Μέσω του νέου αυτοκινητοδρόμου επιτυγχάνεται η ελάττωση του χρόνου ταξιδιού προς την Λευκάδα και την Πρέβεζα κατά 40 λεπτά |
Επικαιρότητα

Ακτιο-Αμβρακία: Τα 49 χλμ που αλλάζουν Λευκάδα και Πρέβεζα

Η ΜΕΤΚΑ ΑΤΕ ολοκλήρωσε τον οδικό άξονα «Ακτιο-Αμβρακία» συνολικού μήκους 49 χλμ και έφερε πιό κοντά Λευκάδα και Πρέβεζα κατά 13 χλμ. και 40 λεπτά. Ο άξονας που δίνει οικονομική και τουριστική ώθηση στη Δυτική Ελλάδα ανήκει στο Διευρωπαϊκό Δίκτυο Α52 και συνδέει την Ιόνια Οδό από τη λίμνη Αμβρακία με το αεροδρόμιο και την υποθαλάσσια σήραγγα του Ακτίου καθώς και με τον οδικό άξονα Βόνιτσας – Λευκάδας
Protagon Team

Μπορεί ένας δρόμος να αλλάξει ένα τόπο και μια οικονομία;

Η αβίαστη απάντηση είναι ασφαλώς  “ναι” κι αυτό αποδείχθηκε περίτρανα από την ημέρα που άνοιξε η Εγνατία οδός,  η οποία έφερε πιο κοντά τη μια άκρη της Ελλάδας, την Αλεξανδρούπολη  (στην Ανατολή) με την Ηγουμενίστα που βρίσκεται στην άλλη άκρη (τη Δυτική).

Ακολούθησε η Ιονία Οδός η οποία έβγαλε τη Δυτική Ελλάδα από την “απομόνωση” και τους κινδύνους των επαρχιακών οδών, δίνοντας ώθηση στην οικονομική και κυρίως τουριστική ανάπτυξη της Αιτωλοακαρνανίας και της Ηπείρου.

Ανάλογη ή ακόμη και μεγαλύτερη ώθηση δίνει στην Δυτική Ελλάδα ένα ακόμη σημαντικό βήμα που έγινε με την παράδοση του αυτοκινητοδρόμου  «Ακτιο-Αμβρακία» συνολικού μήκους 49 χλμ. ο οποίος ανήκει στο Διευρωπαϊκό Δίκτυο Α52 και συνδέει απ’ ευθείας την Ιονία Οδό, από τον μεγάλο ανισόπεδο κόμβο Αμβρακίας, με το αεροδρόμιο του Ακτίου, την υποθαλάσσια σήραγγα του Ακτίου καθώς και τον οδικό άξονα Βόνιτσας – Λευκάδας.

Μέσω του νέου αυτού αυτοκινητοδρόμου Ακτιο-Αμβρακία επιτυγχάνεται η μείωση της σημερινής απόστασης κατά 13 χιλιόμετρα και η ελάττωση του χρόνου ταξιδιού προς την Λευκάδα και Πρέβεζα κατά 40 λεπτά, συμβάλλοντας ουσιαστικά όχι μόνο στην περαιτέρω τουριστική ανάπτυξη της Λευκάδας και της δυτικής παραλιακής ζώνης της χώρας που βρέχεται από τα πρασινογάλαζα νερά του Ιουνίου, αλλά και στην εκτίναξη των αξιών γής και ακινήτων (κατοικιών, ξενοδοχείων, καταστημάτων). Πέραν του τουρισμού οι ασφαλείς και γρήγορες μεταφορές καθιστούν πλέον πιο εύκολη την ανάπτυξη της παραγωγικής δραστηριότητας στη Δυτική Ελλάδα – και κυρίως στην Αιτωλοακαρνανία και στη Θεσπρωτία – που μέχρι σήμερα έχουν το χαμηλότερο κατά κεφαλήν ΑΕΠ στη χώρα.

Το σημαντικό αυτό έργο δόθηκε και επίσημα στην  κυκλοφορία στις 31 Ιανουαρίου, παρουσία του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, από τη ΜΕΤΚΑ ΑΤΕ που είναι θυγατρική εταιρία της MYTILINEOS Energy & Metals, με μεγάλη ιστορία στις κατασκευές.

Το έργο χωροθετείται εντός του νομού Αιτωλοακαρνανίας, συνδέει σημαντικά έργα (Ιονία Οδό-Υποθαλάσσια Σήραγγα Ακτίου) και η σπουδαιότητα του είναι τέτοια που η ωφελούμενη περιοχή αποτελεί μία μεγάλη γεωγραφική ενότητα που περιλαμβάνει τους Νομούς Αιτωλοακαρνανίας – Λευκάδας – Πρέβεζας και Άρτας.

Η παράδοση του πρώτου τμήματος έγινε τον Απρίλιο του 2019 και αφορούσε το τμήμα από το αεροδρόμιο Ακτίου έως τον κόμβο Βόνιτσας Κ4 μήκους 13,5 χλμ, στα πλαίσια προηγούμενης εργολαβίας. Υστερα από την ανάθεση του έργου στην Μytilineos στα τέλη του 2020, ακολούθησε η παράδοση του δεύτερου τμήματος Παράκαμψης Αμφιλοχίας μήκους 17,4 χλμ τον Ιούλιο 2022 και στο τέλος Ιανουαρίου 2024 παραδόθηκε στο σύνολο του.

Ασφαλής οδήγηση

Σημαντικό είναι το κοινωνικό όφελος που αναμένεται να προκύψει από τη μείωση των ατυχημάτων στο σημερινό οδικό δίκτυο Στάνος-Αμφιλοχία-Σπάρτο-Λουτράκι- Δρυμός-Παλιάμπελα-Βόνιτσα καθιστώντας πιο ασφαλείς τις μετακινήσεις των κατοίκων.

Οι αστικές περιοχές της Αμφιλοχίας και της Βόνιτσας γίνονται περισσότερο ασφαλείς και πιο ανθρώπινες αφού η διαμπερής κυκλοφορία θα εξυπηρετείται από τον νέο αυτοκινητόδρομο μειώνοντας σημαντικά τις εκπομπές καυσαερίων , τον θόρυβο και την όχληση

Η επιστροφή της ΜΕΤΚΑ

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχει η τοποθέτηση του Ευάγγελου Μυτιληναίου (προέδρου της Mytilineos) για την ιστορία της κατασκευαστικής εταιρίας και την επιστροφή της στην Ελλάδα. Οπως είπε (φωτογραφία κάτω) παρόντος του κ. Μητσοτάκη, «η θυγατρική μας ΜΕΤΚΑ, που έφερε εις πέρας το έργο, ουσιαστικά έφυγε από την Ελλάδα πριν 15 χρόνια μη δυνάμενη να ανταγωνιστεί επιτυχώς άλλες εταιρείες για λόγους που όλοι γνωρίζουμε.

»Το διάστημα αυτό, η ΜΕΤΚΑ έκανε 19 έργα σε 10 χώρες με μεγάλη επιτυχία, με τη συμβατική τους αξία να υπερβαίνει τα 4 δισ. ευρώ.

»Οταν έγινε Πρωθυπουργός ο Κυριάκος Μητσοτάκης, με προέτρεψε να μεταφέρουμε ανθρώπινους και οικονομικούς πόρους από το εξωτερικό στην Ελλάδα ώστε να βοηθήσουμε κι εμείς τον εκσυγχρονισμό των υποδομών, εγγυώμενος προσωπικώς την απόλυτη διαφάνεια στις διαδικασίες των Δημόσιων Έργων. Ακολούθησα την παρότρυνσή του. Κι αυτό έγινε…”

Εργα 15 δισ. ευρώ αλλάζουν την Ελλάδα

Ο κ. Μυτιληναίος, αναφερόμενος στη μεγάλη εικόνα των κατασκευαστικών έργων στην Ελλάδα, επισήμανε:

«Είμαστε σε ένα χρονικό σημείο στο οποίο έργα ύψους 15 δισ, ευρώ έχουν ήδη ανατεθεί, με ελάχιστες καθυστερήσεις σε σχέση με άλλα χρόνια.

»Τώρα όμως αρχίζουν τα πολύ δύσκολα και συγκεκριμένα η ίδια η εκτέλεση των έργων. Πώς τα ανεκτέλεστα, ένας όρος που αντιπαθώ, θα γίνουν εκτελεσμένα, ένας όρος που με γεμίζει ικανοποίηση.

»Πρέπει όλοι και όταν λέω όλοι συμπεριλαμβάνω και τις τοπικές κοινωνίες, οι οποίες υπήρξαν πολύ βοηθητικές στην εκτέλεση αυτού του έργου, να είναι αρωγοί σε αυτήν την προσπάθεια.

»Πρέπει επίσης και εμείς, οι κατασκευαστικές εταιρείες, να πάψουμε να βλέπουμε αυτή τη δουλειά σαν εργολαβία, αλλά ως μία σημαντική επιχειρηματική δραστηριότητα, τώρα ειδικά που η πλειοψηφία των έργων θα είναι ιδιωτικά ΣΔΙΤ και Παραχωρήσεις».

Οι προδιαγραφές ενός γρήγορου ταξιδιού

Ο αυτοκινητόδρομος αποτελείται από δύο λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση, πλάτους 3,50 μέτρων εκάστη, μία λωρίδα καθοδήγησης ανά κατεύθυνση, πλάτους 0,50 μέτρων και κεντρική διαχωριστική νησίδα με αμφίπλευρο ΝJ με τις αντίστοιχες λωρίδες καθοδήγησης πλάτους 2 μέτρων, δηλαδή είναι συνολικού πλάτους 17 m.

Συνοπτικά το αντικείμενο του έργου περιλαμβάνει παράπλευρους και κάθετους οδούς, δύο κοιλαδογέφυρες περίπου 200 μέτρων εκάστη και τρεις μικρότερες, γεφυρώσεις ρεμάτων, εννέα κόμβους (οι 8 ανισόπεδοι και 1 ισόπεδος), καθώς και Άνω & Κάτω διαβάσεις.

Στο έργο έχουν εφαρμοστεί οι πλέον σύγχρονες τεχνικές προδιαγραφές, καινοτόμες αλλά και ειδικές τεχνικές λύσεις, ενδεικτικά αναφέρονται:

-η εφαρμογή της μεθόδου δονητικής αντικατάστασης και η κατασκευή χαλικοπασσάλων σε βάθος έως και 20 μέτρων, η χρήση φωτιστικών σωμάτων LED στον οδοφωτισμό του έργου για εξοικονόμηση ενέργειας, η χρήση τροποποιημένης ασφάλτου με πλαστομερές υλικό επί τόπου στο έργο για τον περιορισμό των μελλοντικών αναγκών συντήρησης και η αντιστήριξη διανοιγμένων πρανών ορυγμάτων με κατασκευή απότομης οπλισμένης επίχωσης συστήματος οπλισμένης γης στη βάση του πρανούς.