Τη στιγμή που οι Χούθι κλιμακώνουν τις επιθέσεις τους σε εμπορικά πλοία που πλέουν στην Ερυθρά Θάλασσα, τα ρωσικά πλοία συνεχίζουν να ταξιδεύουν ανενόχλητα χωρίς να αναγκάζονται να ακολουθήσουν παρακαμπτήριες θαλάσσιες οδούς.
Τα δεξαμενόπλοια που μεταφέρουν ρωσικό πετρέλαιο και τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων με προορισμό ρωσικά λιμάνια δεν έχουν αλλάξει την πορεία τους μέσω του περάσματος Μπαμπ Ελ-Μαντέμπ από τον Οκτώβριο που άρχισαν οι επιθέσεις των ανταρτών Χούθι, οι οποίοι υποστηρίζονται από το Ιράν, όπως αναφέρεται στο The Telegraph.
Η ρωσική αντίδραση έρχεται σε πλήρη αντίθεση με εκείνη των δυτικών ναυτιλιακών εταιρειών, πολλές από τις οποίες ανακατευθύνουν πλοία γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας με σημαντικό επιπλέον κόστος και χρόνο. Η δανική εταιρεία δεξαμενόπλοιων καυσίμων Torm είναι η τελευταία εταιρεία που σταμάτησε όλες τις διελεύσεις μέσω της Ερυθράς Θάλασσας.
Ακολούθησε προηγούμενες αποφάσεις του γίγαντα πετρελαίου και φυσικού αερίου BP, καθώς και των γιγάντων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων Maersk, Hapag-Lloyd και MSC.
Ειδικοί αναλυτές θεωρούν ότι η ρωσική στάση υποδηλώνει πως πιστεύουν ότι έχουν ασυλία από τους Χούθι.
Ευθυγραμμισμένοι
Ο Σάιμον Τζόνσον, καθηγητής στο Sloan School of Management του MIT και πρώην επικεφαλής οικονομολόγος στο Διεθνές Νομισματικό Ταμείο (ΔΝΤ), δήλωσε: «Οι Ρώσοι είναι ευθυγραμμισμένοι με τους Ιρανούς σε διάφορα ζητήματα. Θα ήταν πολύ λογικό το Ιράν να μην θέλει οι Χούθι να επιτεθούν στους Ρώσους».
Οκτώ δεξαμενόπλοια φορτωμένα στη Ρωσία ταξίδευαν μέσω της Ερυθράς Θάλασσας την Παρασκευή, σύμφωνα με τον Μπάιρον ΜακΚίνεϊ της S&P Global Market Intelligence. Ενα δεξαμενόπλοιο «σκιώδους στόλου», που χρησιμοποίησε ο Βλαντίμιρ Πούτιν για να μεταφέρει ρωσικό πετρέλαιο πάνω από το δυτικό πλαφόν τιμών, ήταν επίσης έτοιμο να πλεύσει.
Μεταξύ 1ης Δεκεμβρίου και 12ης Ιανουαρίου, μόλις ένα δεξαμενόπλοιο με φορτίο από τη Ρωσία έχει εκτρέψει την πορεία του. πρόσθεσε ο κ. ΜακΚίνεϊ.
Μικρός αντίκτυπος
Η Μισέλ Μπόκμαν, στρατηγική αναλύτρια της Lloyd’s List Intelligence, δήλωσε επίσης ότι υπήρξε μικρός αντίκτυπος και στα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων που ταξιδεύουν στη Ρωσία. «Τα ελεγχόμενα από την Κίνα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων με προορισμό τα ρωσικά λιμάνια συνεχίζουν να χρησιμοποιούν τη διώρυγα του Σουέζ», δήλωσε.
Το συνολικό φορτίο εμπορευματοκιβωτίων μέσω της Ερυθράς Θάλασσας έχει μειωθεί κατά 66% σε σύγκριση με τα κανονικά επίπεδα, σύμφωνα με το Ινστιτούτο του Κιέλου για την Παγκόσμια Οικονομία. Τα δυτικά πλοία αποφεύγουν τη βασική θαλάσσια οδό καθώς αυξάνονται οι επιθέσεις σε εμπορικά πλοία.
Κατά λάθος στόχος
Ενα δεξαμενόπλοιο που ταξίδευε από ρωσικά λιμάνια έγινε στόχος των Χούθι τον Δεκέμβριο, αλλά αυτό μπορεί να έγινε κατά λάθος, δήλωσε η κ. Μπόκμαν διευκρινίζοντας ότι «έχουμε ανακαλύψει πως οι Χούθι δεν έχουν μεγάλη δυνατότητα για ακριβή πλήγματα».
«Το Ιράν και η Ρωσία είναι στενά ευθυγραμμισμένες κυρίως επειδή και οι δύο πραγματικά δεν συμπαθούν τις ΗΠΑ και την Ευρώπη αυτή τη στιγμή», ανέφερε ο κ. Τζόνσον.
«Είναι και οι δύο σημαντικοί εξαγωγείς πετρελαίου που υπόκεινται σε κυρώσεις ή περιορισμούς σχετικά με το τι μπορούν να πουλήσουν και είναι και οι δύο στενά ευθυγραμμισμένοι με την Κίνα», τόνισε και κατέληξε: «Νομίζω ότι οι Ρώσοι θα πάρουν μόνο ένα υπολογισμένο ρίσκο. Οι άνθρωποι που οδηγούν τα πλοία δεν θα ήθελαν να μπουν στη γραμμή του πυρός, και αν ένα από αυτά βυθιστεί, τότε αυτό θα κόστιζε ακριβά».