
Πρακτικά, ο οδηγός περνάει τα διόδια με τη χρήση του ΟΛΥΜΠΙΑ PASS και χρεώνεται το αντίτιμο της διαδρομής.
Στην έξοδό του από την Ολυμπία Οδό, το σύστημα Hybrid αναγνωρίζει τον πομποδέκτη και επιστρέφει τη διαφορά των χρημάτων, άρα ο χρήστης χρεώνεται μόνο για τα χιλιόμετρα που διένυσε μέσα τον αυτοκινητόδρομο.
Αναλυτικά πώς λειτουργεί το σύστημα Hybrid της Ολυμπίας Οδού
Το «Υβριδικό Σύστημα Χιλιομετρικής Χρέωσης» (Hybrid ETC), ένα σύστημα χρέωσης με βάση τη διανυθείσα απόσταση, ήταν δέσμευση της Ολυμπίας Οδού, την οποία ξεκίνησε να σχεδιάζει και στη συνέχεια να υλοποιεί αμέσως μετά την ολοκλήρωση της κατασκευής της Κορίνθου – Πατρών.
Αφορά ειδικότερα στην ενίσχυση του υπάρχοντος «ζωνικού» συστήματος με την εγκατάσταση «Ηλεκτρονικών Πυλών» (gantries) σε επιλεγμένες εξόδους του αυτοκινητόδρομου, έτσι ώστε οι συνδρομητές O-pass να χρεώνονται με βάση τη χιλιομετρική απόσταση που διανύουν.
Η ιδέα του, στηρίζεται στη λογική της χρεω-πίστωσης: το εξοπλισμένο με πομποδέκτη όχημα διέρχεται από τον μετωπικό σταθμό, πληρώνει όλο το αντίτιμο της ζώνης χρέωσης και στην περίπτωση που βγει από τον αυτοκινητόδρομο πριν από το τέλος της συγκεκριμένης ζώνης, επιστρέφεται και πιστώνεται αυτόματα στον πομποδέκτη του το ποσό που αντιστοιχεί στην απόσταση που δεν διένυσε.
Το υβριδικό σύστημα χρησιμοποιεί αισθητήρες, κάμερες και συστήματα ενδοεπικοινωνίας εγκατεστημένα στους κόμβους εισόδου και εξόδου του αυτοκινητόδρομου. Βασίζεται στη δημιουργία «Ηλεκτρονικών Πυλών» με την χωροθέτηση διατάξεων προβόλων (δηλαδή μεταλλικού φορέα) και των απαραίτητων τεχνικών κτιρίων Η/Μ επί των υφιστάμενων σταθμών διοδίων.
Ειδικότερα, για τη λειτουργία του συστήματος εγκαταστάθηκε τεχνολογικός εξοπλισμός (αισθητήρες, κάμερες και κεραίες τεχνολογίας DSRC) σε 13 ανισόπεδους κόμβους της Ολυμπίας Οδού: Ανισόπεδος Κόμβος Νέας Περάμου, Πάχης, Αγ. Θεοδώρων, Λουτρακίου, Επιδαύρου, Ζευγολατιού, Κιάτου, Δερβενίου, Ακράτας, Καλαβρύτων, Σελιανίτικων, Δρεπάνου και Ημικόμβος Μεγάρων.
Το υβριδικό σύστημα απευθύνεται στους κατόχους πομποδέκτη της Ολυμπίας Οδού και λειτουργεί αποκλειστικά με τη χρήση πομποδέκτη.
Οι οδηγοί που επιλέγουν να πληρώνουν με μετρητά ή κάρτα, αναγκαστικά συνεχίζουν να χρεώνονται με το υφιστάμενο «ζωνικό σύστημα».
Το υβριδικό σύστημα συνδυάζει εξάλλου κλειστό σύστημα χρέωσης με μπάρες (διατηρώντας το προηγούμενο σύστημα), με σύστημα ανοιχτής κυκλοφορίας Free-flow για να δίνει επιστροφές.
Ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Ολυμπίας Οδού, Παναγιώτης Παπανικόλας, δήλωσε σχετικά:
«Το χιλιομετρικό σύστημα διοδίων Hybrid είναι ένα καινοτόμο τεχνολογικό σύστημα που αλλάζει εντελώς τον τρόπο λειτουργίας των ελληνικών αυτοκινητόδρομων και αποτελεί μια ουσιαστική κοινωνική επένδυση στις μετακινήσεις των πολιτών, αφού εισάγει για πρώτη φορά στην Ελλάδα την έννοια της χιλιομετρικής χρέωσης. Στην οικογένεια της Ολυμπίας Οδού είμαστε πολύ περήφανοι και ιδιαίτερα χαρούμενοι που καταφέραμε, σε αυτή τη δύσκολη συγκυρία για την Ελλάδα, να θέσουμε σε λειτουργία ένα σύστημα που θα παρέχει σημαντική μείωση τιμών στους οδηγούς που κινούνται στον αυτοκινητόδρομο.»
Οπως επισημαίνεται τη σχετική ανακοίνωση της Ολυμπίας Οδού, το εκπτωτικό πρόγραμμα VALUE θα συνεχίσει να προσφέρεται στα ΙΧ επιβατικά παράλληλα με το νέο σύστημα υπολογισμού διοδίων HYBRID. Έτσι, οι οδηγοί θα απολαμβάνουν τις κλιμακωτές εκπτώσεις ανάλογα με τις διελεύσεις τους στον αυτοκινητόδρομο και εν συνεχεία τις επιστροφές από το σύστημα χιλιομετρικής χρέωσης.
Μέσω του Hybrid, που θα ισχύει για όλους τους τύπους οχημάτων, πλην των δικύκλων, η Ολυμπία Οδός γίνεται ο πρώτος αυτοκινητόδρομος στην Ελλάδα που εφαρμόζει χιλιομετρική χρέωση και στους επαγγελματίες οδηγούς.
Οι συνδρομητές ΟΛΥΜΠΙΑ PASS των δύο παραπάνω κατηγοριών, ΙΧ επιβατικών και βαν/φορτηγών, δεν χρειάζεται να προβούν σε κάποια ενέργεια, καθώς το σύστημα θα τεθεί αυτόματα σε λειτουργία την Παρασκευή, 1 Ιανουαρίου 2021.
Στον μηνιαίο λογαριασμό του Ιανουαρίου θα δουν για πρώτη φορά την εφαρμογή του νέου συστήματος, δηλαδή τις επιστροφές ποσού που πιστώθηκαν στο λογαριασμό τους ανάλογα με τις διαδρομές που έκαναν.
Η απόκτηση του πομποδέκτη ΟΛΥΜΠΙΑ PASS είναι πολύ απλή. Οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να κάνουν οnline εγγραφή στην ιστοσελίδα www.olympiaodos.gr ή να τηλεφωνήσουν στο 22960 95555. Ο πομποδέκτης θα τους σταλεί δωρεάν εντός 10 εργάσιμων ημερών στη διεύθυνση που θα δηλώσουν.
Για τους μοτοσυκλετιστές, οι οποίοι για λόγους ασφαλείας χρησιμοποιούν μόνο Moto Card και όχι πομποδέκτη, η Ολυμπία Οδός προέβλεψε ένα ακόμα εκπτωτικό πρόγραμμα, το Moto VALUE, το οποίο θα προσφέρει σταθερή έκπτωση 20% από την πρώτη διέλευση.
Αναλυτικές πληροφορίες για το νέο σύστημα χιλιομετρικής χρέωσης Hybrid οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να βρουν είτε στην ιστοσελίδα της Ολυμπίας Οδού www.olympiaodos.gr ή καλώντας στο τμήμα Τηλεφωνικής Εξυπηρέτησης Πελατών στο 22960 95555 από Δευτέρα έως Παρασκευή (08.00-18.00).
Καραμανλής: Κοινωνικά δίκαιη η χιλιομετρική χρέωση
Ο πρώτος που χρησιμοποίησε το νέο σύστημα Hybrid στην Ολυμπία Οδό, ήταν ο υπουργός Μεταφορών και Υποδομών Κώστας Αχ. Καραμανλής, οδηγώντας ηλεκτρικό αυτοκίνητο -με συνοδηγό τον γενικό γραμματέα Υποδομών, Γιώργο Καραγιάννη- στο οποίο τοποθετήθηκε πομποδέκτης, στο Σημείο Εξυπηρέτησης Πελατών Ελευσίνας.
Στην έξοδο της Νέας Περάμου δεν υπάρχει μπάρα και δεν χρειάστηκε να σταματήσουν, αλλά άκουσαν απλώς τον ήχο αναγνώρισης του πομποδέκτη από το σύστημα Hybrid. Στη συνέχεια έφτασαν στα κεντρικά γραφεία του αυτοκινητόδρομου, όπου τους υποδέχθηκαν ο CEO της Ολυμπία Οδός ΑΕ, Παναγιώτης Παπανικόλας και ο CEO της Ολυμπία Οδός Λειτουργία ΑΕ, Κώστας Παπανδρέου.
Μετά την ξενάγηση στο Κέντρο Διαχείρισης Κυκλοφορίας, ο κ. Παπανικόλας συνδέθηκε στην ηλεκτρονική υπηρεσία του Olympia Pass και στο λογαριασμό του συγκεκριμένου πομποδέκτη, όπου επέλεξε να δει τις κινήσεις.
Οπως εξήγησε στον υπουργό και τον γ.γ., όταν το όχημα πέρασε από τα διόδια της Ελευσίνας, χρεώθηκε στο λογαριασμό του το ποσό που αντιστοιχεί στο τμήμα Ελευσίνα- Κινέτα (2,10 ευρώ) και όταν βγήκε από την έξοδο της Ν. Περάμου, το σύστημα αναγνώρισε, υπολόγισε και πίστωσε πίσω στο λογαριασμό το ποσό που αντιστοιχεί στο τμήμα Ν. Πέραμος – Κινέτα (1,40 ευρώ). Έτσι, ο λογαριασμός χρεώθηκε μόνο το ποσό της διαδρομής που πραγματοποίησε το όχημα (0,70 ευρώ).
«Από τις 4 Νοεμβρίου δώσαμε λύση σε ένα φαινομενικά “μικρό”, αλλά ουσιαστικά σημαντικό θέμα, από αυτά που λέμε της καθημερινότητας. Οι οδηγοί πλέον μπορούν με τον ένα πομποδέκτη, που ήδη διέθεταν, να περνούν από όλα τα διόδια σε όλους τους αυτοκινητόδρομους. Καινοτομήσαμε, κάνοντας αυτό που θα έπρεπε να είναι αυτονόητο: Η διαλειτουργικότητα των διοδίων έγινε πραγματικότητα», δηλωσε ο υπουργός Κώστας Καραμανλής και τώρα επόμενος στόχος είναι η χιλιομετρική χρέωση και το πρώτο βήμα γίνεται σήμερα, στην Ολυμπία Οδό.
«Οι οδηγοί θα χρεώνονται μόνο για το τμήμα του δρόμου που χρησιμοποιούν. Έτσι θα διορθωθεί μία αδικία και λύνεται ένα ζήτημα που θέτουν οι πολίτες εδώ και χρόνια. Δεσμευθήκαμε για δίκαιη χρέωση των διοδίων με βάση την απόσταση και το κάνουμε πράξη. Το υβριδικό σύστημα της Ολυμπίας Οδού σημαίνει επίσης λιγότερες καθυστερήσεις, αφού το όχημα δε θα χρειάζεται να σταματήσει για να πληρώσει τα διόδια. Αυτό είναι το κοινωνικά δίκαιο και πλέον αρχίζει να γίνεται πραγματικότητα», τόνισε ο κ. Καραμανλής δίνοντας συγχαρητήρια σε όσους εργάστηκαν για αυτό το σκοπό.
Από την πλευρά του ο γενικός γραμματέας Υποδομών, Γιώργος Καραγιάννης, σημείωσε:
«Σήμερα είναι μία πολύ ιδιαίτερη ημέρα, γιατί μαζί με τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, Κώστα Καραμανλή, εγκαινιάσαμε ένα πρωτοποριακό σύστημα διοδίων χιλιομετρικής χρέωσης, το σύστημα Hybrid που παρουσιάζεται για πρώτη φορά για τα ελληνικά δεδομένα από την εταιρεία.
»Είναι μεγάλη μας χαρά γιατί, σε συνέχεια της λύσης που δώσαμε με τη χρήση ενός μόνο πομποδέκτη σε όλους τους αυτοκινητοδρόμους της χώρας, προχωράμε και σε μία άλλη καινοτομία, τη χιλιομετρική χρέωση των διοδίων.
»Στόχος μας είναι να εκσυγχρονίζουμε τους ελληνικούς αυτοκινητοδρόμους και να αναβαθμίζουμε την ποιότητα των μετακινήσεων των πολιτών.
»Πλέον γίνονται πράξη οι μετακινήσεις χωρίς καθυστερήσεις, με περισσότερη ασφάλεια και με μία κοινωνικά δίκαιη μέθοδο χρέωσης διοδίων με βάση τη διανυθείσα απόσταση.
»Το σύστημα διοδίων χιλιομετρικής χρέωσης είναι ένα έργο ευρωπαϊκών προδιαγραφών και είναι σαφές ότι βρισκόμαστε σε συζητήσεις ώστε το επόμενο διάστημα να είναι εφικτή η ομαλή ενσωμάτωσή του στο σύνολο των αυτοκινητοδρόμων της χώρας».