Πλήττεις; Διάβασε ό,τι σου λένε οι κοπέλες στο BookTok και θα ευχαριστηθείς κλάψα | .
Επικαιρότητα

BookTok: Και πλασιέ βιβλίων έγινε το TikTok

Μέσω του εξειδικευμένου τμήματός της που αφορά την ανάγνωση μάλλον φτηνής λογοτεχνίας, η κινεζική πλατφόρμα χειραγωγεί νεολαίους με βιντεάκια του ενός λεπτού. Κατάφερε έτσι να επηρεάσει μέχρι και την Amazon
Protagon Team

Το BookTok είναι τμήμα της κινεζικών συμφερόντων πλατφόρμας TikTok, με στόχευση στην παρουσίαση, υποτίθεται, της λογοτεχνίας. Η επικοινωνία του αναγνώστη με τον υπόλοιπο κόσμο αυτού του μέσου γίνεται με ελάχιστης διάρκειας βίντεο στα οποία ο χρήστης «μοιράζεται συναισθήματα» με τους υπόλοιπους χρήστες, δηλαδή αναγνωστικές εντυπώσεις. Ισως είναι η… έξτρα λάιτ ηλεκτρονική εκδοχή της αγγλοσαξονικής μόδας που λέγεται «λέσχη βιβλίου» και η οποία συνιστά ένα είδος ανταλλακτηρίου απόψεων για κοινά αναγνώσματα.

Το BookTok, βέβαια, έχει γίνει και αυτό μόδα στη νεολαία και έχει αποκτήσει τα αστεράκια του, τους «influencer» που με τα βίντεό τους χειραγωγούν συνομηλίκους τους. Στα βίντεο φαίνονται χαρούμενοι ή κλαμένοι σε σχέση με ένα βιβλίο που μόλις διάβασαν, κ.λπ. Διασκορπίζουν τη χαρά τους και τον πόνο τους αριστερά και δεξιά, και πάντα με αφορμή την ανάγνωση κάποιου βιβλίου.

Το BookTok έχει πετύχει τόσο, που πλέον κανοναρχεί τα πράγματα στον χώρο των αγγλόγλωσσων εκδόσεων. Οι νέοι αγοράζουν ό,τι επαινείται μέσω βίντεο εκεί, και το ίδιο το μέσο θεωρείται ενδεικτικό του τρόπου σκέψης των νέων. Για ορισμένους ή ορισμένες η συγκεκριμένη «γωνιά» του διαδικτύου είναι ένα μοναδικό καταφύγιο, επειδή «είναι απαλλαγμένη από τη βία και από τον ανταγωνισμό» όλων των άλλων σόσιαλ μίντια.

Η μεγαλύτερη… λέσχη βιβλίου στον κόσμο!

Αν θυμάστε, ο Τραμπ είχε επιτεθεί στη μητρική πλατφόρμα, στο TikTok, όταν η Κίνα είχε καταστεί το υπ’ αριθμ. 1 πρόβλημά του στο εμπορικό πεδίο (υπόθεση δασμών, κ.λπ.). Μάλιστα, τον Αύγουστο του 2020, λίγους μήνες προτού εγκαταλείψει τον Λευκό Οίκο, είχε απειλήσει να μπλοκάρει την αμερικανική έκδοση της κινεζικής πλατφόρμας. Ωστόσο δεν φαίνεται να κατάφερε και πολλά πράγματα. Το hashtag #BookTok σήμερα έχει περισσότερες από 22 δισεκατομμύρια προβολές και έχει κερδίσει τον τίτλο της «μεγαλύτερης λέσχης βιβλίου στον κόσμο» όσον αφορά τα αγγλοσαξονικά μέσα. Τόσο «επιδραστικό» και αποτελεσματικό έχει γίνει!

Οι περισσότεροι από τους χρήστες του BookTok είναι νεαρές γυναίκες οι οποίες με ενός λεπτού βίντεο εξηγούν πώς σαγηνεύτηκαν από το τάδε βιβλίο και πώς έκλαψαν με το άλλο. Η φράση που προσελκύει τους περισσότερους «followers» είναι η εξής δακρύβρεχτη υπόσχεση: «Είναι ένα βιβλίο που θα σε κάνει να κλάψεις»…

Τι βιβλία διαβάζονται και διαφημίζονται από τους εν λόγω «influencer»; Ρομάντσα, ιστορίες με μαγείες, με ιππότες, κ.λπ., ακόμη και ορισμένα που είχαν σημειώσει μια κάποια επιτυχία προ μερικών ετών αλλά σήμερα οι εκδότες τους δεν θα τα εξέδιδαν σε καμία περίπτωση. Στην ετιαρεία Amazon, πάντως, οι τίτλοι των προς πώληση μυθιστορημάτων συνοδεύονται όλο και συχνότερα από τη φράση «το ΤikTok με έκανε να το αγοράσω»…

Δείγμα «influencer» του BookTok: