Μοιάζει τόσο σουρεαλιστικό που από μόνη της αυτή η «χροιά» το κάνει απολύτως αποδεκτό, τουλάχιστον σε μεγάλο μέρος των μέσων κοινωνικής δικτύωσης. Αυτό, πριν ακολουθήσει η ίδια η προσωπική τοποθέτηση του γνωστού, διεθνούς εμβέλειας γλύπτη Κώστα Βαρώτσου στα μέσα ενημέρωσης, σε συνδυασμό με την σχετική αφωνία της υπουργού Μυρσίνης Ζορμπά (μέχρι αυτή την ώρα το γραφείο Τύπου διαψεύδει κατηγορηματικά, χωρίς όμως να υπάρχει επίσημη ανακοίνωση). Προτάθηκε, λέει ο εικαστικός, να μεταφερθεί ο «Δρομέας» που έχει γίνει σύμβολο της νέας πόλης των Αθηνών, στα Σκόπια και στη θέση του να έρθει ένα άγαλμα του Μεγάλου Αλεξάνδρου. Δεν έγινε ποτέ τέτοια συζήτηση, διαψεύδουμε κατηγορηματικά λέει το γραφείο της υπουργού Πολιτισμού. Δεν διαψεύδει όμως ότι έγινε συνάντηση.
Τα χαρακώματα στήθηκαν, σήμερα είναι μια νέα ημέρα. Εχει όμως ενδιαφέρον να δούμε το περιβάλλον μέσα στο οποίο λαμβάνει χώρα αυτή η διαμάχη. Και τις συμπτώσεις.
1. Η συνάντηση μεταξύ υπουργού και εικαστικού βεβαίως και έγινε, την Παρασκευή. Δεν την διαψεύδει το ΥΠΠΟ στην επικοινωνία που είχαμε, αλλά την τοποθετεί στο πλαίσιο συναντήσεων που κάνει εσχάτως η υπουργός με πολλούς καλλιτέχνες, κυρίως από το εικαστικό περιβάλλον. Και εδώ αξίζει να σταθούμε, γιατί τυχαίνει το θέμα να σκάει ως βόμβα, ενώ ακόμα είναι ανοιχτή πληγή η υπόθεση του Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης μετά την απόφαση να κηρυχθεί άγονη η προκήρυξη για την θέση καλλιτεχνικού διευθυντή που εξόργισε όχι μόνο τους συμμετέχοντες αλλά και μεγάλο μέρος της εικαστικής κοινότητας. Δεν είναι αυτή όμως η μόνη σύμπτωση.
2. Το πρωί της Παρασκευής, ο Νίκος Βατόπουλος έγραψε στην «Καθημερινή» (εδώ) ότι δόθηκε μετά από καθυστέρηση ετών το πράσινο φως προκειμένου να τοποθετηθεί από τον Δήμο Αθηναίων το άγαλμα του έφιππου Μεγάλου Αλεξάνδρου που είχε φιλοτεχνήσει ο σημαντικός έλληνας γλύπτης Γιάννης Παππάς. Στο γλυπτό ο στρατηλάτης εμφανίζεται έφηβος. Το έργο, που αυτή τη στιγμή βρίσκεται στον κήπο του εργαστηρίου του, το οποίο σύμφωνα με τη διαθήκη του γλύπτη ανήκει πλέον στο μουσείο Μπενάκη, θα τοποθετηθεί στην λεωφόρο Αμαλίας, σε ειδικό χώρο που διαμορφώνεται ήδη και με εξασφαλισμένο το κόστος για το βάθρο και την τοποθέτηση. Αρα, λίγες ώρες πριν από την συζήτηση με την υπουργό, είχε κυκλοφορήσει η είδηση για τον έφιππο έφηβο Μεγαλέξαντρο. Και, συμπτωματικά, το ίδιο βράδυ γίνεται η πρόταση για έναν ακόμα στρατηλάτη στο κέντρο της Αθήνας.
3. Η συζήτηση Ζορμπά – Βαρώτσου σίγουρα θα πέρασε από τον σκόπελο του Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης. Αλλωστε, ο γνωστός γλύπτης ήταν από τους πρώτους που αντέδρασαν στην νέα περιπέτεια του ΕΜΣΤ και εναντιώθηκε στην επιλογή της υπουργού. Για πολλούς, λόγω και του διεθνούς προφίλ του, θεωρήθηκε από τους πρεσβευτές αυτής της αντίδρασης. Η υπόθεση του ΕΜΣΤ δεν είναι αμελητέα, κάθε άλλο, ήταν ο μεγάλος πονοκέφαλος του υπουργείου ως και την Καθαρή Δευτέρα που προέκυψε το θέμα του Δρομέα. Ενας ουσιαστικός πονοκέφαλος, με βαρύτητα και ουσία για τον σύγχρονο πολιτισμό. Αξίζει να αναφέρουμε ότι, μια ημέρα μετά την ανακοίνωση του υπουργείου Πολιτισμού ότι τοποθετείται μεταβατικός διευθυντής στο ΕΜΣΤ (μέχρι να κινηθεί και ολοκληρωθεί η διαδικασία του διεθνούς διαγωνισμού προκειμένου να ανοίξει το μουσείο μέσα στην άνοιξη), ακολούθησε διαδικτυακό κάλεσμα για συγκέντρωση υπογραφών με αφορμή την υπόθεση του ΕΜΣΤ. Ενα κείμενο που κατηγορεί, μεταξύ άλλων, την υπουργό ότι απαξιώνει το εγχώριο και διεθνές δυναμικό στον εικαστικό χάρτη.
4. Η αλήθεια είναι ότι η Μυρσίνη Ζορμπά φαίνεται πως είναι επιρρεπής στις παρεξηγήσεις ή έστω σε περιστατικά που χρίζουν επεξήγησης ή και διερεύνησης. Κάποιοι επιμένουν ότι πρόκειται για γκάφες. Θυμίζουμε ότι μια ημέρα μόλις μετά την ανάληψη των καθηκόντων της είχε κυκλοφορήσει tweet στον προσωπικό της λογαριασμό, όπου ουσιαστικά ανακοίνωνε τον θάνατο του σκηνοθέτη Κώστα Γαβρά. Η ίδια το διέψευσε και οι ευθύνες έπεσαν σε γνωστό διεθνή χάκερ. Η υπουργός τότε είχε βγει, είχε μιλήσει στην ΕΡΤ, είχε βάλει τέλος στο θέμα, είχε δώσει εξηγήσεις. Προφανώς θα ήταν πιο διαφωτιστικό για όλους μας αν έκανε και τώρα το ίδιο, όπως κάνει και ο κ. Βαρώτσος. Να εξηγήσει τους λόγους της συνάντησης, την ατζέντα και βέβαια να πάρει θέση για όσα τις καταλογίζει ο κ. Βαρώτσος. Εστω, με μια εκτενή ανακοίνωση, διαφωτιστική για τη συνάντηση και όσα ειπώθηκαν.
5. Σε κάθε περίπτωση έχει ενδιαφέρον να μάθουμε, αν όντως έγινε η πρόταση, όπως επιμένει ο κ. Βαρώτσος –άρα η κυρία Ζορμπά την είχε ζυγίσει, μελετήσει, συζητήσει με άλλους, ενδεχομένως και με το Μαξίμου– γιατί διαψεύδεται τώρα τόσο κατηγορηματικά από το υπουργείο. Γιατί να κάνει τόσο απότομα πίσω; Τόσο φοβισμένη; Δεν μπορεί να μην ήξερε τις αντιδράσεις που θα προκληθούν από μια τέτοια ιδέα;
6. Το be continued…