Διχογνωμία επικράτησε ανάμεσα στα μέλη της Επιτροπής Εμπειρογνωμόνων σχετικά με την απόφαση για το κλείσιμο Γυμνασίων και Λυκείων. Το γεγονός δεν αρνήθηκε και ο καθηγητής Παθολογίας, Σωτήρης Τσιόδρας, κατά τη διάρκεια της παρουσίασης των στοιχείων που οδήγησαν στην απόφαση να προχωρήσει η χώρα σε δεύτερο ολικό lockdown.
O κ. Τσιόδρας αποκάλυψε ότι το θέμα απασχόλησε και δίχασε τα μέλη της Επιτροπής.
«Η επιτροπή διχάστηκε σε αυτό το θέμα. Συζητήσαμε έντονα για αυτό» ανέφερε συγκεκριμένα, ενώ προχώρησε σε επεξήγηση των λόγων που οδήγησαν στην τελική επιλογή να παραμείνουν ανοιχτά μόνο τα σχολεία της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, τα Νηπιαγωγεία και τα σχολεία Ειδικής Αγωγής «είμαστε αναφανδόν υπέρ της συνέχισης της εκπαίδευσης. Δεν θέλαμε να διακόψουμε τα σχολεία, καθώς τα παιδιά δεν κινδυνεύουν από τον ιό. Ο λόγος είναι η συμβολή τους στη διασπορά. Εκεί ψηφίσαμε και είπαμε να συνεχίσουν μόνο τα Δημοτικά. Σε αυτές τις ηλικίες η διασπορά και η μετάδοση του ιού είναι πάρα πολύ μικρή. Μετά την ηλικία των 16 και 18 είχαμε εισηγηθεί να γίνεται τηλεκπαίδευση».
Στη μαραθώνια συνεδρίαση που έκανε την Τετάρτη η Επιτροπή Εμπειρογνωμόνων συζητήθηκαν τρία πιθανά σενάρια σχετικά με το θέμα της εκπαίδευσης και πώς θα λειτουργήσει κατά τη διάρκεια του lockdown.
Σύμφωνα με πληροφορίες οι προτάσεις ήταν:
- Να κλείσουν μόνο τα Λύκεια, όπως έγινε στη Θεσσαλονίκη
- Να κλείσουν μαζί με τα Λύκεια και τα Γυμνάσια
- Να κλείσουν όλα τα σχολεία
Η τελική απόφαση δεν ήταν ομόφωνη. Παρά το γεγονός ότι μέχρι σήμερα γνωρίζαμε πως τα σχολεία είναι ασφαλή για τη μετάδοση του κορονοϊού κι ενώ δεν υπάρχουν ενδείξεις υπερμετάδοσης σε αυτά, είναι γνωστό από μελέτες ότι οι έφηβοι και ιδιαίτερα οι άνω των 16 ετών μεταδίδουν τον κορονοϊό, σχεδόν το ίδιο με τους ενήλικες.
Επίσης, υπάρχει ακόμη μεγαλύτερη βεβαιότητα ότι τα παιδιά κάτω των 10, έως 12 ετών, διασπείρουν ελάχιστα τον ιό.
Συγχρωτισμός σε Γυμνάσια και Λύκεια
Εντούτοις, οι μαθητές των Γυμνασίων και Λυκείων, όπως ανέφεραν οι λοιμωξιολόγοι που επιχειρηματολόγησαν υπέρ του κλεισίματος της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, συγχρωτίζονται χωρίς να τηρούν τα μέτρα προστασίας (αποστάσεις και μάσκες) τόσο στη διαδρομή μέχρι το σχολείο, όσο και μετά τη λήξη των μαθημάτων.
Παρ’ όλα αυτά δεν υπάρχουν αυτή τη στιγμή επιστημονικά δεδομένα που να συνηγορούν ούτε υπέρ της μιας άποψης, ούτε υπέρ της άλλης. Το σίγουρο είναι, όπως ανέφερε και ο καθηγητής Σωτήρης Τσιόδρας, ότι όταν υπάρχει εκθετική διασπορά στην κοινότητα, αυτό δεν μπορεί να αφήσει ανεπηρέαστο και το σχολικό περιβάλλον.
Η διατήρηση των σχολείων ανοιχτών σε όλες τις βαθμίδες θα μπορούσε να δυναμιτίσει την προσπάθεια όλης της χώρας να σταματήσει την εκθετική διασπορά στην κοινότητα με το νέο lockdown, και αυτή ήταν η άποψη που τελικά επικράτησε. Το κλείσιμο όλων των σχολείων δεν προκρίθηκε καθόλου ως επιλογή, καθώς είναι ζωτικής σημασίας, όπως συμφώνησαν οι επιστήμονες, να υπάρχει η μεγαλύτερη δυνατή συνέχιση της εκπαίδευσης.