Αν ισχύει αυτό που έχει διακηρύξει ο Κώστας Μπακογιάννης, ότι ο Μεγάλος Περίπατος είναι «μια διαβούλευση στην πράξη», τότε μάλλον θα πρέπει να ξανασκεφτεί αν χρειάζεται να συνεχίσει τις –ας πούμε αμφιλεγόμενες παρεμβάσεις– στο κέντρο της Αθήνας.
Διότι μπορεί ο δήμαρχος Αθηναίων να εμφανίζεται σίγουρος για το έργο και τη χρησιμότητά του, να διαβεβαιώνει ότι ήδη έχει επιτευχθεί μείωση εκπομπών ρύπων και να ξεναγεί στα έργα τον Εκρέμ Ιμάμογλου, τον δήμαρχο της Κωνσταντινούπολης, όμως οι πολίτες της Αθήνας έχουν μάλλον αντίθετη άποψη: σύμφωνα με έρευνα του ΑΠΘ, περισσότερο από το 87% των κατοίκων και των εργαζομένων στην περιοχή δεν είναι ικανοποιημένο με την ποιότητα των παρεμβάσεων.
Υπάρχει, βέβαια, ο σοβαρός αντίλογος. Οτι τα έργα δεν έχουν ολοκληρωθεί, ότι κάτοικοι και εργαζόμενοι δεν έχουν ακόμα απολαύσει αυτό που θα γίνει η Αθήνα, με τα μεγάλα πεζοδρόμια και τα πλατύφυλλα δέντρα, τα λιγότερα οχήματα στο κέντρο της πόλης και τον περισσότερο δημόσιο χώρο.
Ομως αυτό είναι, προς το παρόν, μια υπόθεση εργασίας. Η πραγματικότητα είναι ότι το κέντρο της πρωτεύουσας βιώνει καθημερινά ένα χάος, με το μποτιλιάρισμα να είναι μόνιμο, ιδίως στην περιοχή γύρω από την πλατεία Συντάγματος, όπου σε μια ήδη επιβαρυμένη κατάσταση από την παρέμβαση στην Πανεπιστημίου (που ως γνωστόν, κατά τον δήμαρχο «βγήκε και δεν βγήκε») έχει προστεθεί και το τεράστιο κυκλοφοριακό φορτίο που γεννά ο τουρισμός –χαρακτηριστικό του προβλήματος (και της ανοχής των αστυνομικών αρχών σε αυτό) η μόνιμη πλέον κατάληψη μέρους του δρόμου από τα οχήματα που σταθμεύουν έξω από τα μεγάλα ξενοδοχεία της Βασ. Γεωργίου («Μεγάλη Βρεταννία», «King George», «NJV Athens Plaza»).
Υπό αυτές τις συνθήκες, το ότι 87% των ερωτηθέντων δηλώνει λίγο ή καθόλου ικανοποιημένο από την ποιότητα της παρέμβασης, ενώ το 89% βαθμολογεί χαμηλά τη σχεδιαστική επάρκεια των παρεμβάσεων, δεν πρέπει να συνιστά έκπληξη.
Η έρευνα κοινού για την αξιολόγηση του Μεγάλου Περιπάτου πραγματοποιήθηκε από κοινού, από την ερευνητική μονάδα χωρικού σχεδιασμού και βιώσιμης ανάπτυξης του Τμήματος Μηχανικών Χωροταξίας και Ανάπτυξης του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, με επικεφαλής τον αναπληρωτή καθηγητή Διονύση Λατινόπουλο, και από το Ινστιτούτο Αστικού Περιβάλλοντος και Ανθρώπινου Δυναμικού του Παντείου Πανεπιστημίου, με επικεφαλής τον καθηγητή Κώστα Μπίθα. Στην έρευνα συμμετείχαν 1.108 άτομα, μόνο κάτοικοι και «χρήστες» (π.χ. εργαζόμενοι) της περιοχής.
Οπως ανέφερε η «Καθημερινή» και σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας:
• Η μέση βαθμολογία που έδωσαν οι πολίτες στην ποιότητα της παρέμβασης ήταν 2,72/10, με το 87,8% της βαθμολογίας να κυμαίνεται από 1 έως 5, δηλαδή από καθόλου έως λίγο ικανοποιημένος/η.
• Η σχεδιαστική επάρκεια αξιολογήθηκε με μέση βαθμολογία 2,4/10, με το 89,4% των απαντήσεων να κυμαίνεται από 1 έως 5.
• Η ενημέρωση των πολιτών και η ενσωμάτωση των αναγκών τους στον σχεδιασμό αξιολογήθηκε με μέση βαθμολογία ίση με 2,5/10, με το 89,3% των απαντήσεων να κυμαίνεται από 1 έως 5.
• Ενας στους τρεις πολίτες θεωρεί ότι ο Μεγάλος Περίπατος ούτε δημιούργησε προβλήματα ούτε όμως συνέβαλε θετικά. Μάλιστα το 55% των ερωτηθέντων θεωρεί ότι οι παρεμβάσεις δεν μείωσαν τη διέλευση των Ι.Χ. από το κέντρο, έναντι 18% που υποστήριξαν το αντίθετο.
• Το μεγαλύτερο ποσοστό θετικών απαντήσεων (25,4%) παρατηρείται στη συμβολή του Μεγάλου Περίπατου στην αύξηση του δημόσιου χώρου.
Αυτό το τελευταίο στοιχείο είναι και το μεγάλο στοίχημα της δημοτικής αρχής. Να αντέξει δηλαδή ο κόσμος την ταλαιπωρία, να μάθει να μη χρησιμοποιεί το αυτοκίνητο –πράγμα δύσκολο, έπειτα από 18 μήνες «επιστροφής» σε αυτό λόγω πανδημίας– και να απολαύσει τον δημόσιο χώρο που θα του αποδοθεί, όπως συμβαίνει σε όλες τις μεγάλες πρωτεύουσες της Ευρώπης.
Οπως ωστόσο επισημαίνεται στην έρευνα, παρότι αρχικά είχε δηλωθεί ότι θα υπάρξει αποτίμηση και εκτεταμένη διαβούλευση για τον Μεγάλο Περίπατο, αυτό δεν συνέβη. «Σε αυτές τις περιπτώσεις, κάποια μέτρα πετυχαίνουν και κάποια όχι. Αυτό δεν πρέπει να φοβίζει τον δήμο να συζητήσει με τους πολίτες, γιατί από αυτή τη διαδικασία θα κερδίσουν όλοι», σημείωσε ο κ. Λατινόπουλος.