Εχει και η Ελλάδα τα δικά της «Οσκαρ». Τα κινηματογραφικά βραβεία Ιρις 2018 της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου απονεμήθηκαν κατά τη διάρκεια τελετής που φιλοξενήθηκε στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση. Καλύτερη ταινία, αναδείχτηκε «Ο γιος της Σοφίας» της Ελίνας Ψύκου.
Η συγκεκριμένη ταινία απέσπασε συνολικά τα βραβεία ταινίας μυθοπλασίας, σκηνοθεσίας, σεναρίου, σκηνογραφίας και Β’ ανδρικού ρόλου (Θανάσης Παπαγεωργίου).
Το βραβείο Α’ ανδρικού ρόλου απονεμήθηκε στον Ανδρέα Κωνσταντίνου για την κατά κοινή ομολογία πολύ καλή ερμηνεία του στην ταινία «Το τελευταίο σημείωμα» του Παντελή Βούλγαρη.
Το Βραβείο Α΄ Γυναικείου Ρόλου κέρδισε η Κάτια Γκουλιώνη για την ταινία «Πολυξένη» της Δώρας Μασκλαβάνου. Η Λυδία Φωτοπούλου τιμήθηκε με το Β΄ γυναικείου ρόλου, επίσης για την «Πολυξένη».
Βραβείο ταινίας τεκμηρίωσης κέρδισε το ντοκιμαντέρ «Dolphin man» του Λευτέρη Χαρίτου, στον οποίο απονεμήθηκε και το βραβείο πρωτοεμφανιζόμενου σκηνοθέτη.
Οικοδεσπότες της τελετής ήταν οι ηθοποιοί Μάκης Παπαδημητρίου και Γιώργος Πυρπασόπουλος, ενώ τον μουσικό τόνο έδινε από σκηνής ο Σπύρος Γραμμένος με τη μπάντα του.
«Μπράβο που έχετε μπάντα στη σκηνή. Και στα Οσκαρ είχαν ζωντανή ορχήστρα κάτω από τη σκηνή» είπε με μια ελαφρά υπόκλιση προς τους μουσικούς ο γάλλος συνθέτης κινηματογράφου Αλεξάντρ Ντεσπλά, όταν ανέβηκε να παραλάβει το Τιμητικό Βραβείο Ιρις για την προσφορά του στην Εβδομη Τέχνη.
Ο πολυβραβευμένος (πιο πρόσφατο το εφετινό Οσκαρ για τη μουσική του στην «Μορφή του Νερού» του Γκιγιέρμο ντελ Τόρο), ελληνικής καταγωγής Αλεξάντρ Ντεσπλά ευχαρίστησε την Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου και τους Έλληνες: «Merci. Γάλλος είμαι, αλλά είμαι μισοέλληνας και μισοέλληνας είναι Ελληνας. Η μητέρα μου ήθελε τα παιδιά της να μιλούν γαλλικά. Η Ελλάδα ήταν στην καρδιά μου απ’ όταν γεννήθηκα, ο πολιτισμός αλλά ειδικά η μουσική, το σινεμά, ο Κακογιάννης, ο Ρίτσος, ο Θεοδωράκης, ο Χατζιδάκις, ο Γαβράς είναι κάποια ονόματα που μού έρχονται στο νου… δεν θα ήμουν συνθέτης κινηματογραφικής μουσικής αν δεν άκουγα την ελληνική μουσική που έβαζε η μητέρα μου στο σπίτι. Ο κόσμος θέλει να δει το ελληνικό σινεμά, χρειαζόμαστε τις ταινίες σας, κάντε όσο πιο πολλές μπορείτε για να τις δει όλος ο κόσμος».
Ο Ντεσπλά άλλωστε, δεν ξέχασε να μνημονεύσει την ελληνική του καταγωγή και στον ευχαριστήριο λόγο του στα Οσκαρ, όταν μεταξύ άλλων, είχε πει: «ευχαριστώ πολύ και τη μητέρα μου, η οποία, είναι Ελληνίδα!».
Ο πρόεδρος της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου Βασίλης Κατσούφας άνοιξε την 9η απονομή των βραβείων Ίρις με έναν σύντομο απολογισμό για τα τεκταινόμενα στον ελληνικό κινηματογράφο σχολιάζοντας τα θετικά: «συνεχίζουμε να κάνουμε ταινίες, το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου δείχνει να ανασυντάσσεται και να αναλαμβάνει δράση, είμαστε εδώ για να το στηρίξουμε». Στα αρνητικά συμπεριέλαβε την «έλλειψη κινηματογραφικής παιδείας» και την «αποσπασματική ενασχόληση του υπουργείου Πολιτισμού με τον κινηματογράφο»
ΤΑ ΒΡΑΒΕΙΑ ΙΡΙΣ 2018
Ταινία Μυθοπλασίας
«Ο γιος της Σοφίας», Γιώργος Καρναβάς, Κωνσταντίνος Κοντοβράκης, Ελίνα Ψύκου
Σκηνοθεσία
Ελίνα Ψύκου, «Ο γιος της Σοφίας»
Πρωτοεμφανιζόμενος Σκηνοθέτης
Λευτέρης Χαρίτος, «Dolphin Man»
Α’ Γυναικείος Ρόλος
Κάτια Γκουλιώνη, «Πολυξένη»
Α’ Ανδρικός Ρόλος
Αντρέας Κωνσταντίνου, «Το τελευταίο σημείωμα»
Β’ Γυναικείος Ρόλος
Λυδία Φωτοπούλου, «Πολυξένη»
Β’ Ανδρικός Ρόλος
Θανάσης Παπαγεωργίου, «Ο γιος της Σοφίας»
Σενάριο
Ελίνα Ψύκου, «Ο γιος της Σοφίας»
Φωτογραφία
Κλαούντιο Μπολιβάρ, «Πολυξένη»
Μοντάζ
Λάμπης Χαραλαμπίδης, «Do it yourself»
Πρωτότυπη Μουσική
Νίκος Κυπουργός, «Πολυξένη»
Ενδυματολογία
Γιούλα Ζωιοπούλου, «Το τελευταίο σημείωμα»
Σκηνογραφία
Πηνελόπη Βαλτή, «Ο γιος της Σοφίας»
Μακιγιάζ
Εύη Ζαφειροπούλου, «Το τελευταίο σημείωμα»
Ειδικά Εφέ
«Do it yourself», Στάθης Ναυπλιώτης, Αλέξης Μηταδόπουλος, Χάρις Καρακουλίδη, Ανδρέας Χέλμης, Θέμης Κατάκαλος
Ντοκιμαντέρ
«Dolphin Man», Ρέα Αποστολίδη, Γιούρι Αβέρωφ, Λευτέρης Χαρίτος
Μικρού Μήκους
«Copa Loca», Χρήστος Μασσαλάς