Επικαιρότητα

Διαφήφιση για μαύρο χαρτί υγείας προκαλεί οργή στα social media

Σάλος στη Βραζιλία από την έμπνευση των διαφημιστών να συνοδεύσουν την καμπάνια με αντιρατσιστικό σύνθημα της δεκαετίας του '60
Protagon Team

Νεα πολεμική προκάλεσε διαφήμιση χαρτιού υγείας (πολυτελείας) στη Βραζιλία, λόγω του σλόγκαν που επέλεξαν να χρησιμοποιήσουν οι διαφημιστές για την προώθηση του προϊόντος.

Πρόκειται για χαρτί υγείας πολυτελείας, όπως μαρτυρά και το πομπώδες όνομα που του έδωσε η εταιρεία Santher που το παράγει. «Personal VIP Black» ήταν το ευφάνταστο όνομα που του έδωσαν οι υπεύθυνοι της εταιρείας με έδρα το Σάο Πάολο, οι οποίοι όμως δεν έμειναν εκεί αλλά ολοκλήρωσαν την καμπάνια επιλέγοντας ως πρωταγωνίστρια της διαφήμισης, τη γνωστή -στη χώρα- ηθοποιό Μαρίνα Ρούι Μπαρμπόζα και σλόγκαν το «Black is Beautiful.

Η τουλάχιστον ατυχής διαφήμιση/ twitter

Mε τη μόνη διαφορά ότι η ηθοποιός που επελέγη ως πρόσωπο της διαφήμισης, είναι μία λευκή κοκκινομάλλα και το σλόγκαν παραπέμπει σε αντιρατσιτικό σύνθημα – κίνημα της δεκαετίας του ’60.

Τυχαίο; Ατυχής σύμπτωση; Λεπτομέρειες, θα μπορούσε να πει κανείς; Σε μία χώρα όμως όπου πάνω από το 50% του πληθυσμού της είναι μαύροι ή μιγάδες, διαφημιστές και διαφημιζόμενοι επιμένουν να επιλέγουν λευκά πρόσωπα για την προώθηση των προϊόντων.

Η Μαρίνα Ρούι Μπαρμπόζα εμφανίζεται μάλιστα στη διαφήμιση γυμνή, καλύπτωντας μόνο τα επίμαχα σημεία με το μαύρο χαρτί υγείας (χαρτί πολυτελείας μην το ξεχνάμε).

Ακτιβιστές και σχολιαστές στη Βραζιλία κατηγόρησαν την εταιρεία ότι οικειοποιήθηκε με απαράδεκτο τρόπο το όνομα του κινήματος τη δεκαετία του ’60 που διαδόθηκε σε όλο τον κόσμο και χρησιμοποιήθηκε ως βασικό σύνθημα από τον Στιβ Μπίκο -αγωνιστή κατά του απαρτχάιντ, «πατέρα» του Κινήματος της Μαύρης Συνείδησης στη Νότιο Αφρική και εμπνευστή της εξέγερσης της νεολαίας του Σοβέτο το 1976, ο οποίος πέθανε μετά από βασανιστήρια της αστυνομίας.

«Ανθρωποι πέθαναν για να είναι η έκφραση αυτή ζωντανή ακόμα και σήμερα, άνθρωποι συνεχίζουν να πεθαίνουν και η έκφραση αυτή είναι ακόμα πιο σημαντική και επίκαιρη από ποτέ», σχολίασε ο συγγραφέας Αντερσον Φράνκα στο Facebook. «Στη Βραζιλία όμως, αν κλικάρεις #blackisbeautiful αυτό που θα βρεις είναι κωλόχαρτο», σημέιωσε χαρακτηριστικά. Την ίδια ώρα στα social media πλήθαιναν οι αντιδράσεις για την έμπνευση των διαφημιστών και των υπευθύνων της Santher που ενέκριναν την επίμαχη διαφήμιση.

Όπως σηνήθως γίνεται σε ανάλογες περιπτώσεις (βλ. Dove), η διαφημιστική εταιρεία που ήταν υπεύθυνη για το τελικό αποτέλεσμα της καμπάνιας, ανακοίνωσε ότι λυπάται αν προκάλεσε ή πρόσβαλε με το επίμαχο σλόγκαν, το οποίο και απέσυρε από το υπόλοιπο της καμπάνιας (στις φωτογραφίες κάτω η διαφήμιση χωρίς το «black is beautiful»).

Νομικοί και άλλοι ειδικοί του τομέα της διαφήμισης στη Βραζιλία, επισήμαναν πάντως ότι το συγκεκριμένο περιστατικό είναι απλά το τελευταίο σε μία σειρά από ανάλογα κρούσματα που έχουν στιγματίσει τη διαφημιστική βιομηχανία της χώρας.