Δορυφορική εικόνα δείχνει δεκάδες πλοία να περιμένουν να μπουν στη Διώρυγα του Σουέζ, την οποία, όπως διακρίνεται πάνω αριστερά, έχει κλείσει το «MV Ever Given» | Planet Labs Inc./Handout via REUTERS
Επικαιρότητα

Δεν ξεκολλάει το «Ever Given» στη Διώρυγα του Σουέζ: Απώλειες δισεκατομμυρίων – κίνδυνος για τις τιμές του πετρελαίου

Τα 185 πλοία που αναμένουν να περάσουν από την κλεισμένη θαλάσσια οδό μεταφέρουν πετρέλαιο και καταναλωτικά αγαθά αξίας 10 δισ. δολ.
Protagon Team

Tην ώρα που δεκάδες πλοία περιμένουν στις δύο πλευρές της Διώρυγας του Σουέζ και στη ζώνη αναμονής στη μέση της διώρυγας, η οποία έχει φράξει εξαιτίας της προσάραξης του θηριώδους πλοίου εμπορευματοκιβωτίων «MV Ever Given» της Evergreen Marine Corp, η ολλανδική Smit Salvage –εταιρεία που προσελήφθη από τη διαχείριση του πλοίου προκειμένου να βοηθήσει στην αποκόλλησή του– εκτιμά ότι η επιχείρηση θα μπορούσε να διαρκέσει ημέρες ή και εβδομάδες!

Είναι χαρακτηριστικό ότι όσο η ρυμούλκηση του τεράστιου πλοίου σε βαθύτερα νερά δεν αποδίδει, οι εκσκαφείς που έχουν επιστρατευτεί χρειάζεται να αφαιρέσουν 20.000 κυβικά μέτρα άμμου από το σημείο όπου έχει κολλήσει το μήκους 400 μέτρων φορτηγό.

Αυτή η καθυστέρηση όμως μεταφράζεται σε τεράστιες οικονομικές απώλειες, δεδομένου ότι περίπου το 12% του παγκόσμιου εμπορίου διέρχεται από τη συγκεκριμένη θαλάσσια οδό. Οπως επισημαίνεται, το κανάλι του Σουέζ δεν το χρησιμοποιούν τα τάνκερ που μεταφέρουν στις ευρωπαϊκές αγορές πετρέλαιο από τον Περσικό, αλλά και πολλά φορτηγά, όπως το «MV Ever Given», που μεταφέρουν εμπορεύματα.

Σύμφωνα με το Bloomberg, τουλάχιστον 185 πλοία αναμένουν να περάσουν από τη Διώρυγα του Σουέζ και μεταφέρουν πετρέλαιο και καταναλωτικά αγαθά αξίας 10 δισ. δολαρίων!

Μία πρόχειρη εκτίμηση της ναυτιλιακής επιθεώρησης Lloyd’s List δείχνει ότι ο αποκλεισμός της Διώρυγας του Σουέζ από την προσάραξη του «MV Ever Given» μπλοκάρει τη διέλευση πλοίων που σε καθημερινή βάση μεταφέρουν από τη διώρυγα προϊόντα αξίας 5,1 και 4,5 δισ. δολαρίων, με κατεύθυνση προς τη Δύση και την Ανατολή, αντίστοιχα.

Η Bernhard Schulte Shipmanagement (BSM), που έχει αναλάβει χρέη τεχνικής διεύθυνσης του «Ever Given», ανέφερε σε μια ανακοίνωση ότι οι προσπάθειες βυθοκόρησης συνεχίζονται, αν και προς το παρόν έχουν καταλήξει σε αποτυχία.

Για να έχουμε μια τάξη μεγέθους: ένας εκσκαφέας προσπαθεί μάταια να βγάλει την άμμο βοηθώντας στην αποκόλληση του τεράστιου πλοίου (Authority/Handout via REUTERS)
Πολλά ρυμουλκά έχουν σπεύσει στο σημείο, όμως προς το παρόν οι προσπάθειές τους να μετακινήσουν το πλοίο έχουν αποτύχει (CNES/AIRBUS DS via REUTERS)

Μόνο πέρυσι, σύμφωνα με τη διαχειρίστρια Αρχή, από τη Διώρυγα πέρασαν περίπου 19.000 πλοία –51,5 πλοία την ημέρα– παρέχοντας στην αιγυπτιακή οικονομία έσοδα ύψους 6 δισ. δολ. σε τέλη διέλευσης.

Καθώς επίσης από τη λειτουργία της Διώρυγας εξαρτάται εν πολλοίς η παγκόσμια διακίνηση πετρελαίου, είναι ορατός ο κίνδυνος, αν δεν ανοίξει σε σύντομο χρονικό διάστημα, να επηρεαστούν οι τιμές του «μαύρου χρυσού», αλλά και να εκτοξευθεί το κόστος των θαλάσσιων μεταφορών, αφού τα πλοία θα υποχρεωθούν να ακολουθούν μακρύτερες και, άρα, πιο χρονοβόρες και πολυδάπανες διαδρομές.

Ηδη εξάλλου αρκετά πλοία άλλαξαν τη ρότα τους και θα επιχειρήσουν τον περίπλου της Αφρικής, όπως φαίνεται από τις κινήσεις που καταγράφει σε πραγματικό χρόνο το marine traffic.

Ειδικοί της ναυτιλιακής αγοράς κάνουν λόγο για «στοίχημα επτά ημερών», όσες απαιτούνται για έναν πλου από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας στη Νότιο Αφρική. Αν δηλαδή οι επτά ημέρες παραπάνω ταξίδι είναι προτιμότερες από το να περιμένουν να ανοίξει το κανάλι του Σουέζ.