Ο Νίκος Βούτσης εν αναμονή των αποτελεσμάτων. Ενα θρίλερ παίχτηκε με τις ψήφους του πολυσυζητημένου άρθρου 3 | George Vitsaras / SOOC
Επικαιρότητα

Υπερψηφίστηκε τελικά η αναθεώρηση του άρθρου 3 για τo ουδετερόθρησκο

Παρά τις διαρροές βουλευτών και ενώ το Μαξίμου αντίκρυσε το φάντασμα μιας πολιτικής ήττας, το άρθρο 3,1 ψηφίστηκε από 151 βουλευτές
Protagon Team

Αριστερά του Κυρίου; Μέσα σε μια εβδομάδα ο Αλέξης Τσίπρας πρώτα έκανε πίσω (kolotoumba αγγλιστί) και δέχτηκε η μισθοδοσία των κληρικών να συνεχιστεί από την Ενιαία Αρχή Πληρωμών και έπειτα είδε κάποιους κυβερνητικούς βουλευτές να μην ψηφίζουν προς αναθεώρηση το εμβληματικό άρθρο 3 του Συντάγματος που αφορά στις σχέσεις Κράτους Εκκλησίας. Και μιλάμε για ένα κόμμα που έχει κάνει σημαία του τον διαχωρισμό Κράτους – Εκκλησίας!

Παρ’ ολ’ αυτά –και μολονότι αρχικά είχε γίνει γνωστό ότι η πρόταση για την αλλαγή της παραγράφου 1 του άρθρου 3 είχε λάβει 150 ψήφους και είχε κριθεί μη αναθεωρητέα– όπως έκανε γνωστό ο Νίκος Βούτσης η κυβερνητική πρόταση πήρε 151 «ναι» και οριακά εγκρίθηκε.

Πιο αναλυτικά: το άρθρο 3,1 που αφορά τις βασικές προβλέψεις περί θρησκείας έλαβε 151 ψήφους, όσες απαιτούνται 151 για να κριθεί αναθεωρητέο και να παραπεμφθεί σε δεύτερη ψηφοφορία (στις 13 Μαρτίου).

Με 151 ψήφους πέρασαν και οι αλλαγές στο 3,2. Η αναθεώρηση της παραγράφου 3 του άρθρου 3 συγκέντρωσε 167 ψήφους

Τα περί 150 ψήφων είχαν επιβεβαιωθεί και από πηγές του ΣΥΡΙΖΑ που ήθελαν το επίμαχο άρθρο να μην έχουν ψηφίσει η βουλευτής Β’ Πειραιώς Νίνα Κασιμάτη (εδώ), ο βουλευτής Ηρακλείου Γιάννης Μιχελογιαννάκης και η βουλευτής Α’ Πειραιώς Γεωργία Γεννιά, η οποία μεταξύ άλλων διατηρεί άριστες σχέσεις με τον Μητροπολίτη Πειραιώς, Σεραφείμ. Ωστόσο λίγο μετά τις 7 μ.μ., η κυρία Γεννιά διέψευσε ότι δεν είχε ψηφίσει την κυβερνητική πρόταση για αλλαγές στο άρθρο 3.

Οπως πάντως φαίνεται και από το έγγραφο με την καταμέτρηση των ψήφων, το αποτέλεσμα της ψηφοφορίας αρχικά όντως είχε γραφτεί ως 150 και μετά διορθώθηκε σε 151.

Τι αναφέρει το άρθρο 3

Το άρθρο 3 του υφισταμένου Συντάγματος προβλέπει τα εξής:

1. Eπικρατούσα θρησκεία στην Eλλάδα είναι η θρησκεία της Aνατολικής Oρθόδοξης Eκκλησίας του Xριστού. H Oρθόδοξη Eκκλησία της Eλλάδας, που γνωρίζει κεφαλή της τον Kύριο ημών Iησού Xριστό, υπάρχει αναπόσπαστα ενωμένη δογματικά με τη Mεγάλη Eκκλησία της Kωνσταντινούπολης και με κάθε άλλη ομόδοξη Eκκλησία του Xριστού τηρεί απαρασάλευτα, όπως εκείνες, τους ιερούς αποστολικούς και συνοδικούς κανόνες και τις ιερές παραδόσεις. Eίναι αυτοκέφαλη, διοικείται από την Iερά Σύνοδο των εν ενεργεία Aρχιερέων και από τη Διαρκή Iερά Σύνοδο που προέρχεται από αυτή και συγκροτείται όπως ορίζει ο Kαταστατικός Xάρτης της Eκκλησίας, με τήρηση των διατάξεων του Πατριαρχικού Tόμου της κθ΄ (29) Iουνίου 1850 και της Συνοδικής Πράξης της 4ης Σεπτεμβρίου 1928.

2. Tο εκκλησιαστικό καθεστώς που υπάρχει σε ορισμένες περιοχές του Kράτους δεν αντίκειται στις διατάξεις της προηγούμενης παραγράφου.

3. Tο κείμενο της Aγίας Γραφής τηρείται αναλλοίωτο. H επίσημη μετάφρασή του σε άλλο γλωσσικό τύπο απαγορεύεται χωρίς την έγκριση της Aυτοκέφαλης Eκκλησίας της Eλλάδας και της Mεγάλης του Xριστού Eκκλησίας στην Kωνσταντινούπολη.

Η προτεινόμενη από τον ΣΥΡΙΖΑ τροποποίηση του άρθρου 3 προβλέπει την εξής διατύπωση:

1. Η Ελληνική Πολιτεία είναι θρησκευτικά ουδέτερη. Επικρατούσα θρησκεία στην Ελλάδα είναι η Ορθόδοξη Εκκλησία, η οποία βρίσκεται αναπόσπαστα ενωμένη δογματικά με το Οικουμενικό Πατριαρχείο Κωνσταντινουπόλεως και με κάθε άλλη Ορθόδοξη Εκκλησία και τηρεί απαρασάλευτα τους Κανόνες των Αποστόλων και των Οικουμενικών Συνόδων και την εκκλησιαστική παράδοση. Η Ορθόδοξη Εκκλησία της Ελλάδας είναι αυτοκέφαλη και διοικείται σύμφωνα με όσα ορίζουν ο Καταστατικός Χάρτης της, ο Πατριαρχικός Τόμος του 1850 και η Συνοδική Πράξη του 1928. Το εκκλησιαστικό καθεστώς της Κρήτης και των Δωδεκανήσων δεν αντίκειται στις παραπάνω διατάξεις.

Το άρθρο, κατά την πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ, συμπληρώνεται από την εξής ερμηνευτική δήλωση:

«Ο όρος επικρατούσα θρησκεία δεν αποτελεί αναγνώριση επίσημης κρατικής θρησκείας και δεν επιφέρει καμία δυσμενή συνέπεια σε βάρος άλλων θρησκευμάτων και γενικότερα στην απόλαυση του δικαιώματος της θρησκευτικής ελευθερίας».

Ηταν πάντως τέτοια η βεβαιότητα ότι το άρθρο 3 δεν κρίνεται αναθεωρητέο που σε μια πρώτη αντίδραση, ο Σταύρος Θεοδωράκης, είχε σχολιάσει απογοητευμένος στο Τwitter: