Τέσσερα μουσεία, ένας βοτανικός κήπος, ένας ουρανοξύστης και ένας πολυχώρος μεικτής χρήσης με διαμερίσματα, γραφεία, συνεδριακούς χώρους και καφέ αλλά και μια καινούργια γραμμή του μετρό, όλα έργα των οποίων η σύλληψη προκαλεί τον θαυμασμό μας, πρόκειται να εγκαινιαστούν τη φετινή χρονιά σε διάφορα μέρη του κόσμου. Υπεύθυνα για τον σχεδιασμό τους είναι μερικά από τα σημαντικότερα αρχιτεκτονικά γραφεία της εποχής που κατάφεραν να συνδέσουν το παρελθόν με το μέλλον, τόσο με το ντιζάιν τους όσο και με τα υλικά που χρησιμοποίησαν αλλά και με τους τρόπους με τους οποίους πρόκειται να χρησιμοποιηθούν τα έργα τους.
Μεγάλο Αιγυπτιακό Μουσείο,
Νεκρόπολη της Γκίζας, Αίγυπτος
Το Μεγάλο Αιγυπτιακό Μουσείο, που αναμένεται να ανοίξει το 2018, θα φιλοξενεί 5.000 αντικείμενα της συλλογής του Τουταγχαμών και πολλούς άλλους θησαυρούς που ήταν αποθηκευμένοι για δεκαετίες και ποτέ κανείς δεν τους είχε δει.
Βρίσκεται σε ένα οροπέδιο σε απόσταση 2χλμ από τις πυραμίδες της Γκίζας και η κατασκευή του κράτησε 15 χρόνια. Πρόκειται για ένα εκπληκτικό αρχιτεκτόνημα με σύνθετα γεωμετρικά στοιχεία που περιβάλλεται από έναν ημιδιαφανή αλαβάστρινο τοίχο, ο οποίος του προσθέτει ακόμη περισσότερη μαγεία.
1.557 προτάσεις από 82 χώρες συμμετείχαν στον διεθνή αρχιτεκτονικό διαγωνισμό για την ανέγερσή του αιγυπτιακού μουσείου και το πρώτο βραβείο κέρδισε το γραφείο «Heneghan Peng Architects» των Ροϊσίν Χίνεχαν και Σι-Φου Πενγκ, με έδρα στη Νέα Υόρκη και το Δουβλίνο.
Το νέο μουσείο περιλαμβάνει άνετους χώρους για την μόνιμη συλλογή 50.000 αντικειμένων αλλά και για περιοδικές εκθέσεις, συνεδριακό κέντρο, εργαστήρια συντήρησης, αμφιθέατρο 800 θέσεων και ένας θεός (της αρχαιότητα φυσικά) ξέρει τι άλλο ακόμη. Ετσι κι αλλιώς, η γοητεία των πυραμίδων παραμένει αινιγματική και ανεξήγητη.
Μουσείο Amos Rex,
Ελσίνκι, Φινλανδία
Ο Αμος Αντερσον (1878-1961) ήταν φινλανδός βουλευτής, ιδιοκτήτης της «Hufvudstadsbladet» (εφημερίδα που εκδίδεται στη σουηδική γλώσσα, με τη μεγαλύτερη κυκλοφορία στην Φινλανδία), προστάτης των τεχνών και συλλέκτης έργων τέχνης. Το 1913 απέκτησε το δικό του σπίτι και γραφείο στο Ελσίνκι, το οποίο από το 1965, στεγάζει το Μουσείο «Amos Anderson».
Η μόνιμη έκθεση περιλαμβάνει την πλούσια συλλογή του Αντερσον με έργα της φινλανδικής τέχνης του 19ου και του 20ού αιώνα. Το μουσείο διοργανώνει, όμως, επίσης σημαντικές περιοδικές εκθέσεις. Και τώρα επεκτείνεται με τη δημιουργία του «Amos Rex», που θα εγκαινιαστεί την 1η Αυγούστου.
Σχεδιασμένο από το αρχιτεκτονικό γραφείο «JKMM» του Ελσίνκι, το «Amos Rex» διαθέτει έναν εντυπωσιακό εκθεσιακό χώρο συνολικής επιφάνειας δύο στρεμμάτων ο οποίος βρίσκεται κάτω από μια πλατεία που κάποτε ήταν ο κεντρικός σταθμός λεωφορείων της πόλης.
Στην πλατεία γύρω από ένα ρολόι του 1930 έχουν κατασκευαστεί φεγγίτες-γλυπτά που σηματοδοτούν την ύπαρξη του υπόγειου μουσείου. Ο εκθεσιακός χώρος συνδέεται με μια αίθουσα κινηματογράφου και ένα εστιατόριο που στεγάζονται σε ένα πολύ αγαπημένο μοντερνιστικό περίπτερο του 1936 το οποίο ανακαινίστηκε εντυπωσιακά από το γραφείο JKMM.
Wuhan Greenland Center,
Γουχάν, Κίνα
Το Γουχάν είναι η πρωτεύουσα της επαρχίας Χουπέι και η πιο πυκνοκατοικημένη πόλη στην Κεντρική Κίνα. Βρίσκεται 1400 χλμ δυτικά της Σαγκάης, στις όχθες των ποταμών Γιανγκτσέ και Χαν και συχνά αναφέρεται ως το «Σικάγο της Κίνας», χάρη στους αμερικανικού τύπου ουρανοξύστες του που υψώνονται πάνω από μια προκυμαία στη συμβολή των δύο ποταμών.
Ο ουρανοξύστης «Wuhan Greenland Centre» είναι η τελευταία προσθήκη στον ορίζοντα της πόλης του Γουχάν. Εχει 120 ορόφους και σχεδιάστηκε από τους αρχιτέκτονες (με έδρα στο Σικάγο) Έιντριαν Σμιθ και Γκόρντον Τζιλ. Να σημειωθεί ότι στα έργα του Σμιθ συμπεριλαμβάνεται και το «Burj Khalifa», το ψηλότερο κτίριο του κόσμου που βρίσκεται στο Ντουμπάι.
Το «Wuhan Greenland Centre» κόστισε 4,5 δισ. δολάρια και είναι ένα αεροδυναμικό κτίριο με απαλά στρογγυλεμένο κωνικό σχήμα που έχει σχεδιαστεί έτσι ώστε να ελαχιστοποιούνται τα φορτία του ανέμου που δέχεται η δομή ενώ μεγιστοποιείται η ροή του φρέσκου αέρα μέσα στον πύργο με τη μικρότερη δυνατή κατανάλωση ενέργειας. Το κομψό αυτό κτίριο θα στεγάζει γραφεία, διαμερίσματα, ένα ξενοδοχείο και, στην κορυφή, ένα κλαμπ με ένα μπαρ κάτω από τον εντυπωσιακό θόλο από γυαλί και ατσάλι.
V&A Design Museum,
Νταντί, Σκωτία
Το Νταντί, η τέταρτη μεγαλύτερη πόλη της Σκωτίας, στα βορειοανατολικά, κοντά στη Βόρεια Θάλασσα, έγινε γνωστή ως «Πόλη των Ανακαλύψεων» της Μεγάλης Βρετανίας, λόγω των επιστημονικών ευρημάτων εκεί, καθώς και για την κατασκευή του RRS Discovery, του πλοίου που συμμετείχε στην αποστολή του Ρόμπερτ Φάλκον Σκοτ στην Ανταρκτική.
Στο Νταντί χτίστηκε και το V&A, το πρώτο μουσείο ντιζάιν της Σκωτίας, το οποίο θα ανοίξει τις πύλες του στο κοινό το καλοκαίρι του 2018. Σαν σουρεαλιστικός σταυρός ανάμεσα στον θαλασσινό ορίζοντα και την απότομη πλαγιά ενός λόφου, το μουσείο βλέπει τις όχθες του ποταμού Τάι και την πρόσφατα ανακαινισμένη προκυμαία της πόλης.
Είναι το πρώτο βρετανικό κτίριο του ιάπωνα αρχιτέκτονα Κένγκο Κούμα, το έργο του οποίου περιλαμβάνει επίσης το εξαιρετικό «Nakagawa-machi Bato Hiroshige Museum of Art», στο Νασού της Ιαπωνίας. Το μουσείο είναι αφιερωμένο στο έργο του Αντο Χιρόσιγκε έναν από τους σημαντικότερους καλλιτέχνες της τέχνης ουκίγιο-ε (είδος ξυλογραφίας και ζωγραφικής) που στάθηκε πηγή έμπνευσης για τον αρχιτέκτονα Φρανκ Λόιντ Ράιτ.
Και ενώ το ιαπωνικό μουσείο είναι μια ανάλαφρη ξύλινη δομή, το V & A του Νταντί είναι ένα στιβαρό κτίριο από σκυρόδεμα με εκθεσιακούς χώρους σε τρεις ορόφους επιφάνειας 1.650 τ.μ.
Στο επίκεντρο των μόνιμων εκθεμάτων του μουσείου θα είναι το «Oak Room» του Τσαρλς Ρένι Μάκιντος του πιο γνωστού αρχιτέκτονα της Σκωτίας που επηρεάστηκε έντονα από το ιαπωνικό στυλ. Σχεδόν 50 χρόνια μετά από την τελευταία φορά που είδε κανείς το «Oak Room», ο μεγαλύτερος εσωτερικός χώρος (μήκους 13,5μ) , που σχεδίασε ο Μάκιντος το 1908 για τα «Miss Cranston’s Ingram Street Tearooms» στην Γλασκώβη, αναστηλώθηκε, συντηρήθηκε και είναι έτοιμος να υποδεχτεί τους επισκέπτες του V & A στο Νταντί.
Διαβάστε τη συνέχεια εδώ:
Μνημεία ευρωπαϊκής αρχιτεκτονικής: Λονδίνο, Ναρμπόν, Κοπεγχάγη →