Εικόνα από την Πλάκα: η σύγχρονη ζωή της Αθήνας, ως πόλος έλξης, δεν εντυπωσιάζει ιδιαίτερα τους επισκέπτες | Shutterstock
Επικαιρότητα

Aθήνα: Θέλγει το παρελθόν της, δεν ικανοποιεί τόσο το παρόν της

Αυξημένες αφίξεις αλλά μειωμένες πληρότητες στα ξενοδοχεία, καθώς η δυναμικότητά τους είναι ισοδύναμη με την οικονομία του διαμοιρασμού
Χριστίνα Πουτέτση

Το σταθερό ενδιαφέρον των επισκεπτών για την Αθήνα, αλλά και τη μείωση της πληρότητας των ξενοδοχείων, καθώς η δυναμικότητα του «διαμοιρασμού» είναι πλέον ένα προς ένα με αυτή των ξενοδοχείων, αποτύπωσε στις εργασίες της η Ετήσια Γενική Τακτική Συνέλευση Ενωσης Ξενοδόχων Αθηνών Αττικής και Αργοσαρωνικού (ΕΞΑΑΑ).

«Οι αφίξεις δεν συνάδουν με τις μεταβολές της πληρότητας», τόνισε ο απερχόμενος και επί δύο θητείες πρόεδρος της ΕΞΑΑΑ και νυν πρόεδρος του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος (ΞΕΕ) Αλέξανδρος Βασιλικός, εξηγώντας ότι η διαφορά αυτή οφείλεται στη διαρροή προς τη «γκρίζα οικονομία». Ο ίδιος τόνισε την υπερφορολόγηση των ξενοδοχείων και ότι η πολιτεία πρέπει να αντιμετωπίσει τις ανισότητες σε ό,τι αφορά τα καταλύματα.

Στα στοιχεία της 14ης Ερευνας ΕΞΑΑΑ & GBR Consulting «περί Ικανοποίησης Επισκεπτών και Απόδοσης Ξενοδοχείων Αττικής 2018» έως και τον Αύγουστο 2018, προκύπτει αύξηση 2,2% της πληρότητας στο 8μηνο και 8,5% της μέσης τιμής δωματίου. Ωστόσο, σε σύγκριση με τα δεδομένα προηγουμένων ετών, η πτώση της πληρότητας των ξενοδοχειακών μονάδων επί τρείς μήνες και μάλιστα αιχμής (Ιούνιο, Ιούλιο, Αύγουστο κατά -0,2%, -1,4% και -0,5% αντίστοιχα) και η μεγάλη απόκλιση μεταξύ διεθνών τουριστικών αφίξεων στον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών (ΔΑΑ) και πληρότητας ξενοδοχείων το 7μηνο, γεννούν προβληματισμό για την διαμονή των επισκεπτών στην πόλη. Ενώ οι αφίξεις στο αεροδρόμιο έως και τον Ιούλιο 2018 δείχνουν αύξηση κατά 21,8%, η πληρότητα των ξενοδοχείων την ίδια περίοδο δεν ξεπερνά σε αύξηση το 3,6%.

Ο προβληματισμός ενισχύεται όταν, με βάση τα επίσημα στοιχεία ΞΕΕ, η δυναμικότητα της Αθήνας δεν έχει μεταβληθεί εντυπωσιακά τα τελευταία τέσσερα χρόνια παρά μόνο κατά τρεις (3) νέες ξενοδοχειακές μονάδες και 648 επιπλέον δωμάτια που αντιστοιχούν σε 2016 κλίνες.

Την ίδια ώρα, παρά τα υψηλά ποσοστά επαναλαμβανόμενων επισκεπτών, το επίπεδο ζωής στην πόλη επιδρά αρνητικά στη συνολική εκτίμηση. Η Αθήνα οφείλει πλέον να αξιοποιήσει τα συγκριτικά της πλεονεκτήματα μέσα από νέα προσέγγιση και στρατηγική ανάπτυξης, τόνισε ο κ. Βασιλικός, εστιάζοντας σε πέντε πυλώνες για το μέλλον: δημιουργικότητα, εξωστρέφεια, συνεργασία αλληλεγγύη, αμεσότητα.

Η ελληνική πρωτεύουσα κατάφερε πλέον να επιβληθεί ως «προορισμός διακοπών», με «μεγάλο αρχαιολογικό – πολιτιστικό ενδιαφέρον» (έως 81%)

Στην έρευνα που πραγματοποιήθηκε από τα τέλη Ιουνίου έως και την πρώτη εβδομάδα του Σεπτεμβρίου σε ξενοδοχεία – μέλη της ΕΞΑΑΑ, συμμετείχαν περί τους 1500 επισκέπτες – ένοικοι ξενοδοχείων όλων των κατηγοριών, οι οποίοι βαθμολόγησαν την εμπειρία της Αθήνας με 7,9/10, ενώ το ποσοστό των τουριστών που θα σύστηνε την Αθήνα σε άλλους, φτάνει το 96% το 2018.

Οι περισσότεροι επισκέπτες που ρωτήθηκαν – κυρίως Ευρωπαίοι και Αμερικανοί κάθε ηλικίας – επέλεξαν την Αθήνα για αναψυχή και διακοπές (έως 79%), κάτι που φανερώνει πως η ελληνική πρωτεύουσα κατάφερε πλέον να επιβληθεί ως «προορισμός διακοπών», με «μεγάλο αρχαιολογικό – πολιτιστικό ενδιαφέρον» (έως 81%) και με εντυπωσιακό για πόλη ποσοστό επαναλαμβανόμενων επισκεπτών (έως 45%).

Η σύγχρονη ζωή της Αθήνας ως πόλος έλξης δεν εντυπωσιάζει ιδιαίτερα τους επισκέπτες (από 15% – 27% αναλόγως της ηλικίας τους), ενθαρρυντικό όμως είναι το γεγονός ότι ενθουσιάζει περισσότερο τους νέους μεταξύ 18-30 ετών. Το παραλιακό μέτωπο και οι ακτές της Αττικής δείχνουν να ενδιαφέρουν επίσης τις νέες ηλικίες (έως 60%) αλλά και να γίνονται δημοφιλείς για κολύμπι (έως και 82%).

Τα συμπεράσματα που προέκυψαν ωστόσο, δεν είναι μόνο θετικά:

Ο επαγγελματικός και συνεδριακός τουρισμός παρουσιάζεται στάσιμος και «άτονος» (10% περίπου). Τα νησιά του Αργοσαρωνικού αν και εκπλήσσουν ευχάριστα (51%) όποιον τα επισκεφθεί, δεν εντάσσονται σε εκδρομές στο πλαίσιο της επίσκεψης στην Αθήνα (το ποσοστό δεν ξεπερνά το 8%). Επίσης, το 61% των επισκεπτών δεν γνωρίζει τίποτα για τον αυθεντικό Μαραθώνιο της Αθήνας, ενώ η προώθηση και η προβολή (διαδίκτυο – ταξιδιωτικά γραφεία, διαφήμιση, σχετική αρθρογραφία κ.λπ.) με βάση τα συμπεράσματα της έρευνας απαιτεί ενδυνάμωση.

Εντυπωσιακά δεδομένα προκύπτουν και από τη σύγκριση Αθήνας – Βαρκελώνης σε αντίστοιχη έρευνα: ενώ η ικανοποίηση των τουριστών από κατοίκους, τουριστικές επιχειρήσεις και τουριστικές εμπειρίες κινούνται σε γενικές γραμμές στα ίδια επίπεδα για τις δύο πόλεις, στην τελική σύγκριση η Βαρκελώνη υπερτερεί με ποσοστό ικανοποίησης επισκεπτών που ξεπερνά το 8,5/10 καθώς εκεί, δημόσια καθαριότητα, ασφάλεια και υποδομή λειτουργούν πιο δομημένα και τα προβλήματα με συγκοινωνίες, ηχορύπανση κ.ά. είναι πολύ λιγότερα.