Ενα φορτηγό πλοίο διασχίζει τον Ρήνο, την ώρα που η στάθμη του έχει πέσει σε πολύ χαμηλά επίπεδα | REUTERS/Wolfgang Rattay
Επικαιρότητα

Εφιάλτης στον Ρήνο: Πολύ ρηχός πλέον για τη μεταφορά εμπορευμάτων

Τα πλοία αναγκάζονται να μεταφέρουν μόλις το ένα τέταρτο της χωρητικότητάς τους και αν συνεχιστεί η ξηρασία, κινδυνεύει να τορπιλιστεί το σχέδιο της Ευρωπαϊκής Ενωσης για αύξηση των φορτίων που διακινούνται μέσω των υδάτινων οδών της ηπείρου κατά 25% έως το 2030
Protagon Team

Τα μεγαλόπνοα σχέδια των Ευρωπαίων να χρησιμοποιήσουν τις υδάτινες οδούς της ηπείρου για τη μεταφορά εμπορευμάτων στη θέση των αυτοκινητόδρομων δεν θα έχουν καμία σημασία αν τα ποτάμια είναι τόσο ρηχά που δεν μπορούν να περάσουν τα πλοία.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα ο Ρήνος, το μεγάλο ποτάμι της Ευρώπης, μήκους 1.500 χλμ., που συνδέει τα σημαντικά λιμάνια του Ρότερνταμ και της Αμβέρσας με τη βιομηχανική ζώνη της Γερμανίας και την Ελβετία. Η στάθμη του έχει πέσει τόσο χαμηλά, που είναι δύσκολο πλέον να μεταφερθούν άνθρακας, χημικά και άλλα φορτία σε εργοστάσια κατά μήκος της διαδρομής του.

Το πρόβλημα είναι μεγάλο για τη ναυσιπλοΐα σε όλο το μήκος του ποταμού στη Γερμανία και τις βιομηχανίες, σημειώνει το Politico και δυσχεραίνει το σχέδιο της Ευρωπαϊκής Ενωσης να αυξήσει τη μεταφορά αγαθών μέσω των υδάτινων οδών κατά 25% έως το 2030 και κατά 50% έως το 2050, στην προσπάθεια να μειώσει τις εκπομπές θερμοκηπικών αερίων στον τομέα των μεταφορών.

Η στάθμη των υδάτων έπεσε και πάλι στη διάρκεια του Σαββατοκύριακου εξαιτίας της ζέστης και της ξηρασίας και τα φορτηγά σκάφη δεν μπορούν πλέον να είναι πλήρη φορτίου.

Ο Ρήνος είναι ένας από τους σημαντικούς διαύλους που συνδέουν τη βιομηχανική ενδοχώρα της Γερμανίας με τα λιμάνια στη Βόρεια Θάλασσα, απ’ όπου τα προϊόντα εξάγονται στις παγκόσμιες αγορές.

Πρόκειται για εμπορεύματα παντός είδους, όπως σιτηρά, χημικά, μεταλλεύματα, άνθρακας και πετρελαϊκά προϊόντα, περιλαμβανομένου του πετρελαίου θέρμανσης.

Κάθε χρόνο, περισσότεροι από 300 εκατ. τόνοι αγαθών μεταφέρονται μέσω του Ρήνου, ανάμεσα στη Βασιλεία, όπου συναντώνται η Ελβετία, η Γερμανία και η Γαλλία, και τη Βόρεια Θάλασσα. Το 80% των μεταφερόμενων φορτίων διά υδάτινης οδού στη Γερμανία, περνά από τον Ρήνο.

Οι ναυτιλιακές αρχές δεν κλείνουν τον ποταμό όταν πέφτει η στάθμη των υδάτων του και έγκειται στα πλοία να αποφασίζουν πότε θα σταματήσουν τους πλόες.

Η κυκλοφορία φορτηγών πλοίων συνεχίζεται στον ποταμό, όμως τα σκάφη αναγκάζονται μερικές φορές να αποπλέουν άδεια κατά τα τρία τέταρτα.

Ζεστός και ξηρός καιρός προβλέπεται και αυτή την εβδομάδα και δεν αναμένεται να βελτιωθεί η κατάσταση.

Η χαμηλή βροχόπτωση σημαίνει ότι ο βυθός του Ρήνου στο νευραλγικό σημείο του Κάουμπ, ανάμεσα στο Βισμπάντεν και το Κόμπλεντζ, βρίσκεται μόλις στα 49 εκατοστά από την επιφάνεια των υδάτων. Αυτό σημαίνει ότι τα μεγάλα πλοία, αντί για φορτίο 6.000 τόνων, μπορούν να μεταφέρουν μόλις 800 τόνους.

«Αν δεν βρέξει, θα έχουμε μεγάλο πρόβλημα», είπε στο Politico ο Μαρκ Ντάνιελ Χάντς, επικεφαλής της Διεθνούς Επιτροπής για την Προστασία του Ρήνου, οργανισμού που συντονίζει τις προσπάθειες των χωρών να μειώσουν τη ρύπανση του ποταμού.

«Στα σύνορα Ολλανδίας-Γερμανίας του ποταμού, (η πτώση της στάθμης) χαρακτηρίζεται ήδη σπάνιο γεγονός, που συναντάται μία φορά στα 10 χρόνια», σημείωσε ο ίδιος και μάλιστα αυτό συνέβη δύο μήνες πριν την εποχή που ο Ρήνος φτάνει συνήθως στο χαμηλότερο σημείο του.

Η χαμηλή στάθμη των υδάτων του Ρήνου θα επηρεάσει επίσης αρνητικά την παραγωγή δύο μεγάλων γερμανικών σταθμών παραγωγής ενέργειας από άνθρακα, τον ερχόμενο μήνα.

Ο όμιλος χημικών προϊόντων BASF ανακοίνωσε την Παρασκευή ότι δεν μπορεί να αποκλείσει το ενδεχόμενο να μειώσει την παραγωγή του, αν η χαμηλή στάθμη του Ρήνου επηρεάσει τις μεταφορές. Παρόλο που έχει παραγγείλει πλοία κατάλληλα να πλέουν σε πολύ χαμηλά ύδατα, ακόμα και με βάθος μόλις 30 εκατοστών, ο όμιλος θα αναγκαστεί να λάβει περιοριστικά μέτρα. αν η ξηρασία συνεχιστεί.

Σε μία εποχή που η ενεργειακή κρίση αποτελεί έναν από τους μεγαλύτερους εφιάλτες της Ευρώπης, η είδηση αυτή μεγαλώνει ακόμα περισσότερο το πρόβλημα.